Икона Божией Матери «Живоносный источник»

Икона Божией Матери "Живоносный источник"

  Чудотворная  мозаичная  икона  Божией  Матери  «Живоносный  источник»  находится  в  Константинопольском  монастыре  Богоматери  Пиги  ( Источника )  и  была  выполнена  в  XIV веке.  На  Руси  иконы  «Живоносный  источник»  появились  в  XVII  и  быстро  стали  почитаемыми.

В  ХVII  — ХIХ веках  чтимые  иконы  Божией  Матери  «Живоносный  источник»  находились  в  Саровской  пустыни,  в  Московском  Новодевичьем  и  Соловецком  монастырях,  а  также  во  многих  других  городах  России.

В  православной  традиции  Богоматерь  называют  «Живоносный  источник»,  прославляя  Ее  как  источник  жизни,  ибо  от  Нее  родился  Христос — Путь,  Истина  и  Жизнь.  Образ  Богородицы  символизирует  чистый  сосуд,  наполненный  «живой  водой» — Спасителем.  Христос — это  символ  Божественности,  благодати,  истины  и  любви.

Иконография:  Иконографический  тип  —  Зоодохос  Пиги  («Живоносный  источник»).  Богородица  с  Младенцем  Христом  изображена  сидящей  в  большой  каменной  чаше,  из  которой  через  отверстия  вода   изливается  в  нижний  бассейн,  где  помещены  фигуры  жаждущих  исцеления  людей.

Страждующие  телесными  недугами,  страстями  и  душевными  немощами  пьют  эту  живительную  воду  из  наполненного  животворной  водой  водоема  и  получают  исцеления.   Вода  на  этой  иконе  Божией  Матери  «Живоносный  источник»  аллегорически  олицетворяет  живоносную  силу  христианской  молитвы.

Подобная  сложная  символика  иконографии  характерна  для  итало — греческой  иконописи  конца  XV — начала  XVI  веков.  Современные  списки  иконы  происходят  от  древнего  греческого  образа,  связанного  с  одноименным  храмом  рядом  с  Константинополем.  Живоносный источник

Прообразом  иконы  Божией  Матери  «Живоносный  источник»  является  древняя  греческая  Богоматерь,  написанная  по  типу  Никопеи  Кириотиссы,  восходящей,  в  свою  очередь,  к  еще  более  древнему  изображению  Божией  Матери,  связанному  с  известным  в  древнем  христианстве  Влахернским  храмом  и  почитанием  Влахернского  образа  Богородицы  в  виде  мраморной  статуи,  находящейся  недалеко  от  императорской  купальни.  Из  рук  статуи  текла  святая  вода — агиасма.

Первые  списки  иконы  Божией  Матери  «Живоносный  источник»  писались  без  изображения  этого  самого  источника.  Чуть  позже  в  композицию  иконы  иконописцы  стали  включать  изображение  чаши,  а  в  еще  более  поздних  списках — изображение  фонтана  или  водоема.  В  русской  традиции  иконописцы  изображали  колодец  как  символ  источника.

В  XVI  веке  на  Руси  появляется  традиция  освящать  монастырские  источники  и  посвящать  их  Пресвятой  Богородице.  Соответственно  часовни  и  купели,  установленные  над  ними  всячески  украшались  и  в  обязательном  порядке  там  помещалась  икона  Божией  Матери  «Живоносный  источник».

Наибольшее  распространение  на  Руси  икона  Божией  Матери  «Живоносный  источник»  получила  в  XVII  веке.  В  русской  традиции  иконописи  икона  Божией  Матери  «Живоносный  источник»  подверглась  дальнейшему  усложнению  композиции.  По  сторонам  от  Богоматери  могут  изображаться  святители  Василий  ВеликийГригорий  Богослов  и  Иоанн  Златоуст,  а  также  изображения  парящих  ангелов  или  архангелов.

Икона "Живоносный источник"

История  образа:  Существует  легенда,  связанная  с  именем  императора  Льва  I.   Будучи  еще  воеводой,  он  прогуливался  однажды  в  жаркий  день  4  апреля  450  года  в  Булуклийской  роще.  В  V  веке  на  этом  месте,  близ  так  называемых  «Золотых  ворот»,  находилась  роща,  посвященная  Пресвятой  Богородице.

В  роще  был  источник,  с  давних  пор  прославленный  чудесами.  Но  со  временем  место  это  было  позабыто,  заросло  кустарником,  источник  затянуло  тиной.  По  дороге  Лев  Маркелл  встретил  слепца,  изнемогавшего  от  жажды.  Лев,  сострадая  слепцу,  усадил  его  под  деревом.    Сам же  пошел  искать  воды.  Но  воды  нигде  не  оказалось.

Когда  он, усталый  и  огорченный,  возвращался  к  слепцу,  то  из  чащи  услышал  голос:  «Лев,  не  печалься  и  не трудись  много  искать  воды,  вода  подле  тебя.  Войди  внутрь  рощи,  там  ты  найдешь  живую  воду.  Почерпни  и  утоли  жажду  немощного.  Помажь  ему  ею  глаза,  он  прозрит.

  А  кто  Я,  здесь  живущая,  ты  скоро  узнаешь.  Я  помогу  тебе  соорудить  здесь  храм  во  имя  Мое,  в  котором  все  благочестивые,  с  верою  ко  мне  притекающие,  будут  получать  исполнение  своих  благих  желаний  и  исцеление  от  недугов».

Лев  действительно  отыскал  невдалеке  воду,  и, когда  напоил  слепого  и  помазал  ему  глаза,  тот  мгновенно  прозрел.  Молва  об  этом  чуде  быстро  разнеслась  повсюду,  и  верующие  спешили  к  целебному  источнику.

Это  чудо  случилось  при  императоре  Маркиане  (391-457 гг).    Когда  Лев  (457-473 гг)  сделался  императором,  он  приказал  очистить  источник,  помятуя  о  явлении  и  предсказании  Пресвятой  Богородицы,  и  позаботился  устроить  над  чудесным  источником  великолепный  храм.  Император  Лев  назвал  этот  источник  Живоносным,  так  как  в  нем  проявилась  чудодействующая  благодать  Божией  Матери.

Император  Юстиниан  Великий  (527-565 гг)  был  глубоко  привержен  Православию.  Когда  он  тяжело  заболел  водяной  болезнью  и  очень  страдал,  ему  во  сне  явилась  Пресвятая  Богородица  и  велела  испить  воды  из  Ее  источника.  Исполнив  повеление,  император  исцелился.

В  благодарность  за  свое  исцеление  он  воздвиг  подле  храма,  устроенного  Львом,  новый  великолепный  храм,  при  котором  впоследствии  был  создан  многолюдный  монастырь.  В  XV  веке  известный  храм  Живоносного  источника  был  разрушен  мусульманами.

На  этом  месте  даже  была  поставлена  стража,  воин-турок,  чтобы  христиане  не  смогли  подойти  к  этому  месту.  Постепенно  строгость  запрета  смягчилась,  и  христиане  поставили  там  небольшую  церковь.  Но  и  она  была  разрушена  в  1821  году,  а  источник  был  засыпан  камнями  и  землей.

Через  некоторое  время  христиане  вновь  очистили  источник  и  по  прежнему  черпали  из  него  воду.  При  султане  Махмуде  православные  получили  некоторую  свободу  при  совершении  богослужений.  Они  воспользовались  ею,  чтобы  в  третий  раз  воздвигнуть  храм  над  Живоносным  источником.

В  1835  году  с  великим  торжеством  Патриарх  Константин  в  сослужении  20  архиереев  при  большом  стечении  богомольцев  освятил  храм.  Вскоре  при  храме  устроили  больницу  и  богадельню.  Пресвятая  Богородица  не  оставила  благодатью  Живоносный  источник.  Полились  новые  исцеления.

Один  фессалиец  с  молодости  мечтал  посетить  Живоносный  источник.  Наконец  ему  удалось  отправиться  в  путь.  Но  в  пути  он  тяжко  заболел  и  был  уже  близок  к  смерти.  Он  попросил  своих  спутников,  чтобы  его  не  погребали  по  дороге,  а  отвезли  его  тело  к  Живоносному  источнику  и  возлили  на  него  три  сосуда  с  живоносной  водой.

Желание  его  было  исполнено,  и  к  фессалийцу  вернулась  жизнь.  Он  принял  иночество  и  в  благочестии  провел  последние  дни  жизни,  славя  Бога  и  Пресвятую  Богородицу.

Живоносный источник

Молитвенная  традиция:  Перед  иконой  Божией  Матери  «Живоносный  источник»  молятся  о  сохранении  праведной  жизни,  об  избавлении  от  телесных  и  душевных  недугов,  страстей,  о  помощи  в  скорби.  Икона  Божией  Матери  «Живоносный  источник»  традиционно  ставится  возле  постели  больного  человека.

Особенно  надеются  о  помощи  при  бесплодии  и  глазных  болезнях.  У  Пресвятой  Богородицы  просят  помощи  при  разладе  в  семье,  в  скорбных  размышлениях,  о  преодолении  чужого  дурного  влияния.  Икона  Божией  Матери  «Живоносный  источник»  наполняет  силой  тело  и  укрепляет  дух.  После  молитв  перед  образом  разрешаются  насущные  потребы,  в  том  числе  и  материальные  затруднения.

Празднование:  в  пятницу  Светлой  седмицы.

4  /  17  апреля  (день  явления  Богородицы  Льву  Маркеллу),  а  также  ежегодно  в  пятницу  Светлой  Седмицы  Православная  Церковь  празднует  обновление  Костантинопольского  храма  в  честь  «Живоносного  источника».  По  уставу  в  этот  день  совершается  чин  водоосвящения  с  Пасхальным  крестным  ходом.

В  этот  день  впервые  после  Великой  агиасмы  на  Богоявление  совершается  освящение  воды  во  всех  храмах.  В  этот  же  день  совершается  и  празднование  одноименной  иконе.

АКАФИСТ   ПРЕСВЯТОЙ    БОГОРОДИЦЕ    В    ЧЕСТЬ   ИКОНЫ   ЕЯ    «ЖИВОНОСНЫЙ   ИСТОЧНИК»

Тропарь, глас 4

Почерпем, человецы, цельбы душам и телом молитвою, Река бо всем предтечет — Пречистая Царица Богородица, источающи нам чудную воду и измывающи сердец черности, греховныя струпы очищающи, души же освящающи верных Божественною благодатию.

Кондак, глас 8

От неистощимыя Ты, Источниче Богоблагодатный, подаеши ми, точащи, воды Твоея благодати, приснотекущий паче слова, яко бо Слово рождшая паче смысла, молютися, ороси мя благодатию, да зову Ти: радуйся, Водо спасительная.

Кондак 1

Избранной от всех родов Владычице Богородице, благодатную помощь нам являющей, похвальная восписуем Ти, раби Твои; Ты же, яко Преблагая Мати Божия, излей на нас великия и богатыя милости Твоя, недуги наша исцели и скорби утоли, да благодарственно зовем Тебе: Радуйся, Владычице, Живоносный Источник верным изливающая.

Икос 1

Архангел и Ангел множество недоумевают, Тебе, Матерь Бога Слова, на водах землю утвердившаго, разумно хвалити по достоянию. Мы же, Честнейшая Херувим, и Славнейшая без сравнения Серафим, во умилении о Твоих благодеяниих, на нас бывших, дерзаем звати Тебе:

Радуйся, Владычице, Богом Отцем избранная.

Радуйся, Духом Святым осиянная.

Радуйся, рождеством Сына Божия превознесенная.

Радуйся, в женах благословенная.

Радуйся, Богородицею величаемая.

Радуйся, от всех родов ублажаемая.

Радуйся, Владычице, Живоносный Источник верным изливающая.

Кондак 2

Видящи, Премилосердая Мати, слепца, от жажды страждущаго, напоения и исцеления ради в пустыни блуждающаго, источник воды живыя воеводе показала еси; он же благодарственно возопи о Тебе: Аллилуиа.

Икос 2

Разумев воевода Божественный Твой глас, источник воды указующий, и позна его, яко купель Силоамскую, яже не токмо жаждущаго напояет, но и от слепоты того свобождает; мы же милости Твоя, Дево Богородице, ищущии, взываем Тебе сице:

Радуйся, Владычице, купель спасения живописующая.

Радуйся, слепоту душевную и телесную исцеляющая.

Радуйся, разслабленных утверждение.

Радуйся, хромых хождение.

Радуйся, Мати Света, слепым очи отверзающая.

Радуйся, светом истины во тьме седящих озаряющая.

Радуйся, Владычице, Живоносный Источник верным изливающая.

Кондак 3

Сила Вышняго осеняет всех с верою и благоговением притекающих к Живоносному Источнику Твоему, Пречистая Госпоже Владычице. Сего ради силою благодати Его осени и нас, смиренно к Тебе, Богомати, припадающих и молебно о Тебе вопиющих: Аллилуиа.

Икос 3

Имущи богатство милосердия неизреченное, Владычице, всем болящим руку помощи Твоея, недуги врачующую, страсти исцеляющую, в Живоносном Источнице Твоем простираеши. Сего ради вопием Тебе сице:

Радуйся, источниче непрестающия радости.

Радуйся, чаше неизреченныя благости.

Радуйся, сокровище благодати неоскудеваемое.

Радуйся, милости у Тебе просящим выну тую подающая.

Радуйся, недугов различных исцеление.

Радуйся, печалей наших утоление.

Радуйся, Владычице, Живоносный Источник верным изливающая.

Кондак 4

Бурею недоумения слепец смущашеся, воды ища жажду утолити. И се, якоже древле силою Божиею из камене вода источися, тако и ныне в пустыни безводней источник явися; тамо Моисей, источитель воды, зде же Ты Сама, о Богомати, Служительница чудесе; темже молимся: жаждущия души наша благочестия напой водами, да зовем о Тебе: Аллилуиа.

Икос 4

Слыша воевода дивный глас Твой, Мати милосердия, источник воды указующий, во еже жаждущаго напоити и слепоту его исцелити, и сбытие словес Твоих зря, возопи сице:

Радуйся, Владычице, страдальцев утешающая.

Радуйся, болящих возстановляющая.

Радуйся, немым язык благословесен дарующая.

Радуйся, всех немощных врачующая.

Радуйся, бедствующих поможение.

Радуйся, унывающих утешение.

Радуйся, Владычице, Живоносный Источник верным изливающая.

Кондак 5

Божественную воду от Живоносного Источника Твоего, токи благодати изливающаго, почерпающе во исцеление недугов душевных и телесных, Дево Богородительнице, благодарственно вопием о Тебе: Аллилуиа.

Икос 5

Видеша людие слепца, водою Живоноснаго Источника Твоего прозревшаго, Богомати, потщашася песньми, яко дарами, послужити Тебе сице:

Радуйся, Владычице, милосердия двери верным отверзающая.

Радуйся, надеющихся на Тебе не посрамляющая.

Радуйся, бедствующих утешающая.

Радуйся, от напастей свобождающая.

Радуйся, изнемогающих укрепляющая.

Радуйся, Владычице, Живоносный Источник верным изливающая.

Кондак 6

Проповедник чуда Твоего, Мати Божия, бысть воевода, яко дивно слепец водою от Живоноснаго Источника Твоего прозре, сице и нам темныя зеницы душевныя просвети, да благодарственно проповедуем милости Твоя зовуще: Аллилуиа.

Икос 6

Возсия нам Живоносный Источник Твой, Премилосердая Мати, многоразличную благодать Сына Твоего и Бога нашего, Христа Жизнодавца источающий. Сего ради приносим Ти пения сицевая:

Радуйся, Владычице, усердная наша Заступнице.

Радуйся, храмов Божиих Хранительнице.

Радуйся, святых обителей преславная Игумения.

Радуйся, в иночестве подвизающихся вразумление.

Радуйся, монашествующих в послушании укрепление.

Радуйся, всех христиан покрове и защищение.

Радуйся, Владычице, Живоносный Источник верным изливающая.

Кондак 7

Хотя благочестивый Лев воевода, царем Тобою, Владычице, нареченный, благодарственная принести Тебе, храм на месте явления Твоего чудесе устрои, Живоносный Источник наименовав оный, да вси, помощи Твоея ищущии зде обретают ю, вопиюще о Тебе: Аллилуиа.

Икос 7

Новая купель Силоамская, паче оныя древния, явися, Пречистая Владычице, храм Твой, в немже покланяемся иконе Живоноснаго Источника, ибо не единою в лето и токмо первее входящим здравие тела подаеши, но выну всякий недуг душевный и телесный врачуеши. Сего ради вопием Тебе:

Радуйся, купеле, в нейже скорби наша погружаются.

Радуйся, чаше веселия, в нейже печали наша растворяются.

Радуйся, каменю, жаждущия жизни напояяй.

Радуйся, древо, горькия воды моря житейскаго услаждающее.

Радуйся, животворныя воды источниче не истощающийся.

Радуйся, бане, греховную скверну совести нашея омывающая.

Радуйся, Владычице, Живоносный Источник верным изливающая.

Кондак 8

Странное и преславное чудо явися храм Живоноснаго Источника Твоего, Богородице, в немже жажда духовная и телесная утоляется, и болезньми одержимии исцеляются. Мы же, благодать таковую прославляющее, вопием о Тебе: Аллилуиа.

Икос 8

Всем вся с верою приходящим к Живоносному Источнику Твоему подаеши, Премилостивая Госпоже Богородице. О сих всех благодарственно вопием Тебе сице:

Радуйся, Владычице, Бесплотнаго воплотившая.

Радуйся, страждущих матерей утешение.

Радуйся, чад безматерних охранение.

Радуйся, юных Наставнице.

Радуйся, младенцев воспитание.

Радуйся, Владычице, Живоносный Источник верным изливающая.

Кондак 9

Всякое естество Ангельское и человеческое дивится милосердию Твоему, Пресвятая Дево, яко всегда и всем являешися Помощница и Заступница, поющим Тебе: Аллилуиа.

Икос 9

Ветии многовещаннии не могут воспети достойно Живоносный Источник неистощимыя благодати Твоея, ниже изъяснити силу чудес Твоих во исцеление недужных и на всякую пользу душевную и телесную человеком являемую; мы же похвальная восписуем Тебе сице:

Радуйся, храме Бога Живаго.

Радуйся, жилище Духа Святаго.

Радуйся, Ангелов славо.

Радуйся, вселенныя державо.

Радуйся, мира спасение.

Радуйся, Владычице, Живоносный Источник верным изливающая.

Кондак 10

Спасти хотящи вся страждущия, источник жизни явила еси мирови, Пресвятая Богородице, в водах благодати, да вси в скорбех и печалех исцеление и утешение приемля, благодарно зовем о Тебе: Аллилуиа.

Икос 10

Стена и покров в бедах и нуждах помощи Твоея просящим сущи, Владычице мира, Живоносный Источник всем явила еси, да будет от всяких болезней ограждение, в напастех и печалех утешение, вопиющим Ти таковая:

Радуйся, Владычице, гордых и строптивых человек усмирение.

Радуйся, лукавых и злых намерения пресечение.

Радуйся, обидимых заступление.

Радуйся, обидящих вразумление.

Радуйся, повинных наказание.

Радуйся, невинных оправдание.

Радуйся, Владычице, Живоносный Источник верным изливающая.

Кондак 11

Пение всеумиленное пред Живоносным Источником Твоим паки и паки приносим Тебе, Богородице, в покаянии зовуще из глубины души: Владычице, приими молитвы раб Твоих и избави нас от всякия скорби и болезни, нужды и печали, да вопием о Тебе Богу: Аллилуиа.

Икос 11

Светозарною свещею сияет в мире лучами благодати Божественный Источник Твой, Пресвятая Богородице, чудесы явленными умы и сердца просвещаяй и наставляяй звати Тебе:

Радуйся, Владычице, разумов просвещение.

Радуйся, сердец наших очищение.

Радуйся, духа обновление.

Радуйся, душ освящение.

Радуйся, здравия укрепление.

Радуйся, Владычице, Живоносный Источник верным изливающая.

Кондак 12

Благодати Твоея Живоносный Источник имуще, Пресвятая Дево, к Тебе прибегаем, яко к нерушимей стене и предстательству. Призри благосердием, Пресвятая Богородице, на лютое наше озлобление и исцели душ и телес наших скорби и болезни, да зовем о Тебе Богови: Аллилуиа.

Икос 12

Поюще Твоя чудеса, хвалим и славим Живоносный Источник Твой, Пресвятая Дево, от негоже черпающе токи многоразличныя благодати, величаем Тя похвалы сицевыми:

Радуйся, Отроковице Богоизбранная.

Радуйся, Невесто Боговенчанная.

Радуйся, в женах благословенная.

Радуйся, паче горних Сил превознесенная.

Радуйся, Престолу Господню выну предстоящая.

Радуйся, Заступнице наша, за мир всегда молящаяся.

Радуйся, Владычице, Живоносный Источник верным изливающая.

Кондак 13

О Всепетая Мати, Живоносный Источник Твой миру давшая, от негоже изливаеши нам великия и богатыя милости, приими благодарственное сие моление наше, напой нас от источника Твоего в  животе нынешнем и грядущем, да выну зовем о Тебе: Аллилуиа.

(Этот кондак читается трижды, затем икос 1 и кондак 1).

Молитва

О Пресвятая Дево, Всемилостивая Госпоже Владычице Богородице, Живоносный Источник Твой, целебные дары на здравие душ и телес наших и на спасение миру точащий, подала еси нам; темже благодарни суще, усердно молим Тя, Царице Пресвятая: моли Сына Твоего и Бога нашего дати нам оставление прегрешений и всякой душе скорбящей и озлобленней милость и утешение, и от бед, скорбей и болезней свобождение. Подаждь, Госпоже, (храму сему и) сим людем покровение, граду сохранение, стране нашей от напастей избавление и ограждение, да мирное зде поживем житие и в будущем веце сподобимся видети Тебе, Заступницу нашу, во славе Царствия Сына Твоего и Бога нашего, Емуже слава и держава со Отцем и Пресвятым Духом во веки веков. Аминь.

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *