Преподобный Антоний Печерский


Преподобный Антоний Печерский

Преподобный  Антоний  Печерский — основатель  Свято — Успенской  Киево — Печерской  Лавры,  основоположник  монашества  на  Руси,  оставил  заметный  след  в  истории  Русской  Православной  Церкви.

Будущий  святой  родился  в  конце  X  века  в  городе  Любече  близ  Чернигова,  в  святом  крещении  получил  имя  Антипа.  С  малых  лет  он  почувствовал  влечение  к  высшей  духовной  жизни  и  желание  подвязаться  в  монастыре.

По  внушению  свыше  он  отправился  на  Афон,  где  принял  монашеский  постриг.  Обладая  склонностью  к  уединению  и  духовному  совершенствованию,  он  провел  несколько  лет  в  пещере  близ  монастыря.

Игумен  монастыря  благословил  его  отправиться  на  Русь  для  распространения  монашества  в  этой  новопросвещенной  христианской  стране.  По  промыслу  Божиему  преподобный  избрал  для  своих  подвигов  гору  близ  села  Берестово  под  Киевом.

Гора  эта  напоминала  ему  Афон,  и  он  поселился  там  в  варяжской  пещере  на  берегу  Днепра.  Святой  Антоний  вел  аскетический  образ  жизни,  питался  черным  хлебом,  да  и  то  не  каждый  день,  и  водой,  дни  и  ночи  проводил  в  молитве.

Его  подвижническая  жизнь  вскоре  стала  известна  повсюду  на  Руси,  привлекая  к  нему  богомольцев  и  последователей.  Но  он  искал  не  славы,  а  уединения,  духовного  созерцания  и  совершенствования.

Спасаясь  от  безбожного  князя  Святополка,  преподобный  снова  уходит  на  Святую  гору  Афон,  где  проводит  некоторое  время.  После  чего  игумен  благословляет  его  вернуться  на  Русь,  по  научению  свыше.

Игумен  провидел,  сколь  много  может  на  Руси  совершить  этот  скромный  подвижник.  Вернувшись  в  Киев,  преподобный  поселяется  в  пещере,  которую  ископал  благочестивый  пресвитер  Иларион,  тоже  искавший  в  ней  уединения.

Пресвитер  Иларион  незадолго  до  этого  был  поставлен  на  Киевскую  кафедру  митрополитом.  К  преподобному  стало  приходить  много  людей  за  духовным  советом,  были  и  желающие  поселиться  рядом.

Первым  был  принят  иерей  Никон,  вторым  преподобный  Феодосий.  Добродетельная  и  аскетическая  жизнь  преподобного  Антония  привлекала  к  нему  все  больше  и  больше  подвижников,  и  они  стали  селиться  неподалеку.

Стремясь  к  уединенной  жизни,  преподобный,  собрав  их  всех  вместе  ( к  тому  времени  число  их  достигло  двенадцати ),  учредил  в  1057  году  монастырь  по  образцу  Афона,  поставил  игуменом  блаженного  Варлаама,  а  сам  ушел  на  жительство  в  другую  пещеру,  в  которой  он  прожил  16  лет  и  которая  доныне  носит  его  имя.

Преподобный  Антоний  имел  у  братии  непререкаемый  авторитет  и,  хоть  и  не  являлся  формально  настоятелем  монастыря,  духовно  окормлял  братию,  так  как  именно  он  принес  на  Киевские  горы  благословение  и  аскетический  дух  Святого  Афона.

Так  началась  история  одного  из  немногих  пещерных  монастырей  в  православном  мире.  После  того  как  преподобный  Варлаам  был  переведен  в  монастырь  святого  великомученика  Димитрия,  игуменом  монастыря  стал  преподобный  Феодосий.

В  Киево — Печерской  Лавре  соединялись  две  духовные  традиции:  затворничество  ( уединенная  жизнь  монахов  в  тесных  пещерах ),  основателем  которого  стал  преподобный  Антоний  Печерский,  и  совместный  общежительный  уклад  в  обычных  ( не  под  землей )  условиях  ( основатель  преподобный  Феодосий  Печерский ).

Затворничество,  уединенная  пещерная  жизнь  нашли  позднее  многих  последователей  в  Свято — Успенской  Почаевской  Лавре,  в  Свято — Успенской  Святогорской  Лавре  (  Иоанн  Затворник ),  но  все  они  так  или  иначе  связаны  с  именем  преподобного  Антония  Печерского.

Преподобный  Антоний  Печерский  отошел  ко  Господу  в  1073  году  от  Рождества  Христова  на  девяностом  году  жизни,  завещав  братии  не  обретать  его  мощи.  Они  почивают  в  Киево — Печерской  Лавре  в  Ближних  пещерах  под  спудом  и  источают  токи  благодати  всем,  с  верой  к  ним  прибегающим.

Празднование:  10  /  23  июля,  2  /  15  сентября

 

Тропарь преподобному Антонию, игумену Киево-Печеpскому , глас 4

От миpска́го мяте́жа исше́д,/ отвеpже́нием же ми́pа ева́нгельски Хpисту́ после́довал еси́/ и pавноа́нгельное житие́ пожи́в,/ в ти́хое пpиста́нище Святы́я Гоpы́ Афо́на дости́гл еси́./ Отону́дуже благослове́нием отце́в в го́pу Ки́ева пpише́д,/ и та́мо тpудолю́бно жизнь совеpши́в,/ оте́чество твое́ пpосвети́л еси́,/ и мно́жеству мона́шествующих стезю́ веду́щую к Небе́сному Ца́pствию показа́в,/ Хpисту́ сия́ пpиве́л еси́:/ Его́же моли́, Анто́ние пpеподо́бне,// да спасе́т ду́ши наша.

Перевод: От мирской суеты ты ушел, отвержением же мира евангельски последовал Христу и, прожив жизнь, подобную ангельской, достиг тихого пристанища Святой Горы Афон. Оттуда же по благословению отцов пришел на Киевскую гору, и там, наполнив жизнь трудолюбием, Отечество твое просветил ты, и множеству монашествуюших показал путь, ведущий к Небесному Царствию, привел их ко Христу, Его же моли, Антоний преподобный, да спасет души наши.

Тропарь преподобным Антонию и Феодосию, игуменам Киево-Печеpским, глас 4

Зве́зды мы́сленныя,/ просия́вшия на тве́рди Церко́вней,/ и́ноков Росси́йских основа́ние/ пе́сньми, лю́дие, почти́м,/ ра́достныя похвалы́ сим воздаю́ще:/ ра́дуйтеся, преблаже́ннии отцы́, Анто́ние с Феодо́сием богому́дрым,// при́сно моля́щиися о возсле́дствующих и чту́щих па́мять ва́шу.

Перевод: Духовные звезды, просиявшие на Церковном небе, монашества российского основание песнопениями, люди, почтим, радостные похвалы им воздающе: «Радуйтесь, преблаженные отцы, Антоний с Феодосием богомудрым, всегда молящиеся о последователях и почитающих вашу память».

Ин тропарь преподобным Антонию и Феодосию, игуменам Киево-Печеpским, глас 3

Дво́ицу нача́льных Росси́йских свети́л почти́м:/ Анто́ния, Бо́гом посла́ннаго, и Феодо́сия, Бо́гом даpова́ннаго./ Ти́и бо пе́pвии,/ pавноа́нгельным в Росси́и житие́м пpосия́вше от гоp Ки́евских,/ освети́ша оте́чествия на́шего вся концы́,/ и путь к Небеси́ пpа́вый мно́гим показа́ша,/ и пеpвоотцы́ и́ноком бы́вше,/ ли́ки спаса́емых Бо́гови пpиведо́ша,/ и ны́не, пpедстоя́ще в вы́шних/ немеpца́емому Божества́ Све́ту// мо́лятся о душа́х на́ших.

Перевод: Двоих первых российских светил почтим: Антония, Богом посланного и Феодосия, Богом дарованного. Ибо они первые, просияв жизнью, подобной ангельской, от Киевских гор осветили все концы нашего Отечества и показали многим правильный путь к Небесам, и были первыми отцами для монахов, приведя к Богу ряды спасаемых, и сейчас, предстоя в Небесах немеркнущему Свету Бога, молятся о душах наших.

Кондак преподобному Антонию, игумену Киево-Печеpскому , глас 8

Возложи́в себе́ Бо́гу, па́че всех возлю́бленному от ю́ности, преподо́бне,/ Тому́ от всея́ души́ любо́вию после́довал еси́;/ ми́ра же тле́нная нивочто́же вмени́в, в земли́ пеще́ру соде́лал еси́,/ и в ней до́бре проти́ву неви́димаго врага́ ко́зней подвиза́вся,/ я́ко светоза́рное со́лнце во вся концы́ земли́ возсия́л еси́,/ отону́дуже веселя́ся преше́л еси́ к Небе́сным Черто́гом./ И ны́не со А́нгелы Влады́чню Престо́лу предстоя́,/ помина́й нас, чту́щих па́мять твою́, да зове́м ти:// ра́дуйся, Анто́ние, о́тче наш.

Перевод: Вверив себя Богу, больше всех возлюбленному с юности, преподобный, Ему от всей души с любовью ты последовал, всем тленным в мире пренебрег и, сделав пещеру в земле, в ней прекрасно подвизался против козней невидимого врага, как яркое солнце воссиял во всех концах земли, оттуда же с радостью перешел в Небесные Чертоги. И сейчас с Ангелами предстоя Престолу Владыки, вспоминай нас, почитающих память твою, да взываем к тебе: «Радуйся, Антоний, отче наш».

Ин кондак преподобному Антонию, игумену Киево-Печеpскому, глас 8

В ми́ре я́ко А́нгел, о́тче, пожи́л еси́,/ в земли́ пеще́ру себе́ соде́лав,/ в не́йже до́бре подвиза́вся проти́ву неви́димаго врага́ ко́зней,/ и отту́ду, веселя́ся, преше́л еси́ к Небе́сным черто́гом./ Помина́й нас, чту́щих па́мять твою́, да зове́м ти:// ра́дуйся, Анто́ние, о́тче на́ш.

Перевод: В мире как Ангел, отче, прожил ты, в земле пещеру себе сделав, в ней же прекрасно подвизался против козней невидимого врага и оттуда, радуясь, перешел в Небесные Чертоги. Вспоминай нас, почитающих память твою, да взываем к тебе: «Радуйся, Антоний, отче наш».

Кондак преподобным Антонию и Феодосию, игуменам Киево-Печеpским, глас 8

Дво́ицу вели́ких оте́ц и пра́вило и́ноков све́тлое,/ у́мныя зари́ онебе́сившия Росси́йскую Це́рковь/ кто по достоя́нию хвала́ми воспое́т?/ Ти́и бо Престо́лу Бо́жию предстоя́т./ Но я́ко иму́щии дерзнове́ние к Святе́й Тро́ице,/ Анто́ние преблаже́нне и Феодо́сие приснопа́мятне,/ моли́теся о моле́бная к вам принося́щих,// и любо́вию пе́сньми вас ублажа́ющих.

Перевод: Двух великих отцов и ясный образец для монахов, духовный свет, озаривший Российскую Церковь, кто по достоинству воспоет и прославит? Ибо они предстоят Престолу Божию. Но как имеющие дерзновение к Святой Троице, Антоний преблаженный и вечно вспоминаемый Феодосий, молитесь о возносящих к вам свои молитвы, и с любовью песнопениями вас прославляющих.

Ин кондак преподобным Антонию и Феодосию, игуменам Киево-Печеpским, глас 2

Тве́рдыя столпы́ благоче́стия,/ недви́жимая и́ноческих законоположе́ний основа́ния,/ и необори́мыя сте́ны Росси́йския восхва́лим:/ Анто́ния, возлю́бльшаго Бо́га,/ и Феодо́сия, возлю́бленнаго Бо́гом:/ труды́ бо о́нех и по́стническия по́двиги прия́т па́че вся́каго всепло́дия,// Еди́н во святы́х прославля́емый.

Перевод: Крепкие столпы благочестия, неподвижные основания монашеских законов и непобедимые крепости российские прославим: Антония, возлюбившего Бога, и Феодосия, возлюбленного Богом: ибо труды и подвиги поста Он вменил им выше всяких заслуг, Единый прославляемый во святых.

Величание преподобному Антонию, игумену Киево-Печеpскому

Ублажа́ем тя, преподо́бне о́тче Анто́ние, и чтим святу́ю па́мять твою́, наста́вниче мона́хов и собесе́дниче а́нгелов.

Молитва преподобному Антонию, игумену Киево-Печеpскому

О, до́брый наш па́стырю наста́вниче, приснопомина́емый и́ноков росси́йских первонача́льниче, преподо́бне и богоно́сне о́тче наш Анто́ние! Ты горе́ на Небеси́ пребыва́еши, мы ни́зу на земли́, удале́ни су́ще от тебе́ не толи́ко ме́стом, коли́ко грехо́вною нечистото́ю на́шею; оба́че па́мятующе оте́ческую любо́вь твою́ к лю́дем, ти сро́дным, припа́даем и мо́лимтися с умиле́нием и ве́рою: помози́ нам, гре́шным, покая́нием очи́ститися и досто́йным бы́ти поми́лования и проще́ния от Го́спода и Созда́теля на́шего. Умоли́ Его́ бла́гость дарова́ти нам вели́кия и бога́тыя ми́лости: земли́ плодоно́сие, возду́ха благорастворе́ние, мир глубо́к, братолю́бие и́скреннее, благоче́стие нелицеме́рное, жите́йских потре́б дово́льство, и да не во зло обрати́м блага́я, да́руемая нам от щедротода́тельныя Его́ десни́цы, но во сла́ву И́мене Его́ свята́го и во спасе́ние на́ше. Соблюди́, чудотво́рче святы́й, благомо́щными твои́ми моли́твами росси́йския гра́ды, оби́тель твою́ и всю страну́ Правосла́вно Росси́йскую невреди́мы от вся́каго зла, и вся лю́ди, жи́тельствующия в оби́тели твое́й и на поклоне́ние в ню приходя́щия, осени́ Небе́сным твои́м благослове́нием, и в ско́рбех, беда́х и боле́знех утеше́ние, избавле́ние и исцеле́ние им пода́ждь, да благода́рно сла́вим, хва́лим и велича́ем просла́вльшаго тя Го́спода, чрез тебе́ ди́вно благоде́тельствующаго нам, Безнача́льного Отца́, Единоро́днаго Его́ Сы́на и Единосу́щнаго Его́ Ду́ха, Тро́ицу Живонача́льную и Неразде́льную, и твое́ свято́е заступле́ние во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Молитва преподобным Антонию и Феодосию, игуменам Киево-Печеpским

Преподо́бнии и богоно́снии отцы́ на́ши Анто́ние и Феодо́сие, к вам мы гре́шнии и смире́ннии, я́ко к те́плым засту́пником и ско́рым помо́щником и изве́стным предста́телем, усе́рдно прибега́ем, смире́нно прося́ще ва́шея по́мощи и заступле́ния в бе́здне зол и бед погружа́емии, я́же на всяк день и час нам и от челове́к лука́вых приключа́ются и от духо́в зло́бы поднебе́сныя, всегда́ и везде́ и вся́кими о́бразы поги́бели души́ и теле́с на́ших и́щущих, нахо́дят на ны. Изве́стны бо есмы́ несумне́нно, коль вели́кое к Милосе́рдому Бо́гу и́мате дерзнове́ние: еще́ бо на земли́ ме́жду стра́нствующими к Го́рнему Оте́честву пребыва́юще, ве́лию си́лу благода́ти Бо́жией, уста́ми и рука́ма ва́шими чудоде́йствующей, в себе́ показа́сте, я́ко и огнь с небе́с, по подо́бию Илии́ну, на показа́ние ме́ста, на не́мже и́маше бы́ти осно́вана, на че́сть и всегда́шнее Бо́га и Бо́жия Ма́тере славосло́вие, вели́кая це́рковь Пече́рская, и ро́су, по о́бразу Гедео́нову, на очище́ние и ве́чное прославле́ние того́жде свята́го ме́ста низведо́сте: та́кожде ве́мы, коль мно́гое мно́жество муже́й и жен, из ра́зных стран и наро́дов, скорбя́щих и напа́ствуемых, или́ разли́чными тя́жкими боле́зньми одержи́мых, или́ под бре́менем наси́лия и притесне́ния неудо́бь носи́мым упа́дающих и жития́ своего́ отчаява́ющихся, ва́шими моли́твами и заступле́нием получи́ша ско́рое себе́ облегче́ние и избавле́ние. А́ще у́бо вся́ та помоществова́ния, еще́ в сме́ртном су́ще стра́нствовании, бе́дствующим ми́лостивно подава́сте, кольми́ па́че днесь, егда́ уже́ Всемогу́щей предста́сте Тро́ице, и бо́льшее прия́сте дерзнове́ние, во е́же моли́ти ю́ о на́шем недосто́инстве, и нас в беда́х и печа́лех су́щих утеша́ти, в тя́жких ну́ждах и напа́стех по нас ра́товати, в злоключе́ниях и бе́дствиях нас заступа́ти и защища́ти. Сего́ ра́ди и мы, столь мно́гими вражде́бными наве́тами, озлобле́ниями и кова́рными злоумышле́ниями отвсю́ду угрожа́емии и тесни́мии, ва́шему те́плому и си́льному по Бо́зе вруча́ем себе́ покрови́тельству и защище́нию, и усе́рдно мо́лим благосты́ню ва́шу, coxpaни́те нас неврежде́нных от всех бед и зол, наипа́че же от бесо́вских ко́зней и хи́тростей, льсти́вых по́дступов и на́глых нападе́ний: да не бу́дем им в поруга́ние и посмея́тельство, но та́ко их кре́пкою ва́шею по́мощию от нас отжени́те, я́коже во дни о́ны от оби́тели отгна́сте их, мно́гия па́кости иногда́ де́ющих. Сицева́я же их неполе́зная укроти́вше на ны воста́ния и устремле́ния, та́ко нас, утвержде́нных в ве́ре, наде́жде и любви́ постоя́нных соде́лайте, да николи́же на́ми каково́е возоблада́ет недоуме́ние, или́ сумне́ние в тех, я́же Свята́я Ма́ти Це́рковь ве́ровати поуча́ет, и испове́дати дерзнове́нно повелева́ет: наде́жду на́шу на Го́спода Бо́га в душа́х на́ших ве́сом и ме́рою пра́вды и ми́лости Бо́жия си́це устро́йте, я́ко да ниже́ изли́шне упова́ем обе́щанная от Бо́га без труда́ и по́двига восприя́ти, ниже́, зря́ща вели́кая прегреше́ния и тя́жкая законопреступле́ния, весьма́ Бо́жия милосе́рдия отчаива́емся. Любо́вь в сердца́х на́ших си́це утверди́те, и досто́йну соде́лайте, да ничто́же земно́е и скороги́бнущее па́че Бо́га, вся сотво́ршаго и вся в Себе́ содержа́щаго, ниже́ помышля́ем, ниже́ жела́ем, ниже́ предпочита́ем. Чу́вства на́ша душе́вная вку́пе и теле́сная в таково́м благоустрое́нии и благоле́пной ме́рности на всяк день и час удержива́йте и снабдева́йте, да те́ми никогда́же Блага́го, Человеколюби́ваго Бо́га прогне́ваем. Ра́зум уцелому́дрите, да он па́че о Бо́зе, Его вездепрису́тствии и благопромышле́нии помышля́ет, неже́ о вре́менных и ничто́же су́щих пече́тся. Развраще́нную во́лю на́шу вы́ну исправля́йте, да николи́же хо́щет, е́же хоте́нию Бо́жию сопротивля́ется, но те́ми да удовля́ется, и в сих безмяте́жно и безпеча́льно да пребыва́ет, я́же суть Бо́гу уго́дна и прия́тна, челове́ку же спаси́тельна и поле́зна. Па́мять истрезвля́йте, да та непреста́нно представля́ет уму́ и сия́, и́миже Всеми́лостиваго прогне́ва Бо́га и Его́ благоутро́бие раздражи́ и о́ная, я́же вся́каго челове́ка, кроме́ вся́каго сумне́ния по вре́менной сей жи́зни ожида́ют: к сим же и Оте́чества ва́шего не забыва́йте, но в ми́рном устрое́нии пребыва́ти ему́ у Престо́ла Вели́чества Бо́жия непреста́нно хода́тайствуйте. Вся лю́ди, су́щия в стране́ на́шей, ми́рных и безпеча́льных сохрани́тe, и от вся́каго зла́го обстоя́ния вско́ре изба́вите. Егда́ же приспе́ет на́ше от вре́меннаго сего́ жития́ отше́ствие и к ве́чности преселе́ние, си́це нам в по́мощь предста́ните и от наси́лий вра́жиих свободи́те, я́коже предста́сте иногда́ Ера́зму мона́ху в тя́жком сме́ртном бе́дствии обрета́вшемуся, и си́це сердца́ на́ша к и́стинному покая́нию и жале́нию о греха́х подви́гните, я́коже и о́наго се́рдце подвиго́сте, и́же в и́стинном покая́нии от зде́шних к Бо́гу отъи́де, да и мы, в чи́стем со́вести на́шея свиде́тельстве, Пресвяте́й и Нepaздели́мей предста́вше Тро́ице, прославля́ем Ю́ ку́пно с ва́ми и все́ми святы́ми в безконе́чныя ве́ки. Ами́нь.

КАНОНЫ И АКАФИСТЫ

АКАФИСТ ПРЕПОДОБНЫМ АНТОНИЮ И ФЕОДОСИЮ ПЕЧЕРСКИМ

Кондак 1

Избраннии и Духа Святаго исполненнии, преподобнии и богоноснии отцы наши, Антоние и Феодосие Печерстии, преизящная Российския земли прозябения. пречудная российскаго народа украшения, хотящу мне, недостойному, похвальное вам совершити пение, смиренно вас молю: потемненный мой разум светом данныя вам от Бога благодати озарите, мрак неведения просветите, неудобства и препоны разрушите, мою немощь укрепите, нас же всех, сынов российских, от всех бед и напастей, скорбей и болезней отечески свободите, да в теплоте сердца из глубины души вси купно вопием вам:

Радуйтеся, Антоние и Феодосие, монашескаго в России жития первоначальницы.

Икос 1

Ангелом подобнаго желающе жития, абие в юности своей вся красная мира разсудне пренебрегосте, и аки сметие от себе отвергше, детскими попрасте ногами, вас же всецелых, в дар Христу Богу и приношение освятисте, тем таковое ваше святое и богоприятное разсуждающе произволение, сицевое вам приносим пение:

Радуйтеся, отцы богоноснии, вся земная, благая и красная мира презревшии; радуйтеся, Христа от юности всем сердцем и всею душою возлюбившии.

Радуйтеся, дом, имения и вся родителей стяжания ни во чтоже вменившии; радуйтеся, благое и сладкое иго Христово на рамена, в детстве еще суще, вземшии.

Радуйтеся, яко уподобистеся праведнаго Авеля богоприятному приношению; радуйтеся, яко подражателие бысте боголюбиваго Ноя в благодарном его по изшествии из ковчега жертвоприношении.

Радуйтеся, ваша телеса, вместо тучных агнцев и тельцов, Создателю своему принесшии; радуйтеся, души ваша, вместо благовоннаго фимиама, Христу Спасителю вознесшии.

Радуйтеся, сердца ваша во всегдашнее Богу и Божией Матери служение добре уготовавшии и всецело предавшии; радуйтеся, все ваше житие, подобне Самуилу, на служении Божии даже до последняго издыхания красно и богоугодно препроведшии.

Радуйтеся, многое множество мужей и жен, юношей и дев вашему подражати житию научившии; радуйтеся, благий и легкий ярем Христов многим усладившии.

Радуйтеся, Антоние и Феодосие, монашескаго в России жития первоначальницы.

Кондак 2

Видя всевидящее око Отца Светов таковое ваше Богу вельми благоугодное начинание и душеспасительное намерение, аще и не абие вас купно жительствовати устрои, обаче не в долгом времени сице вас соедини и совокупи, якоже соедини и совокупи Павла Петру, да един ярем понесше, многих в Небесная введете обители: чесому мы удивляющеся, благодарственно Богу, тако устроившему, поем: Аллилуиа.

Икос 2

Разум богоприятен, Антоние всехвальне, тебе же самому и прочим душеполезен стяжати усердствуя, сего днем и ношию от всемилостиваго Бога с теплыми слезами прилежно просил еси, пророчески вещая: скажи ми, Господи, путь, воньже пойду. Темже человеколюбивый Бог, вняв твоему слезному молению, вложи в твое сердце, да не медля в Афонскую гору идеши, ты же, аки вторый Авраам, ялся еси пути с велиим тщанием, Божие исполняя веление, чесо ради вопием тебе таковая:

Радуйся, отче Антоние, древнему уподобивыйся Аврааму, по слову Божию, доброхотно и послушно, без скорби и сетования от сродник и южик своих удаляющемуся; радуйся, в далечайшую неведомую страну, обретения ради монашескаго жития, от своих си нескорбно удаливыйся.

Радуйся, долгий, трудный и прискорбный путь скоротечно без смущения прешедый; радуйся, ангела Божия в том пути спутника, якоже иногда Товиа, имевый.

Радуйся, Афонския горы, по твоему желанию, Божию же изволению, благополучно достигнувый; радуйся, многая тамо духовная благая и душеполезная сокровища стяжавый.

Радуйся, многих тамо своим любомудрым житием в посте и молитве, неустаннем труде и бдении, и безответнем, Господа ради, послушании удививый; радуйся, в иноческих трудех и подвизех великим старцем Святыя горы тебе сравнивый.

Радуйся, Антоние, аки Богомудрая пчела, от труждающихся тамо отец, аки от различных цветов, сладость иноческую собравый; радуйся, туюжде сладость во Отечество сохранно принесый, и зде благоуспешно насадивый и возрастивый сторицею.

Радуйся, яко в монашество тоюжде сладостию многих, с нимиже и Феодосиа Великаго в слове и деле привлекл еси; радуйся, яко собранную братию твою духовною сладостию изобильно насытил и в добродетелех укрепил еси.

Радуйтеся, Антоние и Феодосие, монашескаго в России жития первоначальницы.

Кондак 3

Сила Вышняго в чистоте твое и непорочное всельшися сердце, преблаженне Феодосие, тако всего тебе Божиею любовию разжже, яко всех земных и временных удалятися, вечных же и нескончаемых выну искати тебе научи и вразуми, тем таковое твое о спасении души зряще тщание и усердие, умильно Всесильному Богу поем: Аллилуиа.

Икос 3

Имел еси, отче преблаженне Феодосие, превеликое желание, еже святая в Иерусалиме посетити места, и к сему делу желаемую обрел еси удобность, ко грядущим в Иерусалим приобщився, но злобный враг спону тебе и препятие содела, наусти бо матерь твою, яже вслед тебе гнавши, и достигши, аки злодея связана, в дом привлекши, по многом биении, твердо в храмине заключи, ты же, аки адамант, сия злострадания терпеливо понесл еси, посем от заключения испущен, паки на хлебопечение церковному литургисанию приличное вдался еси, чесому удивляющеся, сице тебе вопием:

Радуйся, отче Феодосие, непоколебимый и нерушимый терпения столпе; радуйся, пречудный и прекрасный смирения и кротости образе.

Радуйся, тяжкая матерняя биения и ногами попирания благодушно и мужественно терпевый; радуйся, тояжде ласкания и лобзания аки смертоносный вред себе вменивый.

Радуйся, служение Богу и Божией Матери паче всего вседушно возлюбивый; радуйся, церковному служению со всяким усердием от детства прилежавый.

Радуйся, сверстников поругания и посмеяния в честь себе вменивый; радуйся, всем старым и юным образ смирения и кротости тебе представивый.

Радуйся, всем обидяшим тебе вседушно погрешения простивый; радуйся, всеми добродетельными человеки паче сверстник твоих хвалимый, любимый и почитаемый.

Радуйся, добронравием и благочестием краснее, неже светлыми ризами, тебе украсивый; радуйся, матерняя и властительская одеяния, яко скверное блато, вменивый.

Радуйтеся, Антоние и Феодосие, монашескаго в России жития первоначальницы.

Кондак 4

От богомерзких сластей и волнений непреодоленен явился еси, преподобне отче наш Феодосие: ибо твое, еже непрестанно работати Господеви всегда имущи в уме и в сердце произволение, на кийждо день на большия простирался еси труды, и на кийждо день приятнейшим и любезнейшим Богу быти усердствовал еси, всякое же мира сладострастие и любочестие побеждая, Единому Богу выну воспевал еси: Аллилуиа.

Икос 4

Слышав, преблаженне отче Феодосие, жестокое святаго Антония и острое в пещернем затворе житие, скоротечно, аки елень на источники водныя, к нему тай от матере твоея текл еси, идеже доспев прилежно его молил еси, да тя в свое сожительство приимет и в число иночествующих впишет, он же, провидев в тебе живущую благодать Божию, неотлагательно повеле на тя иноческий возложити образ, ты же за то благодаривши Бога благодетеля, обоеручно иноческаго явился еси жития, и со Антонием купно непрестанно труждался еси, о чесом мы помышляюще, тако взываем к вам:

Радуйтеся, Антоние и Феодосие, иноческаго жития основатели; радуйтеся, первейшии новоначальных иноков в России наставницы.

Радуйтеся, в монашеское отишие, аки в некий корабль безопасный, к вам приходящих вводители; радуйтеся, предобрии в пучине мира сего влающихся управители.

Радуйтеся, мирския бури, волнения и мятежи в тишину мудре прелагающии; радуйтеся, всех любезно в доброе и спасительное пристанище наставляющии.

Радуйтеся, свирепеющия врагов шатания мудре усмиряющии; радуйтеся, от всех неприязненных обуреваний к вам притекающих удобно спасающии.

Радуйтеся, всех под ваш покров и защищение отечески приемлющии; радуйтеся, всех без лицеприятия от всех напастей и бед защищающии.

Радуйтеся, бедствующим всегда и во всем, и на коемждо месте добре предстательствующии; радуйтеся, за обидимых, озлобляемых и уничижаемых присноходатайствующии.

Радуйтеся, Антоние и Феодосие, монашескаго в России жития первоначальницы.

Кондак 5

Богоявленныя звезды, ихже на тверди Российстей яви Солнце Премирное, лучами высокия вашея святыни многих просвещающия, многих на путь боговедения наставляющия, многих к иночествованию приводящия, многих же в добродетелех, остром же и прискорбном житии утверждающия и укрепляющия, сие Божие изволение в вас добре исполнившееся зряще, поем благодарно всемилостивому Богу: Аллилуиа.

Икос 5

Видевше мнози богоугодное ваше в пещерах, аки во гробех, заключенное житие, умиляхуся душами, сердцы же сокрушающеся, спешно к вам, спасения ищуще, притекаху, смиренно просяще, да и их таковаго жития общниками соделавше, во всегдашнее Богу служение освятите: вы же помняще Рекшего: Грядущаго ко Мне не иждену вон, всех приходящих любезно приимасте, и отечески поучасте; темже сицевым вас венчаем песнопением:

Радуйтеся, преблаженнии отцы, многих от работнаго ига мирскаго в сладкую духа свободу изведшии: радуйтеся, многих истинно Христу работати и искренно Ему служити научившии.

Радуйтеся, вашими добродетельми многим ко спасению, якоже иногда Моисей в землю обетованную, путь открывшии; радуйтеся, многих не уже в землю обетованную, но в самая Небесная жилища введшии.

Радуйтеся, не словом точию, но множае паче делом и усердною к Богу молитвою своих учеников и последователей поучающии; радуйтеся, ваша купножители монашескими правилы красно и боголепно управляющии.

Радуйтеся, различными искушениями и напастьми отягченным скоро пособствующии; радуйтеся, от супостат боримым и тяжко насильствуемым всегда помоществующии.

Радуйтеся, одолеваемых от сопротивных, но не отчаивающихся и богонадежно в молитве вас призывающих, внезапным вашим пособием подкрепляющии; радуйтеся, всякое враждебное устремление сильно воспящающии.

Радуйтеся, собранное вами духовное стадо бодренным оком выну назирающии; радуйтеся, ваших учеников и наследников непрестанно на путь Божиих заповедей наставляющии.

Радуйтеся, Антоние и Феодосие, монашескаго в России жития первоначальницы.

Кондак 6

Проповедуемо и везде попремногу похваляемо бе ваше, преподобнии отцы, богоугодное и безмолвное житие, кто бо точию нестяжательное и в пещерных затворех продолжаемое сие видев или слышав, Ангелов вас паче, нежели человеков быти не мняше; терпению же вашему и различному тела умерщвлению кийждо удивляяся, Богу приличное воздая благодарение, купно с вами пояше песнь: Аллилуиа.

Икос 6

Возсиясте на круге Российския церковныя области, преблаженнии, аще бо и самих себе в темных пещерах, аки под спудом, заключисте, обаче лучами ваших подвигов и добродетелей, такожде вся окрестныя страны озаристе и просветисте, якоже чувственное солнце мир озаряет и просвещает, и тако многих сердца к богоугодному житию возбудисте и согреясте, и удобна к добродеянию сотвористе, яко и солнце, согревая землю, удобну творит ю к прозябению различных древ, и плодов, и былий сельных, и всякаго злака на службу человеком и скотом. О сем благодаряще Бога, сицевое вам приносим пение:

Радуйтеся, просветители в омрачении страстей пребывающих; радуйся, вразумители в суете и самозабвении жительствующих.

Радуйтеся, руководители в недоумении и заблуждении сущих; радуйтеся, управители добре житие начинающих.

Радуйтеся, укрепители в благом изнемогающих и малодушием и унынием колеблемых; радуйтеся, возбудители в небрежении спящих.

Радуйтеся, бодрости и трезвения предобрии учители; радуйтеся, нерадения и праздности известнии прогонители.

Радуйтеся, трудолюбия, еже всякому благу начало и утверждение, теплейшии рачители; радуйтеся, чистаго и непорочнаго жития неусыпающии хранители.

Радуйтеся, всех ко спасению изящнии и вернии путеводители; радуйтеся, всех благочестно и богоугодно жити хотящих мудрии наставницы.

Радуйтеся, Антоние и Феодосие, монашескаго в России жития первоначальницы.

Кондак 7

Хотя всезлобный враг доброму вашему начинанию спону и препятие сотворити, тако князя противу вас гневом разжже и яростию распали за пострижение в иночество слуг его, паче прочих любимых, некоего евнуха и сына болярска, яко нужда вам бе своя пещерная оставити жилища и инуде преселитися: обаче не долго сим своим ухищрением враждебник веселяшеся, ибо благодушный князь, вразумлен сый своею богобоящеюся супружницею, вскоре познав ваше незлобие и вражию разсмотрев хитрость и коварство, с молением посла к вам, да на свое паки возвратитеся прежнее местопребывание, о чесом возрадовавшеся, благодарно воспесте Богу: Аллилуиа.

Икос 7

Новый труд и новый подвиг по возвращении в пещерная ваша жилища воспряли есте, отцы преподобнии: на разширение бо монашеских келий и на устроение молитвеннаго храма неленостно устремистеся, да злокозненнаго врага гордыню поперете и его безстудное безумие посрамите, собранную же братию к богоугодному и добродетельному житию вящше возбудите и на усерднейшее Христу Богу служение подвигнете, на что мы, умныма взирающе очима, сице взываем к вам:

Радуйтеся, пещернаго иноческаго пребывания трудолюбнии обретатели и ревнители; радуйтеся, теплии монашескаго жития и преславнии защитницы.

Радуйтеся, обителей ваших бодрии и неусыпающии хранители; радуйтеся, княжескаго гнева и ярости смиреннейшии укротители.

Радуйтеся, врагов и неприятелей ваших истиннии и нелицемернии любители; радуйтеся, обиды вам творящих и напасти деющих праведнии рачители.

Радуйтеся, заповедей и советов Божиих усерднейшии исполнители; радуйтеся, к чистому и непорочному житию предводители благопоспешнии.

Радуйтеся, добронравия и благоговения учители преизящнии; радуйтеся, подвизающихся в благочестии и труждающихся в благотворении всесильнии силою Христовою помощницы.

Радуйтеся, в иноческих трудех неутружденнии подвижницы; радуйтеся, собранному вами стаду непреоборимии во всем поборницы.

Радуйтеся, Антоние и Феодосие, монашескаго в России жития первоначальницы.

Кондак 8

Странное ваше и вельми скорбное житие не токмо человеков на земли, но и ангелов на Небеси удиви: вы бо, заключившися в пещерах, аки в темных гробех, всеусердно в теплоте сердца и души Единому Богу работасте, да та, яже во дни и в нощи Создателю вашему приносимая служения, неведома и незнаема будут мирови, ведома же и знаема Самому Творцу явятся. Сего ради мы Богу, тако вас научившему и вразумившему, присно поем: Аллилуиа.

Икос 8

Все ваше, преблаженнии и богоноснии отцы, тщание и все о том бяше попечение, да выну всезлобному рода христианскаго врагу сопротивляетеся и гордую его главу попираете и стираете, общаго же всем Творца, купно со ученики своими в душах и телесех ваших прославите и в сем благом изволении вашем и богоугодном подвиге укрепляемии силою свыше, толико преуспесте, яко вся возмогосте о укрепляющем вас Христе Иисусе. Темже и слава Божия возсия из пещер ваших и озари вся концы земли, чесо ради таковое вам похвальное воздаем пение:

Радуйтеся, неутомимии хвалы и чести Божия в мире ревнители и проповедницы; радуйтеся, высокоумные вражия гордыни крепцыи смирители.

Радуйтеся, враждебных наветов и стужений достохвальнии упразднители; радуйтеся, неприязненных сетей и пагубных козней мужественнии воспятители.

Радуйтеся, глубоким смирением и кротостию, аки драгоценными бисерами себе украсившии; радуйтеся, в тех же боголюбезных добродетелех многих утвердившии.

Радуйтеся, в постничестве и воздержании древним пустынножителем поревновавшии; радуйтеся, в неустанней молитве, без всякаго стужения и уныния, дни и нощи проводившии.

Радуйтеся, в тойже пребывати молитве ваших последователей добре научившии; радуйтеся, како бодрствовати противо вражиим наветом и оных одолевати образ и путь нам показавшии.

Радуйтеся, на мысленныя враги пост, молитвы и коленопоклонения, вместо оружия, употреблявшии; радуйтеся, сицевым вашим тесным и скорбным житием Божию в мире славу умножившии.

Радуйтеся, Антоние и Феодосие, монашескаго в России жития первоначальницы.

Кондак 9

Всякий человеческаго естества чин, нищих и богатых, худородных и высокородных на убогое, смиренное и вельми острое житие ваше взирая, велие Богу воздаваше благодарение и попремногу прославляше Его благостыню и неизреченное милосердие, яко сице тесное и прискорбное проходити житие вас устрои, да вы многих от душегубительныя изведше стези, пастырски на стезю спасения наставите, поучающе их присно пети Создателю и Промыслителю: Аллилуиа.

Икос 9

Витии избраннии явистеся, преславнии отцы наши, но не по образу мира сего витийствовавшии, ибо яже мир сей любит, вы всем усердием возненавидесте, и яже блажит и вельми почитает, вы презресте, и далече от себе отвергше, аки непотребное и неполезное сметие, ногама своима попрасте, темже от всех таковое похвальное приемлете почитание:

Радуйтеся, мира и всех его сластей, красот и прелестей доблестнии презрители; радуйтеся, иноческаго нестяжания и нищеты теплейшии любители.

Радуйтеся, тела вашего и всех телесных чувств суровии умертвители; радуйтеся, кротости, смирения и воздержания приснии рачители.

Радуйтеся, все ваше утешение и блаженство в нищете и нестяжании положившии; радуйтеся, безмолвием и от мира устранением зело себе удобрившии.

Радуйтеся, всецело самих себе на Божий промысл и попечение возложившии; радуйтеся, сладких брашен и гортаноугодных питий никогдаже похотевшии.

Радуйтеся, мягких и светлых одеяний на ся никакоже возложившии; радуйтеся, многошвенныя рубища, аки драгоценныя украшения, во всецелом вашем житии всегда с любовию носившии.

Радуйтеся, вместо избранныя пищи, постом многодневным и острым тела умерщвлением вас питавшии; радуйтеся, вместо сладкаго пития, сердечными слезами себе самих напоевавшии.

Радуйтеся, Антоние и Феодосие, монашескаго в России жития первоначальницы.

Кондак 10

Спасти хотя многих, всех обращения и спасения милостивно ожидаяй Премилосердый Бог, других вас апостолов России яви, да вами многих вразумит и на правый спасения путь наставит, в чем вы апостольски потруждшеся, в неведении сущих евангельской истине неленостно поучая, к правоверию приведосте и к хранению Божиих заповедей и богоугодному и чистому житию словом и делом непрестанно возбуждасте, поя Богу Помощнику: Аллилуиа.

Икос 10

Стена тверда и крепкое ограждение явистеся, всехвальнии отцы, к вам прибегающим, не точию бо иночествовати с вами хотящим руку помощи милостивно подавасте, но и различными мирскими делы, напастьми и скорбьми отягченных и утесненных тако утешасте, якоже родители чада своя, во обстоянии скорбей и болезней сущия, утешают, отраду им своим попечением подающе и отеческою ласкою тяжесть скорбей облегчающе. За каковое ваше благодетельство сицевое вам благодарственное воздаем пение:

Радуйтеся, бедствующим и различными напастьми боримым скории помощницы; радуйтеся, обидимых и озлобленных известнии защитницы.

Радуйтеся, обуреваемых тяжкими мира сего прилоги предобрии кормчии; радуйтеся, убожествующих и в скорбней нищете сущих всещедрии обогатители.

Радуйтеся, алчущих и гладствующих милостивии кормители; радуйтеся, нестерпимою палимых и утесняемых жаждою предивнии прохладители.

Радуйтеся, одежды и крова лишенным в недрах милосердия Божия покров и убежище открывающии; радуйтеся, слепотствующих, наипаче же в законе Господни заблуждающих, пречуднии руководители.

Радуйтеся, болезньми и тяжкими недуги одержимых и томимых премудрии уврачеватели; радуйтеся, всех напастей, бед и скорбей сильнии и крепцыи прогонители.

Радуйтеся, всякаго добра временнаго и вечнаго податели; радуйтеся, с верою к вам притекающих от всех скорбных обстояний теплии защитители.

Радуйтеся, Антоние и Феодосие, монашескаго в России жития первоначальницы.

Кондак 11

Пение еже приносим вам, богоноснии отцы, несть довольно к похвалению преславных ваших подвигов и трудов вышечеловеческих, яко бо житие бе превосходящее житие человеческое, ангельскому же подобящееся, сице и похвалам от Ангел паче нежели от человек вам приносимым быти достоит: обаче усердное наше зряще произволение, любезно приносимое нами приимите пение, нас же от грех и всяких скверн и нечистот вашими молитвами очистите, да на всяк день и час чистым сердцем поем Богу: Аллилуиа.

Икос 11

Светоподательная на земном крузе явистася светила, Божия благодати исполненная, отцы преблаженнии, всю вселенную, из подземнаго пещернаго спуда, пресветлыми вашими добродетельми ясно просвещающия, дела бо ваша из подземных возсиявше заключений, тако всему миру во уведение и познание приидоша, яко и Восток оная ублажает, и Запад величает, и Юг восхваляет, и Север попремногу прославляет. Темже и мы сице вам от любве припеваем:

Радуйтеся, всех добродетелей неленостнии исполнители; радуйтеся, многих монашеских обителей предобрии соградители.

Радуйтеся, всяких добродетелей пресветлая зерцала; радуйтеся, крепкая и непреодолимая ваших обителей забрала.

Радуйтеся, прекрасная и пречудная Духа Святаго жилища; радуйтеся, всех богоугодных и благоприятных дел преудобренная вместилища.

Радуйтеся, Творцу и Богу вашему во временнем житии добре угодившии; радуйтеся, к исходу от сея временныя и многотрудныя жизни прекрасно себе уготовившии.

Радуйтеся, ваших учеников, аки истинных чад, не точию в животе сем, но и при исходе наипаче на богоугодное житие наставившии; радуйтеся, темже учеником, по отшествии отсюду, невидимое спребывание и всегдашнее содействие и помощь обещавшии.

Радуйтеся, в небесная жилища богопоспешно без всякаго препятия вшедшии; радуйтеся, мзду велию за ваша иноческая злострадания от Всещедраго Мздовоздаятеля восприемшии.

Радуйтеся, Антоние и Феодосие, монашескаго в России жития первоначальницы.

Кондак 12

Благодать, юже Всемилостивый и Всещедрый Бог от Своих неистощимых подаваше сокровищ, никогдаже в вас тща и праздна бываше, но выну обилен плод творяше, аки зерно доброе в добрую вверженное землю, вы бо верным и мудрым рабом, от своего господина таланты вземшим, уподобившеся, тако силами, свыше вам подаваемыми, трудолюбне деласте, яко да и Богу приятни и любезни явитеся, и себе в небесных селениях нескончаемое приобрящете воздаяние, непрестанно поюще Богу: Аллилуиа.

Икос 12

Поюще ваше безмолвное и весьма от житейских и мирских попечений удаленное, со Единым Богом житие, похваляем многоболезненныя труды и подвиги ваши, почитаем дневныя и всенощныя бдения и молитвы, славим частыя долулегания и коленопреклонения, и вся та чтим плоти умерщвления и духа сокрушения, яже любве ради Христовы благодушно подъясте, воспоминаем купно и мздовоздаяния, яже от праведнаго Судии и Мздовоздаятеля Бога обильно восприяли есте, сице воспевающе:

Радуйтеся, в небесней нескончаемей славе Ангелом уподобившиися; радуйтеся, честь равную патриархом приемшии.

Радуйтеся, в чине пророков, яко дар пророчества имущии, вписаннии; радуйтеся, к лику апостолов и евангелистов, яко словом и делом Христа благовестившии, сопричтеннии.

Радуйтеся, в сонме мучеников, яко много Христа ради претерпевшии, благочестно восприятии; радуйтеся, в собрании исповедников саном исповедничества почтеннии.

Радуйтеся, с девствующими, яко девственницы, возвеличеннии; радуйтеся, со всеми святыми добре Богу угодившими, участие и наследие обретшии.

Радуйтеся, пресладким и блаженным Пресвятыя Троицы лицезрением выну насыщающиися; радуйтеся, по иноческих подвизех и постнических трудех нескончаемым упокоением наслаждающиися.

Радуйтеся, неизреченных благ, преподобным от века уготованных, наследия праведно удостоившиися; радуйтеся, Царствия Небеснаго, вся в себе сладости и красоты, вся величия и блаженства, ум человеческий превосходящия, содержащаго, общницы и обладатели явившиися.

Радуйтеся, Антоние и Феодосие, монашескаго в России жития первоначальницы.

Кондак 13

О преблаженнии и всякия чести достойнии, отцы богоноснии, Антоние и Феодосие Печерстии, малое сие моление, нами, недостойными, вам от любве приносимое, любезно приимше, ваше купно же и наше Отечество от всех неприязненных нападений и вражиих наветов непоколебимо и невредимо соблюдите, нас же, сыновне с верою и любовию к вам притекающих, от всяких бед, скорбей и напастей отечески избавите, да выну благодарно поем о вас Богу Спасителю: Аллилуиа.

Этот кондак читается трижды, затем 1-й икос «Ангелом подобнаго…» и 1-й кондак «Избраннии и Духа Святаго…».

АКАФИСТ ПРЕПОДОБНОМУ АНТОНИЮ ПЕЧЕРСКОМУ

Кондак 1

Избранный угодниче Христов, иноков русских первоначальниче и великий чудотворче, преподобне отче наш Антоние, с любовию приносим ти сия хвалебныя песни, яко небесному предстателю нашему; ты же, имеяй дерзновение ко Господу, молися о спасении нас, грешных, да зовем ти благодарно:

Радуйся, Антоние, монашескаго на Руси жития первоначальниче.

Икос 1

Ангел во плоти был еси, преподобне отче Антоние, аще и на земли родился еси во граде Любечи, но вышний град, Иерусалим прекрасный, гражданина тя стяжа: обитаеши бо в нем со Ангелы и святыми и чудес лучами озаряеши выну Отечествие твое земное, от нас же, чтущих тя, услыши похвальное пение сицевое:

Радуйся, родителей благочестивых сыне; радуйся, града Любеча святое прозябение.

Радуйся, рая Иисусова ветве многоплодная; радуйся, делы благими Христу благоугодивый.

Радуйся, от младенчества Богом избранный; радуйся, от юности Бога всею душею возлюбивый.

Радуйся, вся заповеди Господни верно сохранивый; радуйся, во оправданиях Владычних непорочно ходивый.

Радуйся, чистое вместилище добродетелей; радуйся, красное селение Духа Святаго.

Радуйся, целомудрия рачителю; радуйся, смирения любителю.

Радуйся, Антоние, монашескаго на Руси жития первоначальниче.

Кондак 2

Видев Господь душу твою, отче Антоние, пламенем Божественныя любве объятую, в юношеском возрасте научи тя богоугождению истинному, Егоже промыслом наставляем, пещеру в Любечи ископал еси и в ней в молитвах усердных пребывал еси, подвизался сокрушити главу адскаго змия и победити вся его искушения, да возможеши достойно и праведно воспевати Триединому Богу ангельскую песнь: Аллилуиа.

Икос 2

Разум небесный свыше тебе даровася, преподобне отче Антоние, и в юных летех мудростию старческою процвел еси, вся тленная в уметы вменив, единому же Богу благоугождати вожделев, чесому свидетель неложен пещера, в юности тобою ископанная в Любечи для подвигов духовных, яже яко труба всем возвещает, каков подвижник был еси в юности твоей. О сем дивящеся, вопием ти:

Радуйся, юноше, Богом возлюбленный; радуйся, отроче десницею Всевышняго освященный.

Радуйся, пророка Божия Илии, в пещере жившаго, благий подражателю; радуйся, Крестителя Христова Иоанна, в пустыни обитавшаго, ревностный последователю.

Радуйся, пещерное подвижническое житие усердно возлюбивый; радуйся, многая благодатная дарования стяжавый.

Радуйся, закон Бога твоего на скрижалех сердца твоего написавый; радуйся, заповеди Евангелия Христова свет стезям твоим имевый.

Радуйся, Христа премного возлюбивый; радуйся, непорочно и свято на земли поживый.

Радуйся, мир и вся красная его презревый; радуйся, о горних благах выну помышлявый.

Радуйся, Антоние, монашескаго на Руси жития первоначальниче.

Кондак 3

Силою Божиею укрепляемый, Отечествие твое земное оставил еси, Антоние богомудре, и в жребий Богоматере, Святую Афонскую гору, удалился еси, да тамо обрящеши пристанище тихое ко спасению и навыкнеши иноческому равноангельному житию, егоже возжелел еси, да сподобишися благоприятно славословити Творца всяческих Бога и пети Ему: Аллилуиа.

Икос 3

Имея помысл чист и душу непорочну, отче Антоние, яко овча кроткое, на пажить Богоматернюю, Святую Афонскую гору, притекл еси и к доброму пастырю иноческия обители обратился еси, прося его, да причтет тя к стаду словесных своих овец; тот же, провидев в тебе сосуд избран Духу Святому, с любовию тя прия и во иноческий чин облече. Мы же ублажаем тя звании сими:

Радуйся, иноче боголюбезный; радуйся, постниче нелицемерный.

Радуйся, воине духовный, не обязавыйся куплями житейскими; радуйся, куплю небесную совершивый.

Радуйся, Христа, бисера драгаго, обретый; радуйся, Того ради Отечествие земное оставивый.

Радуйся, Того ради странник и пришлец на земли чуждей бывый; радуйся, любовию крепкою с Ним навеки соединивыйся.

Радуйся, Афонския горы жителю добрый; радуйся, жребия Богоматерняго прозябение благодатное.

Радуйся, преподобных отец Афонских духовный учениче; радуйся, богоносных пустынножителей Святыя горы неленостный сподвижниче.

Радуйся, Антоние, монашескаго на Руси жития первоначальниче.

Кондак 4

Бури страстей избежав, в пустыни Афонстей безстрастия благодатнаго достигл еси, преподобне отче Антоние, и духовно возрасл еси в мужа совершенна о Христе; темже безмолвия крайняго возжелев, с благословения игумена твоего, в горе, в пещере вселился еси и тамо в молитве и посте безмолвно подвизался еси, вопия немолчно Богу: Аллилуиа.

Икос 4

Слышав игумен твой глас небесный, повелевающ ему, да послет тя, отче Антоние, в страну Русскую на подвиги духовныя, призва тя и благослови, да идеши туде, идеже рожден был еси, и устроиши обитель иноческую на месте, свыше Богом на то предызбраннем. Сего ради тебе зовем:

Радуйся, светильниче Божия благодати, на Афоне возжженный и Россию духовно просветивый; радуйся, яко свет добрых дел твоих немерцаемо светится присно.

Радуйся, заре невечерняя Солнца Правды Христа; радуйся, послушания рачителю, безпрекословно волю игумена твоего исполнивый.

Радуйся, святое благословение горы Афонския в наследие стране Русской принесый; радуйся, в волю Божию всего себе предавый.

Радуйся, мудрый странниче, иский Отечествия горняго; радуйся, краснеи нозе твои в путь, спасительный для многих, направивый.

Радуйся, вся дольняя презревый, о горних же выну воздыхавый; радуйся, нищету духовную себе совершенно усвоивый.

Радуйся, смирения святаго преисполненный; радуйся, слезами молитвенными себе орошавый.

Радуйся, Антоние, монашескаго на Руси жития первоначальниче.

Кондак 5

Боготечней звезде подобен быв, отче Антоние, от Афона на Русь притекл еси, и во граде Киеве, в пещере варяжстей, вселился еси, обиталище разбойников в храм молитвы претворив, идеже день и нощь в молитве неусыпно подвизался еси и благоумиленно воспевал еси Господу: Аллилуиа.

Икос 5

Видевше тя людие киевстии, Антоние богоносне, яко Ангела Божия, всеми добродетельми украшена и равноангельное житие в пещере провождавша, прихождаху к тебе усердно, ови благословения и молитв от тебе ищуще, ови же подвизатися с тобою хотяще; ты же, по глаголу Христову, приходивших к тебе не отгонял еси, но спасению человеков радостно служил еси, и основание славней лавре Печерстей положил еси, яже красуется тобою, яко краеугольным камнем своим, и воспевает ти песни таковыя:

Радуйся, подвижничество духовное в Русской стране насадивый; радуйся, слез твоих теченьми оное во сто крат уплодоносивый.

Радуйся, делателю добрый винограда небеснаго; радуйся, водительству твоему себе вдавших управителю.

Радуйся, в подземных кровех пространство царствия небеснаго получивый; радуйся, к нему бодренно и неуклонно ученики твоя путеводивый.

Радуйся, правило веры истинныя; радуйся, образе кротости духовныя.

Радуйся, верховный отче иноков русских; радуйся, зерцало светлое всех добродетелей иноческих.

Радуйся, о немже радуются Ангелы на небеси; радуйся, о немже Бога славят человецы на земли.

Радуйся, Антоние, монашескаго на Руси жития первоначальниче.

Кондак 6

Проповедник смирения святаго был еси братии твоей пещерней, преподобне отче Антоние; смирения бо ради игуменства и священства уклонился еси, любя паче поучати братию не толико властию и словом, колико примером святоподвижнаго жития твоего, по глаголу Господню, всем быв слугою. Темже ныне прославляешися со Ангелы и сладце поеши Пресвятей Троице: Аллилуиа.

Икос 6

Возсиял еси на горах Киевских яко столп утверждения верных, Антоние богомудре, и яко денница светлая, от мрака пещернаго востекл еси на гору небесную, отонудуже озаряеши Церковь православнорусскую, в нейже почитаешися по достоянию первоначальником иноческаго жития и слышиши от верных чад ея пение сицевое:

Радуйся, прославльший горы Печерския добродетельми твоими духовными; радуйся, претворивый пещерное жилище разбойников в храмы Господа славы.

Радуйся, в подземных кровех главу глубиннаго змия крепко сокрушивый; радуйся, богомыслием непрестанным еще во плоти небесная блага созерцавый.

Радуйся, утешения Божественнаго сподобивыйся; радуйся, умиления молитвеннаго преисполненный.

Радуйся, многих чад о Христе стяжавый; радуйся, подражатели жития твоего святаго отечески возлюбивый.

Радуйся, яко семя твое духовное не оскуде в земли Русской; радуйся, яко веселишися со чады твоими во обителех райских.

Радуйся, яко плод благокрасный, предивнаго Феодосия, духовно возрастил еси; радуйся, яко с ним вкупе во славе небесней пребывая, Бога выну о нас, грешных, умоляеши.

Радуйся, Антоние, монашескаго на Руси жития первоначальниче.

Кондак 7

Враг спасения человеческаго хотя скорбь тебе сотворити, преподобне отче наш Антоние, вооружи гневом на тя великаго князя Киевскаго Изяслава; ты же, гневу его место уступая, в область Черниговскую удалился еси и, в горе Болдиней пещеру себе ископав, тамо люботрудно подвизался еси, и тем начало обители Свято-Ильинския положил еси, яже благоговейно чествует ныне твою пещеру, чудесы многими прославленную, о нихже вернии прославляют дивнаго во святых Своих Бога, зовуще: Аллилуиа.

Икос 7

Новаго тя Антония Великаго дарова Господь стране Русской, преподобне отче; якоже бо той древле всю Церковь вселенскую светом добродетелей и чудес своих просвети и первоначальник всех иноков явися, тако и ты ныне всю Церковь Русскую подвиги твоими и чудесы духовно облистал еси и по достоянию первоначальник иноков русских именуешися. Темже зовем ти:

Радуйся, во смирении твоем великих дарований Божиих удостоенный; радуйся, нищетою духовною богатство небесное стяжавый.

Радуйся, древним пророком Божиим равночестный; радуйся, прозорливости благодатныя преисполненный.

Радуйся, будущая яко настоящая созерцавый; радуйся, тайная помышления человеческая прозревавый.

Радуйся, вся искушения духов тьмы победоносно отражавый; радуйся, велию власть на диавола от Господа получивый.

Радуйся, от мучительства демонскаго многая человеки молитвою твоею свободивый; радуйся, яко исцеления благодатная от гроба твоего верным подаеши.

Радуйся, победивый враги невидимыя глубоким твоим смирением; радуйся, низложивый и посрамивый гордыню злобнаго велиара.

Радуйся, Антоние, монашескаго на Руси жития первоначальниче.

Кондак 8

Странное и безмолвное житие провождал еси, богоносне отче, егда от Чернигова паки в Киев возвратился еси и от Дальния пещеры твоея в Ближнюю преселился еси, юже со ученики твоими ископав, яко рай красный удобрил еси подвиги твоими и чудесы, и в ней безмолвно пребывая, умиленно воспевал еси Царю Славы Христу: Аллилуиа.

Икос 8

Весь в Бозе быв богомыслием непрестанным, преподобне отче Антоние, в светлом видении в Цареграде, во Влахернстей церкви, вкупе с преподобным Феодосием, таинственно виден был еси каменоздательми великия печерския церкве, егда Пресвятая Владычица Богородица посылаше их в Киев сооружати церковь ту и вручаше им божественную икону Успения Своего. Слышавше таковая превелия чудеса Божия, тебе, чудотворцу преславному, вопием:

Радуйся, изрядный слуго Пресвятыя Богородицы; радуйся, присный прославителю Ея милости и чудес.

Радуйся, обитель славную во имя Ея святое на Руси основавый; радуйся, икону Ея чудотворную, от рук Ея дарованную, радостно приявый.

Радуйся, сим образом Ея божественным обитель твою духовно обогативый; радуйся, с Нею вкупе молитися за ны ко Господу дерзновение получивый.

Радуйся, верный исполнителю заповедей Сына Ея и Бога; радуйся, преславный совершителю многих великих чудес.

Радуйся, пещерный жителю, всю Русь исполнивый славою подвигов твоих; радуйся, от темных мест подземных светивый миру равноангельным житием.

Радуйся, безмолвниче дивный, вне житейских сует поживый; радуйся, затворниче благоумиленный, молчаливая уста имевый.

Радуйся, Антоние, монашескаго на Руси жития первоначальниче.

Кондак 9

Всем сердцем Бога возлюбив, отче Антоние, Богом возлюблен был еси, Иже послушаше благоутробно молитвы твоя и исполняше милостиво вся прошения твоя. В указание тебе места, идеже име создатися великая печерская церковь, просил еси, преподобне, у Господа: да будет по всей земли роса, на месте же том суша; и паки: да будет по всей земли суша, на месте же том роса; и бысть тако по прошению твоему. Темже радостно воспел еси чудес Богу: Аллилуиа.

Икос 9

Витий человеческих похвалы превосходит святоподвижническое житие твое, преподобне отче Антоние: кто бо достойно может восхвалити тя, чудотворца преславнаго, огнь с небес сведшаго молитвою твоею, якоже пророк Илия древле, и огнем тем все хврастие попалившаго на месте, идеже име создатися великая церковь печерская, в знамение велией благодати Божией, яже тамо обитати будет. О сем дивящеся, смиренно глаголем:

Радуйся, одушевленной церковию Бога Живаго бывый; радуйся, в храме Триипостаснаго Господа душу твою освятивый.

Радуйся, огнедохновенныя дары Духа Святаго в сердце твое приемый; радуйся, духоносцем, апостолом Христовым, единонравный.

Радуйся, низводителю предивный огня с небесе; радуйся, удостоверителю чудотворный Божия благоволения к месту великия печерския церкве.

Радуйся, адаманте, блистаяй дарами Божия благодати и не сокрушимый прилоги вражиими; радуйся, столпе непоколебимый святыя православныя веры.

Радуйся, чудотворче преславный и богоприятный; радуйся, молитвенниче крепкий и скороуслышанный.

Радуйся, руце твои преподобнеи со дерзновением многим горе воздевавый; радуйся, прошения твоя со слезами теплыми Господеви приносивый.

Радуйся, Антоние, монашескаго на Руси жития первоначальниче.

Кондак 10

Спасителя душ наших, Господа Иисуса Христа, видети сподобился еси в видении дивнем, преподобне отче Антоние, и обетования благая от уст Его Божественных услышал еси, яко верный Его раб и угодник. Молися убо Ему, преподобне, да и нас, убогих, не отринет от сладкаго лицезрения Своего, но сподобит со святыми выну видети лице Его пресветлое и пети Ему: Аллилуиа.

Икос 10

Царя Небеснаго Христа верный раб и последователь был еси, отче преподобне, сего ради чудотворения даром от Него обогатился еси. Мы же, тя целебника благодатнаго ведуще, усердно ныне к святому гробу твоему приходим, и цельбы безмездныя душам и телесем нашим от него приемлюще, благодарственно глаголем ти:

Радуйся, величием подвигов твоих древним богоносным отцем уподобивыйся; радуйся, глубиною смирения твоего превозшедый сподвижники твоя.

Радуйся, сети вражия яко паучину сокрушивый; радуйся, в царствие горнее яко орел воспаривый.

Радуйся, во след себе многия ученики ко Христу приведый; радуйся, чада твоя духовная от искушений диавольских бодренно хранивый.

Радуйся, ленивыя подвигнувый ко исправлению христоподражательным твоим житием; радуйся, грешныя к покаянию приведый богомудрыми твоими словесы.

Радуйся, наказателю любвеобильный; радуйся, увещателю пресладкий.

Радуйся, отче, отцев красото; радуйся, пастырю добрый тобою собраннаго словеснаго стада.

Радуйся, Антоние, монашескаго на Руси жития первоначальниче.

Кондак 11

Пение всеумиленное Господеви приносил еси, преподобне отче Антоние, и, возлежа на одре смертнем, молился еси усердно об обители твоей и ученицех; таже прощение и благословение твоей братии преподав, с миром почил еси, к лику святых и преподобных отец приложився, с нимиже ныне сладце поеши Христу Богу: Аллилуиа.

Икос 11

Светоподательный светильник являешися по смерти, преподобне отче Антоние, из-под спуда пещернаго поставленный на версех небесных, отонудуже светлостию чудес просвещаеши Церковь Христову. Просвети, угодниче Божий, и наша мрачныя души светом Христовым и молитвами твоими помози нам тьмы греховныя избавится, лучи благодати Божия в сердца наша восприяти и неосужденно пети тебе:

Радуйся, светильниче, благодатию сияяй; радуйся, зерцало пресветлое иноческаго жития.

Радуйся, вторый Моисее, мысленныя скрижали, добродетели твоя, нам от горы Святыя принесый; радуйся, вертоград духовный на горах Печерских насадивый.

Радуйся, яко розги его от юга и до севера прострошася; радуйся, яко листвия его присно зеленеют.

Радуйся, оляденевшую в язычестве землю Русскую духовно оплодотворивый; радуйся, садоделатель добрый в ней бывый.

Радуйся, новосаждения богоугодная в ней возрастивый; радуйся, от пещерных затворов в рай Иисусов цветы многая пресадивый.

Радуйся, Ангеле земный; радуйся, человече небесный.

Радуйся, Антоние, монашескаго на Руси жития первоначальниче.

Кондак 12

Благодать Божия хранит священный гроб твой, Антоние, отче наш, огня исхождением и воды излиянием от него возбранивши хотевшим обрести мощи твоя; ты бо, смирен сый, и по смерти не восхотел еси явити мощей твоих миру, сим поучая нас благодатному смирению, да во умилении смиренномудренно поем Богу: Аллилуиа.

Икос 12

Поюще святоподвижное и равноангельное житие твое, преподобне отче, хвалим, славим и величаем укрепившаго тя Господа, даровавшаго нам в тебе образ святый и достоподражательный. Приими убо, угодниче Христов, от нас, смиренных, с любовию всем сердцем тя почитающих, сия нелестныя похвалы:

Радуйся, Пресвятыя Живоначальныя Троицы благоволением увенчанный; радуйся, Пресвятыя Владычицы Богородицы милостями ущедренный.

Радуйся, ангельских воинств содружества сподобивыйся; радуйся, блаженства святых удостоенный.

Радуйся, сонаследниче преподобных; радуйся, постников благодатное удобрение.

Радуйся, пещерножителей славо и похвало; радуйся, всея православныя русския страны крепкое ограждение.

Радуйся, Святыя Лавры твоея непостыдное упование; радуйся, подвизающимся тамо спасения вечнаго ходатаю.

Радуйся, телеса наша безмездно врачуяй чрез прикосновение к честному твоему гробу; радуйся, души наша возводяй к наследию блаженства райскаго святыми твоими молитвами.

Радуйся, Антоние, монашескаго на Руси жития первоначальниче.

Кондак 13

О великий первоначальниче иноков русских и преславный чудотворче, преподобне отче наш Антоние! Мы, чада твоя духовная и овцы пажити твоея, сия малыя песни хвалебныя усердно тебе приносяще, молим тя: яви нам любовь твою отеческую и умоли Господа Бога избавити нас геенны и удостоити Царствия Небеснаго, да поем Ему со святыми: Аллилуиа.

Этот кондак читается трижды, затем икос 1-й «Ангел во плоти был еси…» и кондак 1-й «Избранный угодниче Христов…».

Молитва

О пастырю наш добрый и наставниче, приснопоминаемый иноков русских первоначальниче, преподобне и богоносне отче наш Антоние! Ты горе, на небеси, мы низу, на земли, удаленнии от тебе не толико местом, колико греховною нечистотою нашею, обаче памятующе отеческую любовь твою к людем, ти сродным, припадаем и молим ти ся со умилением и верою: помози нам, грешным, покаянием очиститися и достойными быти помилования и прощения от Господа и Создателя нашего.

Умоли благость Его даровати нам великия и богатыя милости: земли плодоносие, воздуха благорастворение, мир глубок, братолюбие искреннее, благочестие нелицемерное, житейских потреб довольство, и да не во зло обратим благая, даруемая нам от щедродательныя Его десницы, но во славу имене Его святаго и во спасение наше. Сохрани, угодниче Божий, предстательством твоим святым всех нас. Соблюди, чудотворче святый, благомощными твоими молитвами обитель твою и всю страну нашу невредимыми от всякаго зла, и вся люди, жительствующия в обители твоей и на поклонение семо приходящия, осени небесным твоим благословением, и в скорбех, бедах и болезнех утешение, избавление и исцеление им подаждь, да благодарно славим, хвалим и величаем прославльшаго тя Господа, чрез тебе дивно благодетельствующаго нам, Безначальнаго Отца, Единороднаго Его Сына и Единосущнаго Его Духа, Троицу Живоначальную и Нераздельную, и твое святое заступление, во веки веков. Аминь.

  

 

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *