Икона «Умягчение злых сердец» называется еще «Симеоново проречение». Святой евангелист Лука повествует о том, что праведному старцу Симеону было пророчество, что он не умрет, пока не увидит Мессию. Подробнее об этом написано в статье об иконе Семистрельная.
Это пророчество видимым образом изображено на иконе «Умягчение злых сердец». В земной жизни Пресвятой Богородице пришлось претерпеть скорби и душевные страдания, особенно когда Она воочию увидела крестные муки Сына.
Эти страдания символически изображены в виде семи мечей, вонзенных в сердце Пречистой. Подобно тому, как Христа пронзят гвоздями и копием при распятии на Кресте, так и душу Пречистой поразит оружие печали и сердечной боли, когда узрит Она страдания Сына. И люди встанут перед выбором: с Христом они или против Него.
Число семь означает в Священном Писании особую степень полноты и законченности, в данном случае полноту и бескрайность того горя, печали и «болезни сердечной», которые испытала Пресвятая Богородица во время Ее земной жизни. Это число выражает силу страданий Божией Матери, глядя на которые смягчаются сердца людей, находящихся в озлоблении. Такое толкование пророчества Симеона и стало предметом нескольких «символических» икон Богородицы.
По богословскому смыслу с иконой «Умягчение злых сердец» тесно связана другая икона, которую именуют «Семистрельная». Эти иконы очень похожи и их зачастую путают, но празднование им совершается в разные дни. На иконе «Умягчение злых сердец» расположение мечей следующее: по три меча справа и слева и один снизу.
На иконе «Семистрельная» семь мечей изображаются следующим образом: три с правой стороны и четыре с левой. На современных списках мечи часто заменяют стрелами, при этом расположение трех и четырех стрел иногда меняют местами.
Иконография: Иконографический тип — одиночное без Богомладенца поясное изображение Пресвятой Богородицы. По стилю образ, предположительно, происходит из Юго-Западной Руси, но никаких исторических сведений о нем нет, в то время как икона «Семистрельная», считается, имеет северорусское происхождение.
Неизвестно, когда и где икона «Умягчение злых сердец» была обретена. Но обе эти иконы: «Семистрельная» и «Умягчение злых сердец» — настолько полюбились народу, что можно сказать, что без них нет ни одного храма, ни одного дома.
Рассказывают такой случай. Однажды мама приложила к иконе «Умягчение злых сердец» своего маленького сына. Младенец громко и ясно произнес: «Она плачет». Воистину, «устами младенца глаголет истина», ибо становится понятно, свидетелями чего мы являемся, зачем нам дано это чудо, что именно нам изливает образ Царицы Небесной.
Списки: Во время Великой Отечественной войны на юге Воронежской области, в местности, известной, как Белогорье», в 1942 году стояли итальянские солдаты, воевавшие на стороне нацистов. Солдаты из взвода лейтенанта Джузеппе Перего нашли под обломками в разрушенном бомбежкой доме икону «Умягчение злых сердец».
Они передали ее своему военному священнику — капеллану отцу Поликарпо из Вальданьи. По словам местных жителей икона «Умягчение злых сердец» происходила из пещерного Воскресенского Белогорского мужского монастыря близ Павловска. Итальянцы называли ее «Madonnа del Don», что в переводе означает «Донская Мадонна» (не путать с Донской иконой Божией Матери).
Остатки разбитого итальянского корпуса в 1943 году покинули нашу страну. Капеллан Поликарпо взял «Донскую Мадонну» с собой в Италию, где в Местре (материковая часть Венеции) специально для нее была выстроена часовня, до сих пор остающаяся местом массового паломничества родных и близких итальянских солдат, погибших в России.
Небольшой образ, как и десятки тысяч подобных ему был отпечатан полиграфическим способом на предприятии «Софрино» и куплен простыми москвичами. Но по неведовым нам Божьим судьбам именно это изображение было избрано явить дивное чудо — икона «Умягчение злых сердец» ожила.
Весной 1998 года, через несколько месяцев после того, как мироточивая Иверская-Монреальская икона исчезла при загадочных обстоятельствах осенью 1997 года, одновременно с мученической кончиной ее хранителя Иосифа Муньоса Кортеса, который 15 лет служил ей, возя ее по всему миру, начала свое путешествие другая. И вот уже 23 года новая мироточивая икона путешествует по всему миру, сопровождаемая Сергеем Воробьевым, ее хранителем.
По-разному реагирует чудотворный образ на место своего пребывания. Иногда он изливает кристально чистое и благоухающее миро, иногда плачет кровавыми слезами. Это слезы Божьей Матери. Она плачет о нас. Об ожесточении наших сердец. О мире, отступающем от Ее Сына — Христа Бога нашего.
Впервые струйки крови потекли из язвочек, появившихся на образе 12 августа 2000 года, в день трагедии на Баренцевом море и гибели лучшей лодки России и лучшего ее экипажа. Морские пехотинцы Севастопольской бригады, несшие образ во время крестного хода, с удивлением смотрели на свои парадные белые перчатки, ставшие абсолютно красными от истекшего кровавого мира.
О чем говорит это знамение? О чем предупреждает Пресвятая Богородица, к чему готовит и перед чем укрепляет она российское воинство? Дальнейшие события многое объясняют: Украина, Сирия, Афганистан…
Для чудотворной иконы был изготовлен драгоценный ковчег, а в подмосковной деревне Бачурино построена церковь. Икона «Умягчение злых сердец» посетила многие страны: Белоруссию, Чехию, США, Украину, Австралию, Святую гору Афон, Германию. Прибытия иконы ожидают во всем мире. Засвидетельствовано большое количество исцелений.
27-29 января 2007 года мироточивая икона «Умягчение злых сердец» пребывала в храме Христа Спасителя в Москве на Поместном Соборе Русской Православной Церкви. В присутствии этой святыни, а также чудотворной Феодоровской иконы Божией Матери, состоялось избрание нового Предстоятеля Русской Православной Церкви — Святейшего Патриарха Московского и Всея Руси Кирилла.
Молитвенная традиция: Перед иконой молятся об умиротворении враждующих и об умягчении злых сердец. Все прибегающие с молитвой к иконе «Умягчение злых сердец» чувствуют как при умягчении их сердец уменьшаются и облегчаются страдания душевные.
Когда же молятся за своих обидчиков, врагов, то смягчаются их враждебные чувства, уступая место милосердию, утихают междоусобная брань и вражда.
Любите врагов ваших, благословляйте проклинающих вас (Мф. 5:44), благотворите ненавидящим вас и молитесь за обижающих вас и гонящих вас… благословляющий тебя благословен, и проклинающий тебя проклят (Чис. 24 : 9).
Писание говорит: «Не говори: отомщу врагу за то, что обидел меня, но потерпи, да отомстит за тебя Господь и наведет отмщение на обижающего тебя» (Притч. 20:22)
Само названи е иконы «Умягчение злых сердец» дает надежду. Надежду на то, что будет когда-то торжествовать правда на земле, что люди станут добры и милосердны, станут любить друг друга. Это так трудно в нашем ожесточенном мире, и подчас только вид чужого страдания способен смягчить наше собственное злое сердце.
Празднование: Переходящее празднование в Неделю Всех святых ( в первое воскресенье после Троицы), а празднование иконы «Семистрельная» — 13 / 26 августа в один день с иконой «Страстная«, в этот день принято в современной Богослужебной практике объединять празднование всех икон Божией Матери, связанных по богословскому смыслу с Симеоновым проречением: «Семистрельная», «Умягчение злых сердец», «И Тебе Самой душу пройдет оружие».
Акафист Пресвятой Богородице в честь иконы Ея «Умягчение злых сердец»
Тропарь, глас 5
Умягчи наша злая сердца, Богородице, и напасти ненавидящих нас угаси, и всякую тесноту души нашея разреши, на Твой бо святый образ взирающе, Твоим страданием и милосердием о нас умиляемся и раны Твоя лобызаем, стрел же наших, Тя терзающих, ужасаемся. Не даждь нам, Мати Благосердая, в жестокосердии нашем и от жестокосердия ближних погибнути, Ты бо еси воистину злых сердец умягчение.
Кондак, глас 2
Благодатию Твоею, Владычице, умягчи сердца злодеев, низпосли благодетелей, соблюдающи их от всякаго зла, благомолящимся Ти усердно пред честными иконами Твоими.
Кондак 1
Избранней Деве Марии, превысшей всех дщерей земли, Матери Сына Божия, Егоже даде спасению мира, со умилением взываем: воззри на многоскорбное житие наше, воспомяни скорби и болезни, ихже претерпела еси, яко наша земнородная, и сотвори с нами по милосердию Твоему да зовем Ти: Радуйся, многоскорбная Мати Божия, печаль нашу в радость претворяющая.
Икос 1
Ангел, возвестивый пастырем Вифлеемским о Рождестве Спасителя мира, и с ним множество Небесных Сил восхвалиша Бога, поюще: «Слава в вышних Богу, и на земли мир, в человецех благоволение». Ты же, Мати Божия, не имевшая где главу преклонити, зане не бе места во обителех, роди Сына Своего Первенца в вертепе и, повив Его пеленами, положи в яслех; тем скорбь сердца Твоего познавая, вопием Ти:
Радуйся, дыханием Своим Сына Своего возлюбленнаго согревшая.
Радуйся, Предвечнаго Младенца пеленами повившая.
Радуйся, Носителя вселенныя млеком Своим питавшая.
Радуйся, вертеп в небо обратившая.
Радуйся, престолом Херувимским соделавшаяся.
Радуйся, в рождестве и по рождестве Девою пребывшая.
Радуйся, многоскорбная Мати Божия, печаль нашу в радость претворяющая.
Кондак 2
Видя Предвечнаго Младенца, повита лежаща в яслех, пришедше поклонишася Ему пастыри Вифлеемстии и сказаша о глаголе, глаголанном им Ангелом о Отрочати; Мариам же соблюдаше вся глаголы сия в сердце Своем. По прошествии же семи дней бе обрезан Иисус по закону Израильскому, яко человек осьмодневен. Воспевая смирение и терпение Твое, Богородице, поем вечному Богу: Аллилуиа.
Икос 2
Разум имея в Бозе утвержденный и соблюдаяй закон Господень, в четыредесятый день, егда исполнишася дни очищения, вознесоста Иисуса во Иерусалим родители Его, дабы поставити Его пред Господом и дати за Него жертву по реченному в Законе Господнем. Мы же вопием Тебе сице:
Радуйся, Создателя вселенныя во исполнение закона во храм Иерусалимский принесшая.
Радуйся, тамо старцем Симеоном радостно сретенная.
Радуйся, едина Чистая и Преблагословенная в женах.
Радуйся, Крест Свой, скорбями преукрашенный, во смирении несшая.
Радуйся, воли Божией николиже преслушавшая.
Радуйся, образ терпения и смирения собою явившая.
Радуйся, сосуде, исполненный благодати Духа Святаго.
Радуйся, многоскорбная Мати Божия, печаль нашу в радость претворяющая.
Кондак 3
Силою свыше была еси укрепляема Мати Божия, егда услыша словеса старца Симеона глаголюща: «Се, лежит Сей на падение и на востание многим во Израили, и в знамение пререкаемо, и Тебе же Самой душу пройдет оружие, яко да открыются от многих сердец помышления». И скорбь велия пронзи сердце Богородицы, и возопи в горести Богу: Аллилуиа.
Икос 3
Имея тщание погубити Отроча, посла Ирод избити вся дети, сущия в Вифлееме и пределех его, от двою лета и нижайше, по времени еже испыта от волхвов; и се, по повелению Божию, данному чрез Ангела во сне старцу Иосифу, бежа все Святое Семейство во Египет и пребысть тамо седмь лет, до смерти Ирода. Темже со умилением вопием Ти:
Радуйся, всю тесноту странствия понесшая.
Радуйся, яко все идоли падоша в стране Египетстей, не возмогше терпети крепости Сына Твоего.
Радуйся, с нечестивыми язычники седмь лет пребывшая.
Радуйся, с Предвечным Младенцем-Отроком и со Своим Обручником в Назарет пришедшая.
Радуйся, со старцем Иосифом древоделом в нищете жившая.
Радуйся, все время Свое в трудах проводившая.
Радуйся, многоскорбная Мати Божия, печаль нашу в радость претворяющая.
Кондак 4
Буря скорби обдержа Пречистую Матерь, егда возвращающимся има из Иерусалима не обретоша в пути Отрока Иисуса; сего ради возвращшеся взыскающе Его. И бысть по триех днех, обретоша Его в церкви, седяща посреде учителей, и послушающа их, и вопрошающа их. И рече к Нему Мати его: «Чадо, что сотвори намо тако? Се, отец Твой и Аз боляще искахом Тебе.» И рече к нима: «Что яко искаста Мене? Не веста ли, яко в тех, яже Отца Моего, достоит быти Ми?» И Мати Его соблюдаше вся глаголы сия в сердце Своем, вопиющи Богу: Аллилуиа.
Икос 4
Услыша Мати Божия, яко Иисус прохождаше всю Галилею, уча на сонмищах их, проповедая Евангелие Царствия и исцеляя всяк недуг и всяку язву в людех, и изыде слух по всей Сирии, и приведоша к Нему болящия различными недуги и страстьми одержимыя и бесами, и разслабленныя, и исцеляше их. Ты же, Мати Божия, ведущи пророчества, скорбела еси сердцем, познавая, яко вскоре приидет час, егда Сын Твой принесет Себе в жертву за грехи мира. Темже ублажаем Тя, многострадальная Мати Божия, вопиюще:
Радуйся, Сына Своего на служение народу иудейскому отдавшая.
Радуйся, скорбная сердцем, но покорная воле Божией.
Радуйся, мир от потопа греховнаго спасшая.
Радуйся, главу древняго змия стершая.
Радуйся, Себе в жертву живу Богу принесшая.
Радуйся, Господь бо с Тобою, Благословенная.
Радуйся, многоскорбная Мати Божия, печаль нашу в радость претворяющая.
Кондак 5
Божие Царство на земли проповедуя, обличаше Иисус гордость фарисей, мнивших себе раведными быти. Тии же, слушая притчи Его, разумеша, яко о них глаголет, и искаша яти Его, но убояшася народа, понеже яко пророка Его имеяху. Сия вся ведая, скорбяше Богородица о Сыне возлюбленнем, страшася, да не убиют Его, в горести вопиюще: Аллилуиа.
Икос 5
Видевше нецыи от иудеев воскресение Лазаря, идоша к фарисеем и рекоша им, яже сотвори Иисус; и рече Каиафа, архиерей сый лету тому: «Уне есть нам, да един человек умрет за люди, а не весь язык погибнет»; и от того дне совещашася, да убиют Его. Мы же вопием Тебе, Пречистая:
Радуйся, Спасителя мира рождшая.
Радуйся, спасения нашего главизна.
Радуйся, от рождения Материю Спасу нашему предызбранная.
Радуйся, Мати Божия, обреченная на страдания.
Радуйся, Благословенная, Царицею Небесною соделавшаяся.
Радуйся, выну за нас молящаяся.
Радуйся, многоскорбная Мати Божия, печаль нашу в радость претворяющая.
Кондак 6
Прежде проповедник слова Божия, послежде предатель — Иуда Искариотский, един от обоюнадесяти Апостолов, иде ко архиереом предати Учителя своего; они же слышавше, обрадовашася зело и обещаша ему сребреники дати. Ты же, Мати Божия, скорбящи о Сыне Своем возлюбленнем, вопияла еси горце: Аллилуиа.
Икос 6
Возсия последняя вечеря учеником Христовым, на ней же Учитель умы нози има, образ смирения тем показуя, и рече им: «Един от вас предаст Мя, ядый со Мною». Мы же, горю Матери Божией сострадая, вопием Ей:
Радуйся, Мати Божия, мукою сердечною истомленная.
Радуйся, вся претерпевшая во юдоли сей многоскорбней.
Радуйся, в молитве успокоение находившая.
Радуйся, всех скорбящих Радосте.
Радуйся, утоление наших печалей.
Радуйся, из тины греховныя нас спасающая.
Радуйся, многоскорбная Мати Божия, печаль нашу в радость претворяющая.
Кондак 7
Хотяй явити любовь Свою к роду человеческому, Господь Иисус Христос на Тайной Вечери, благословив и преломив хлеб, даде Своим учеником и Апостолом, рек: «Приимите, ядите, сие есть Тело Мое»; и прием чашу и хвалу воздав, даде им, глаголя: «Пийте от нея вси, сия есть Кровь Моя Новаго Завета, яже за многия изливаемая во оставление грехов». Благодаряще Милостиваго Бога за милосердие Его к нам неизреченное, поем Ему: Аллилуиа.
Икос 7
Новое знамение милости Своея яви Господь учеником Своим, егда обеща послати им Утешителя Духа Истины, Иже от Отца исходит и будет свидетельствовать о Нем. Тебе же, Матери Божией, дважды освященней Святым Духом, вопием:
Радуйся, Духа Святаго обиталище.
Радуйся, чертоже всесветлый.
Радуйся, пространное селение Бога Слова.
Радуйся, бисер Божественный произведшая.
Радуйся, Рождеством Твоим райския двери нам отверзающая.
Радуйся, знамение милости Божией Собою нам явившая.
Радуйся, многоскорбная Мати Божия, печаль нашу в радость претворяющая.
Кондак 8
Странно и прискорбно нам слышати, яко лобзанием предаде Учителя своего и Господа Иуда Искариотский; спира же, и тысячник, и слуги иудейския яша Иисуса и связаша Его, и ведоша к первосвященнику Анне первее, посем же к Каиафе архиереови. Мати же Божия, смертнаго совета Сына Своего возлюбленнаго ожидая, вопияла Богу: Аллилуиа.
Икос 8
Вси иудеи ведоша Иисуса от Каиафы в претор к Пилату, глаголюще Его злодеем быти. Пилат же, вопросив Его, глагола им, яко ни единая вины обретает в Нем. Мы же вопием Ти:
Радуйся, сердце, горем истерзанное, имевшая.
Радуйся, слезы о Сыне Своем проливавшая.
Радуйся, все претерпевшая без ропота, яко раба Господня.
Радуйся, стенящая и рыдающая.
Радуйся, Царице небесе и земли, приемлющая молитвы раб Своих.
Радуйся, многоскорбная Мати Божия, печаль нашу в радость претворяющая.
Кондак 9
Вси роди блажат Тя, честнейшую Херувим и славнейшую без сравнения Серафим, Владычицу и Матерь Избавителя нашего, Рождеством Своим радость всему миру принесшую, послежде скорбь велию имевшую, видящи Сына Своего возлюбленнаго на поругание, и биение, и смерть преданнаго; мы же умиленное пение приносим Ти, Пречистая, поюще Всемогущему Богу: Аллилуиа.
Икос 9
Ветии многовещаннии не возмогут изрещи всех страданий, Тобою перенесенных, Спасе наш, егда воины сплетше венец из терния на главу Твою и в ризу багряну облекше, глаголаху: «Радуйся, Царю Иудейский», и бияху Тя по ланитам. Мы же, Мати Божия, страдания Твоя познавая, вопием Ти:
Радуйся, Егоже млеком Своим питала еси, терзаемаго видевшая.
Радуйся, багряницею и терновным венцем одеяннаго зревшая.
Радуйся, страданием Его спострадавшая.
Радуйся, всеми учениками Его оставленнаго видевшая.
Радуйся, неправедными судиями Его осужденнаго зревшая.
Радуйся, многоскорбная Мати Божия, печаль нашу в радость претворяющая.
Кондак 10
Спасти хотя Иисуса, рече Пилат иудеом: «Есть обычай вам, да единаго вам отпущу; хощете ли убо, отпущу вам Царя Иудейска?» Вси же возопиша, глаголюще: «Не Его, но Варавву!» Воспевая милосердие Божие, отдавшаго Сына Своего Единороднаго на крестную смерть, да искупит ны от вечныя смерти, вопием Ему: Аллилуиа.
Икос 10
Стена и ограждение буди нам, Владычице, изнемогающим от скорби и болезней: Ты бо и Сама страдала еси, слышащи иудеев, вопиющих: «Распни Его!» Ныне же услыши нас, вопиющих Ти:
Радуйся, Мати милосердия, отъемлющая всяку слезу от люте страждущих.
Радуйся, слезу умиления нам подающая.
Радуйся, погибающих грешников спасающая.
Радуйся, предстательство христиан непостыдное.
Радуйся, от страстей нас избавляющая.
Радуйся, сердцу сокрушенному отраду подающая.
Радуйся, многоскорбная Мати Божия, печаль нашу в радость претворяющая.
Кондак 11
Пение всеумиленное приносим Спасителю мира, на вольное страдание шедшу и Крест Свой несшем на Голгофу, да пропнут Его. Стояху при Кресте Иисусове Мати Его, Мария Клеопова и Мария Магдалина. Иисус же, видев Матерь и ученика стояща, егоже любляше, глагола Матери Своей: «Жено, се сын Твой». Потом глагола ученику: «Се Мати твоя». И от того часа поят Ю ученик во своя си. Ты же, Мати Божия, видя на Кресте Сына и Господа Своего, терзающися, вопияла еси горце: Аллилуиа.
Икос 11
«Свете Мой, Боже Превечный и Творче всех тварей, Господи, како терпиши страсти на Кресте?» — Чистая Дева плачущи глаголаше, — «О страннем Твоем Рождестве, Сыне Мой, паче всех матерей возвеличена бых Аз: но увы Мне. ныне Тя видящи распята, распалаюся утробою». Мы же слезы проливаем, Тебе внимающе, и вопием:
Радуйся, радости и веселия лишенная.
Радуйся, вольная страдания Сына Своего на Кресте видевшая.
Радуйся, Чадо Свое возлюбленное уязвленным зревшая.
Радуйся, Агнице, зрящи Чадо Свое, яко Агнца, на заколение ведома.
Радуйся, Избавителя язв душевных и телесных язвами покрытаго видевшая.
Радуйся, Сына Своего воскресшаго из мертвых зревшая.
Радуйся, многоскорбная Мати Божия, печаль нашу в радость претворяющая.
Кондак 12
Благодать подаждь нам, Спасе Всемилостивый, на Кресте дух Свой испустивый и согрешений наших рукописание раздравый. «Се, Свет Мой благий, Бог Мой угасе на Кресте», — Дева стенящи глаголаше, — «Потщися, Иосифе, к Пилату приступити и испроси сняти с древа Учителя твоего. Уязвена Тя видящи, без славы, нага на древе, Чадо Мое, душу Мою пройде оружие, по проречению праведнаго Симеона», — провиде Мати Божия, вопиющи: Аллилуиа.
Икос 12
Поюще милосердие Твое, Человеколюбче, покланяемся богатству милости Твоея, Владыко. «Создание Твое спасти хотя, смерть подъял еси», — рече Пречистая, но воскресением Твоим, Спасе, помилуй всех нас. Мы же Пречистей Матери Твоей со умилением зовем:
Радуйся, зрящая мертва и бездыханна Преблагаго Господа.
Радуйся, лобзавшая тело Сына Своего возлюбленнаго.
Радуйся, яко Света Своего нага и уязвленнаго мертвеца зрела еси.
Радуйся, Света Своего гробу предавшая.
Радуйся, плащаницею новою тело Его обвившая.
Радуйся, воскресшим Его видевшая.
Радуйся, многоскорбная Мати Божия, печаль нашу в радость претворяющая.
Кондак 13
О Всепетая Мати, изнемогавшая от скорби у Креста Сына Своего и Бога, внемли воздыханием и слезам нашим и избави от скорби, болезней и вечныя смерти всех уповающих на неизреченное Твое милосердие и вопиющих Богу: Аллилуиа.
(Этот кондак читается трижды, затем икос 1 и кондак 1).
Молитва
О Многоскорбная Мати Божия, превышшая всех дщерей земли по чистоте Своей и по множеству страданий, Тобою на земли перенесенных! Приими многоболезненная воздыхания наша и сохрани нас под кровом Твоея милости, инаго бо прибежища и теплаго предстательства, разве Тебе, не вемы, но яко дерзновение имущи к Иже из Тебе Рожденному, помози и спаси ны молитвами Своими, да непреткновенно достигнем Царствия Небеснаго, идеже со всеми святыми будем воспевати хвалу в Троице Единому Богу, всегда, ныне, и присно, и во веки веков. Аминь.