Пророк Даниил

Пророк  Даниил

Пророк  Даниил — ветхозаветный  пророк,  относящийся  в  христианской  традиции  к  «великим  пророкам».  Даниил  в  переводе  с  еврейского  означает  «Бог  мой  судья»  или  «судил  меня  Бог».  Книга  пророка  Даниила  входит  в  Ветхий  Завет  канонической  Библии.  В  христианской  Библии  книга  пророка  Даниила  входит  в  число  пророческих,  она  проникнута  мессианскими  идеями.

Пророк  Даниил  точно  указывает  пришествие  в  мир  Спасителя  мира  (Дан. 9,  24),  Его  искупительную  жертву.  Часто  применяемое  к  Себе  Спасителем  имя  Сын  Человеческий  восходит  к  книге  Даниила  (Дан.  7,  13).  Эта  книга  уникальна  по  обилию  предсказаний  важнейших  исторических  событий.  В  ней  впечатляющими  образами  показывается  грядущий  суд,  которым  закончится  время  и  начнется  вечность  Бога  (Дан.  7,  9-14).

По  своему  содержанию  книга  пророка  Даниила  имеет  много  общего  с  Откровением  Евангелиста  Иоанна  Богослова,  помещенного  в  самом  конце  Библии.  Его  пророческая  книга  состоит  из  14  глав.  Господь  Иисус  Христос  в  своих  беседах  с  иудеями  дважды  ссылался  на  пророчества  Даниила.  

Пророческое  видение  о  семидесяти  седминах  (Дан.  9:  24-27)  поведало  миру  знамения  Первого  и  Второго  пришествий  Господа  Иисуса  Христа  и  связанных  с  ними  событий  (Дан.  12:  1-12).  Пророк  Иезекииль  ставит  святого  пророка  Даниила  за  праведность  рядом  с  Ноем  и  Иовом  (Иез. 14,  14).

ЖитиеПророк  Даниил  происходил  из  знатного  рода  колена  Иудина.  Согласно  преданию,  пророк  Даниил  жил  в  VI  веке  до  Рождества  Христова.  За  600  лет  до  Р. Х.  Иерусалим  был  завоеван  царем  вавилонским;  воздвигнутый  Соломоном  храм  был  разрушен,  множество  народа  израильского  отведено  в  плен. Пророк  Даниил  в  числе  прочих  иудеев  попал  в  вавилонский  плен.

Там  15-летнего  Даниила  и  других  самых  способных  юношей  определили  в  школу  для  подготовки  к  службе  при  царском  дворе.  С  Даниилом  учились  три  его  друга  Анания,  Мисаил  и  Азария.  В  течении  нескольких  лет  они  изучили  местный  язык  и  разные  халдейские  науки.

При  поступлении  в  школу  этих  трех  юношей  переименовали  в  Седраха,  Мисаха  и  Авденаго.  Однако,  с  принятием  языческих  имен  юноши  не  изменили  вере  своих  отцов.  Чтобы  не  оскверняться  языческой  пищей,  они  упросили  своего  воспитателя  выдавать  им  пищу  не  с  царского  стола,  а  простую,  растительную.  Проверив  в  течение  некоторого  времени  результаты  такого  рациона,  воспитатель  дал  свое  согласие.

Несмотря  на  строгий  пост,  лица  юношей  были  красивее,  а  тело  полнее,  чем  у  тех  отроков,  которые  питались  царскими  явствами.  За  преданность  истинной  вере  Господь  наградил  юношей  успехами  в  науках,  и  вавилонский  царь,  присутствовавший  на  экзамене,  нашел,  что  они  сообразительнее  вавилонских  мудрецов.

После  окончания  занятий  Даниил  с  тремя  друзьями  был  определен  на  службу  при  царском  дворе  и  здесь  оставался  в  звании  придворного  сановника  во  все  время  царствования  Навуходоносора  и  его  пяти  приемников.  После  покорения  Вавилона  он  стал  советником  царей  Дария  Медийского  и  Кира  Персидского. 

Бог  наделил  Даниила  способностью  понимать  значение  видений  и  снов.  Эту  способность  он  проявил,  объяснив  Навуходоносору  два  его  сна,  которые  сильно  смутили  царя  (Дан.  1  и  4),  при  этом  он  предсказал  крушение  четырех  языческих  царств,  начиная  с  вавилонского,  пришествие  Мессии  и  образование  Его  вечного  Царства  (Церкви).

В  своей  книге,  носящей  его  имя,  пророк  Даниил  повествует  о  подвиге  своих  трех  друзей,  которые  отказались  поклониться  золотому  идолу  (Мардуку),  за  что  по  приказу  царя  Навуходоносора  были  брошены  в  раскаленную  печь.  Но  Ангел  Божий  сохранил  их  невредимыми  в  огне.  Тогда  три  благословенных  отрока  прославили  Бога  (Дан.  3,  52).

В  Новозаветной  Церкви  молитвенная  песнь  святых  отроков  «Благословен Ты, Господи Боже отцов наших, и хвальный и превозносимый вовеки, и благословенно имя славы Твоей, святое и прехвальное и превозносимое вовеки »  используется  в  гимнографии.  Ирмосы  7-й  и  8-й  песни  канона  кратко  говорят  об  их  чудесном  спасении  из  пламени.

Подробностей  о  деятельности  пророка  Даниила  в  течение  7  лет  царствования  трех  преемников  Навуходоносора  не  сохранилось.  При  Данииле  во  время  царствования  Валтасара  мидийский  царь  Дарий  завоевал  Вавилон  (539  год  до  Р. Х.).  Тогда  же  погиб  Валтасар,  как  ему  предсказал  Даниил.

При  Дарии  Медийском  пророк  Даниил  занял  важный  правительственный  пост.  Завидуя  Даниилу,  языческие  вельможи  оклеветали  его  перед  Дарием  и  добились,  чтобы  Даниила  бросили  на  съедение  львам.  Но  Бог  сохранил  своего  пророка  невредимым.

Разобрав  дело,  Дарий  повелел  подвергнуть  клеветников  этой  же  казни,  и  львы  моментально  растерзали  их.  Немного  спустя  Даниил  получил  откровение  о  70  седминах.  В  царствование  Кира  Даниил  остался  в  том  же  придворном  звании.  Не  без  его  участия  в  536  году  царь  Кир  издал  указ  об  освобождении  евреев  из  плена.

Согласно  преданию,  пророк  Даниил  показал  Киру  предсказание  о  нем  в  книге  пророка  Исаии,  который  жил  лет  200  до  этого  (Ис.  44,  28-45;  13).  Пораженный  этим  пророчеством,  царь  признал  над  собою  власть  Иеговы  и  повелел  построить  в  честь  Него  храм  в  Иерусалиме  (Езд.  1).

Предсказания  Даниила о  гонениях  на  веру  относятся  к  гонениям  Антиоха  Епифана  и,  одновременно,  к  пришествию  антихриста.  О  последующей  судьбе  пророка  Даниила  ничего  не  известно,  кроме  того,  что  он  скончался  в  глубокой  старости.  Даниил  был  из  тех  праведников,  которые   верою побеждали царства, творили правду, получали обетования, заграждали уста львов (Евр 11, 33).

Память:  17  /  30  декабря.

 

КАНОН   святому  пророку  Даниилу

Припев: Проро́че Бо́жий Дании́ле, моли́ Бо́га о на́с.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Пе́снь возсле́м, лю́дие, чу́дному Бо́гу на́шему, свободи́вшему Изра́иля от рабо́ты, пе́снь побе́дную пою́ще и вопию́ще: пои́м Тебе́, Еди́ному Влады́це.

Спа́се Благоде́телю, все́х благи́х Вино́вный, светоно́сным Твои́м сия́нием у́м мо́й просвети́, Человеколю́бче, я́ко да Твоего́ проро́ка восхвалю́ сла́вную па́мять.

У́тро я́ко, возсия́л еси́, му́дре, целому́дрия, целому́дренную предбе́дствовавшую спа́сл еси́ Соса́нну: Бо́г бо тя́ воздви́же, Ве́детель та́йных, ста́рцы лю́тыя осуди́ти.

Стра́хом укрепля́еми Бо́жиим, Авраа́мовы вну́цы, пи́щу пребеззако́нную отри́нуша до́блественне, и боже́ственным пита́ющеся жела́нием благоче́стия, к велича́йшей взя́шася сла́ве.

Богоро́дичен: Го́ру ви́дел еси́ мы́сленную, Дании́ле свяще́ннейше, еди́ну Пречи́стую Присноде́ву Отрокови́цу, из Нея́же отсече́ся Ка́мень краеуго́льный, и ле́сть сокруши́ всю́.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Ты́ еси́ утвержде́ние притека́ющих к Тебе́, Го́споди, Ты́ еси́ Све́т омраче́нных, и пое́т Тя́ ду́х мо́й.

Ра́зум и му́дрость от Бо́га прие́м, сказа́л еси́ светоявле́нно сено́вная царе́м со́ния.

Зми́я умертви́л еси́, пи́щу вве́рг, сла́вне, чу́вственнаго, пе́рвее бо неви́димыя победи́л еси́ де́моны.

Богоро́дичен: Заре́ю просвеща́емь, явле́нную зри́ши, сла́вне, го́ру Бо́жию благослове́нную, челове́ков украше́ние.

Седа́лен, гла́с 8.

Проро́чествия благода́тию обогати́вся, Де́вы Рождество́ сеннопи́шеши и реши́ши со́ния царе́м я́вственне; вве́ржен же бы́в в ро́в, я́ко му́ченик научи́л еси́ пресла́вно, блаже́нне, пости́тися львы́. Те́м разори́л еси́ безбо́жных служе́ние, зми́я уби́л еси́, до́бльствовав светле́йше, Дании́ле досточу́дне. Моли́ Христа́ Бо́га грехо́в оставле́ние дарова́ти пра́зднующим любо́вию святу́ю па́мять твою́.

Сла́ва, и ны́не, богоро́дичен: Ра́дуйся, престо́ле огнезра́чный Бо́жий; ра́дуйся, Отрокови́це, седа́лище Ца́рское, о́дре преиспещренноустла́нный, златопорфи́рный черто́же, хлами́до червленосве́тлая, укра́шенный хра́ме, молнено́сное ору́жие, свети́льниче многосве́тлый; ра́дуйся, Богоро́дице, дванадесятосте́нный гра́де, и две́ре златокова́нная, и черто́же светлообра́зный, светлопозлаще́нная трапе́зо, богоукраше́нная ски́ние; ра́дуйся, сла́вная Неве́сто, Со́лнце ка́плющая; ра́дуйся, еди́на души́ моея́ благоле́пие.

Крестобогоро́дичен: А́гнца, и Па́стыря, и Изба́вителя А́гница зря́щи на Кресте́, восклица́ше, пла́чущи, и, го́рько рыда́ющи, вопия́ше: ми́р у́бо ра́дуется, прие́мля Тобо́ю избавле́ние, утро́ба же Моя́ гори́т, зря́щи Твое́ распя́тие, е́же терпи́ши за милосе́рдие ми́лости. Долготерпели́ве Го́споди, ми́лости бе́здно и исто́чниче неисчерпа́емый, умилосе́рдися и да́руй согреше́ний оставле́ние ве́рою пою́щим Боже́ственныя стра́сти Твоя́.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Из горы́ приосене́нныя, Сло́ве, проро́к, еди́ныя Богоро́дицы, хотя́ща воплоти́тися, богови́дно усмотри́, и со стра́хом славосло́вяше си́лу Твою́.

Зако́н благоче́стно сохрани́в, о проро́че! вои́стинну му́дрости позна́л еси́ Да́теля, та́йным же науча́юща и глубо́ким и я́же во тме́ тя́ просвеща́юща.

Свяще́нну жи́знь пожи́в, богоявле́нне, жела́ний му́ж наре́клся еси́, му́жественно бо стра́сти попра́в, к нестаре́ющейся преста́вился еси́ жи́зни.

Все́льшаяся в тебе́ Уте́шителя благода́ть, Дании́ле, показу́ет тя́ светоно́сна, и победи́теля мучи́телей и царе́й, и прему́дрости жили́ще.

Богоро́дичен: Ка́мень Тя́, без руки́ отсе́чен, Сло́ве, от горы́ зри́т, Де́вы Богоро́дицы, Дании́л проро́к, взыва́я и воспева́я Твое́ Божество́.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: От но́щи неве́дения богове́дением просвети́вый концы́, просвети́ мя у́тром человеколю́бия Твоего́, Го́споди.

Страда́льческия по́двиги проро́чествия уясни́в пропове́данием, сия́еши обои́ми, Боже́ственнаго вдохнове́ния испо́лнен.

Прему́др показа́лся еси́, блаже́нне, па́че ума́ прему́дрости сия́ньми, велича́йший богоглаго́ливе Дании́ле, и вся́ просвети́л еси́.

Богоро́дичен: Тайновождеству́ет о́бразы неизглаго́ланнаго воплоще́ния, Чи́стая, и́же из Тебе́ Высоча́йшаго Дании́л проро́к сла́вный.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Я́коже проро́ка изба́вил еси́ из глубины́ преиспо́дния, Христе́ Бо́же, и мене́ от грехо́в мои́х изба́ви, я́ко Человеколю́бец, и упра́ви живо́т мо́й, молю́ся.

А́нгельския ты́ ли́ки во све́те светле́йшем зря́, подража́тель всеизря́днейший си́х бы́л еси́, Всецаря́ наслажда́яся сия́ньми.

Спаси́тельное Сло́ва прише́ствие возвеща́я, предвозвести́л еси́ и хра́ма разоре́ние, зако́на же исполне́ние и благода́ти па́че ума́ дарова́ния.

Богоро́дичен: Се́ Де́ва во утро́бе я́ве зачина́ет Христа́ Бо́га, осия́вшися Ду́хом, Ея́же проображе́ние прови́дяше Дании́л сла́вный.

Конда́к проро́ку, гла́с 3.

Просвети́вшееся Ду́хом чи́стое твое́ се́рдце проро́чества бы́сть светле́йшаго прия́телище: зри́ши бо, я́ко настоя́щая, дале́че су́щая. Львы́ укроти́л еси́, вве́ржен в ро́в, сего́ ра́ди тя́ почита́ем, проро́че блаже́нне, Дании́ле сла́вне.

И́кос:

Иису́са Христа́, И́стиннаго Бо́га на́шего, Его́же боже́ственное я́сно прише́ствие провозгласи́л еси́, моли́ непреста́нно с весе́лием боже́ственную сию́ творя́щим па́мять твою́ и ве́рою чту́щим тя́ искуше́ний вся́ких спасти́ся, и грехо́в, и обстоя́ний я́ко дерзнове́ние, богому́дре, име́я. И во отверзе́ние мои́м пода́ждь устна́м тя́ пе́ти незазо́рно сло́во. И ника́коже мене́ гнуша́йся, проро́че блаже́нне Дании́ле сла́вне.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: О́троцы евре́йстии в пещи́ попра́ша пла́мень дерзнове́нно и на ро́су о́гнь преложи́ша, вопию́ще: благослове́н еси́, Го́споди Бо́же, во ве́ки.

Зако́ном, проро́че, огражде́н, не прия́л еси́ оскверни́тися пребеззако́нно, но, Боже́ственне умо́м просвеща́емь, вопия́л еси́: благослове́н еси́, Го́споди Бо́же, во ве́ки.

Вся́ ужаса́ет твое́ чу́до, я́коже проро́ку бо проро́к тебе́ предста́, восхище́н, пи́щу нося́ тебе́ и поя́: благослове́н еси́, Го́споди Бо́же, во ве́ки.

Вну́трь ро́ва затворе́н и льво́м на сне́дь предложе́н, спа́слся еси́, Бо́гу, покры́вшу тя́, блаже́нне, благослове́н еси́, зову́ща, Бо́же оте́ц на́ших.

Богоро́дичен: Струю́ незави́стно источа́еши врачева́ний, о Де́во Богома́ти! Дании́л бо я́сно узре́ Тя го́ру, из нея́же Спа́с возсия́, Бо́г оте́ц на́ших.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: Богоглаго́ливии о́троцы, в пещи́ со огне́м пла́мень попира́юще, поя́ху: благослови́те, дела́ Госпо́дня, Го́спода].

Священноявле́н показа́лся еси́, о проро́че! и де́ятельным виде́нием со безтеле́сными пе́л еси́: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Тя́, всеблаже́нне, благохва́лим вси́, и в честно́е торжество́ твое́ ра́дующеся, взыва́ем: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Богоро́дичен: Пречу́дную Отрокови́цу богоглаго́ливый образова́тельными о́бразы усмотри́в, взыва́л еси́: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Вои́стинну Богоро́дицу, Тя́ испове́дуем, спасе́ннии Тобо́ю, Де́во Чи́стая, с безпло́тными ли́ки Тя́ велича́юще.

Пожа́л еси́ твои́х боле́зней припло́дия, на небесе́х со проро́ки лику́я при́сно, о́крест высоча́йшаго престо́ла Вседержи́телева.

Све́том трисо́лнечным ны́не венцено́сец жела́ний кра́йнейшему предстои́ши, с безтеле́сными ли́ки веселя́ся.

Богоро́дичен: Красна́ сла́ва твоя́, ея́же ны́не наслажда́ешися: Всепе́тую бо Отрокови́цу, проро́че честны́й, о́бразы возвеща́ти все́м сподо́бился еси́.

Свети́лен:

И́же во проро́цех велича́йший Дании́л ны́не да почти́тся, Христа́ бо Бо́га на́шего ви́де, ка́мень отсе́чен кроме́ ру́к от горы́ — Чи́стыя Богоро́дицы. С ни́м да восхва́лятся и трие́ о́троцы, я́же спасе́ от пе́щнаго огня́ неврежде́ны, о́браз Де́вы боже́ственный и неизрече́нный, и́мже ми́р спасе́ся.

И ны́не: Тайнонауча́ет, Всечи́стая, Ду́хом Боже́ственным Дании́л прему́дрейший, и пропису́ют ве́рою Авраа́мстии трие́ о́троцы Твое́ безсе́менное Рождество́: Сы́й бо Божество́м неопи́санное Сло́во из Тебе́ пло́тию хотя́ опису́ется, Богоро́дице, в Вифлее́ме ражда́емь на спасе́ние челове́ков.

 

 

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *