Святитель Григорий Палама

Святитель  Григорий  Палама

Святитель  Григорий  Палама,  великий  богослов  и  философ,  учитель  молитвы,  отец  и  учитель  Церкви,  архиепископ  Фессалоникийский,  происходил  из  знатного  рода,  отец  его  Константин  Палама  был  сенатором,  приближенным  к  императорскому  двору  в  Константинополе.

Родился  святитель  Григорий  Палама  приблизительно  в  1296  году.  С  детских  лет  он  выделялся  выдающимися  способностями  и  большим  прилежанием,  получил  хорошее  образование,  обучался  в  лучших  учебных  заведениях  того  времени,  у  лучших  преподавателей,  в  императорском  университете. 

После  смерти  отца  Григория  Паламу  взял  под  свое  покровительство  правящий  император  Андроник  II  Палеолог.  При  дворе  Григорий  Палама  близко  сошелся  с  будущим  императором  Андроником  III,  который  и  впоследствии  покровительствовал  ему.  Он  мог  сделать  блестящую  светскую  карьеру,  но  выбрал  другое  поприще,  решив  оставить  мир  и  суетную  славу  его.

Отец  Григория  перед  смертью  раскаялся  в  грехах  и  принял  монашеский  постриг.  Сын  пошел  дальше.  Святитель  Григорий  Палама,  отказавшись  от  наследства  и  всего  имущества,  призывая  близких  родственников  сделать  то  же  самое,  в  возрасте  около  20  лет  отправился  на  Афон,  решив  предать  себя  аскетическим  подвигам.

Сопровождали  святого  Григория  два  брата  Феодосий  и  Макарий.  Мать  святителя  и  сестры  тоже  приняли  иночество  и  ушли  в  женский  монастырь.  Добравшись  до  Афона,  святитель  Григорий  Палама  в  течении  двух  лет  находился  под  мудрым  руководством  известного  подвижника  преподобного  Никодима  Ватопедского. 

После  кончины  преподобного  Никодима,  инок  Григорий  окормлялся  8  лет  у  старца  Никифора,  а  после  его  смерти  перешел  в  Лавру  святого  Афанасия.  В  1321  году  он  поселился  в  небольшой  отшельнической  обители  в  Глоссии,  стремясь  всей  душой  прилепиться  к  Единому  Богу,  поднимаясь  все  выше  по  ступеням  духовного  совершенства.

Здесь  святитель  Григорий  Палама  осваивал  умное  делание,  сосредоточенную  духовную  молитву,  которая  постепенно  разрабатывалась  и  совершенствовалась  монахами,  начиная  с  великих  пустынников  IV  века,  Евагрия  Понтийского  и  преподобного  Макария  Египетского.

Симеон  Новый  Богослов  в  XI  веке   осветил  и  обосновал  внешние  приемы  умного  делания,  которые  требовали  полного  уединения  и  безмолвия.  Такое  умное  делание  получило  название  исихазма  (в  переводе  с  греческого — «покой,  молчание»),  а  сами  делатели  стали  называться  исихастами.

Святитель  Григорий  Палама  настолько  проникся  духом  исихазма  и  принял  его  на  себя  в  качестве  основы  жизни,  что  он  почитается  ныне  систематизатором  и  создателем  философского  обоснования  практики  исихазма.  Святитель  оставил  после  себя  богатое  наследие.  Его  богословские  труды  не  потеряли  актуальности  до  наших  дней. 

В  1326  году  святитель  Григорий  Палама  из-за  угрозы  нападения  турок  перебрался  в  Солунь  (Фессалоники).  Здесь  он  был  рукоположен  в  священника.  Ему  удавалось  сочетать  священническое  служение  с  уединением.  В  субботу  и  воскресенье  святитель  Григорий  Палама  совершал  богослужения,  а  все  остальные  дни  пребывал  в  уединенной  молитве.

За  все  эти  годы,  начиная  со  своего  пострига,  святитель  Григорий  Палама,  проводя  суровую  аскетическую  жизнь,  горя  безмерной  любовью  к  Богу,  сумел  победить  все  наветы  бесовские  и  сподобился  благословенных  даров.  Не  раз  являлась  ему  Царица  Небесная,  обещавшая  ему  Свое  небесное  покровительство.

Однажды  в  праздник,  день  памяти  Антония  Великого,  первоначальника  иноческого  жития,  преподобный  явился  Григорию  и  сказал:  «Хорошо  и  совершенное  безмолвие,  но  и  общение  с  братством  иногда  необходимо.»  Повинуясь  этому  наставлению,  святитель  Григорий  Палама  отправился  к  братии  на  всенощное  бдение,  которое  прошло  для  них  особенно  благостно.

В  молитве  святитель  Григорий  Палама  достигал  невиданных  высот,  погружался  в  глубины  молитвенного  духа  и  озарялся  им.  Во  время  Божественной  литургии  на  лице  его  был  виден  Божественный  свет.  Священнодействуя,  он  приводил  прихожан  в  слезы  и  умиление.

Святитель  Григорий  Палама  был  удостоен  от  Бога  даром  чудотворений  и  пророчествований.  Современники  называли  его  богоносцем  и  пророком.  Но  немало  скорбей  пришлось  ему  перенести  из-за  борьбы  с  ересями,  которые  в  те  времена,  пока  учение  христианства  еще  окончательно  не  сформировалось,  были  очень  распространены.

Обличая  лжеучителей,  среди  которых  выделялся  ученый  монах  Варлаам,  утверждавший  невозможность  познания  Бога,  вещественность,  сотворенность  Фаворского  света  (таковыми  он  считал  и  действия  Божества  и  даже  дары  Святого  Духа),  святитель  Григорий  Палама  занимался  изложением  начал  православия,  отстаивая  его  чистоту.

В  своих  сочинениях  святитель  Григорий  Палама  обобщил  теоретический,  аскетический  и  практический  опыт  молитв  многих  поколений  подвижников.  Этот  опыт,  накопленный  за  века,  является  бесценным  сокровищем.  Он  открывает  нам  с  Божьей  помощью  путь  ко  спасению.  Сердцевиной  данного  опыта  является  открытый  святителем  догмат  о  Божественных  энергиях. 

Этот  догмат  гласит,  что  Господь  непознаваем  в  Своей  сущности,  но  открыт  миру  в  Своих  энергиях,  и  может  быть  познан  в  них  человеком.  Человек  может  приблизиться  к  Творцу,  соединиться  с  Ним,  участвуя  в  Церковных  Таинствах  и  богослужениях,  исполняя  Заповеди  Божии,  в  молитве  и  делах  милосердия.  

За  свои  богословские  труды  святитель  Григорий  Палама  получил  бессмертную  славу  в  Церкви  земной  и  венец  правды  в  Церкви  Небесной.  Но  святителю  довелось  не  только  сражаться  со  лжеучителями  на  страницах  богословских  трактатов,  но  и  отсидеть  в  темнице  по  указанию  патриарха  Иоанна  XIV,  который  еще  и  отлучил  святителя  от  Церкви  в  1344  году.

В  1347  году  патриарха  Иоанна  XIV  сменил  на  патриаршем  престоле  Исидор.  Святитель  Григорий  Палама,  проведший  в  темнице,  оклеветанный,  три  года,  был  освобожден  и  возведен  в  сан  архиепископа  Солунского.  Но  местные  жители  не  сразу  его  приняли. 

В  1351  году  Влахернский  собор  засвидетельствовал  православность  его  учения.  Но  на  этом  не  исчерпалась  чаша  его  скорбей  и  бед.  Однажды  по  дороге  из  Константинополя  византийскую  галеру,  на  которой  был  святитель  Григорий  Палама,  захватили  турки.  Целый  год  потом  святителя  продавали  в  разных  городах  как  пленника.     

Святитель  Григорий  Палама  вернулся  в  Солунь  лишь  за  три  года  до  кончины.  Накануне  своего  преставления  он  увидел  святителя  Иоанна  Златоуста  и  со  словами  «В  горняя!  В  горняя!»  святитель  Григорий  Палама  мирно  отошел  ко  Господу  в  1359  году.

Молитвенная  традиция:  Святителю  Григорию  Паламе  молятся  о  даровании  молитвы  и  силы  выдержать  пост,  а  также  в  любых  трудных  жизненных  ситуациях.  

Память:  17  /  27  ноября,  второе  воскресенье  Великого  поста.  

 

АКАФИСТ   СВЯТИТЕЛЮ   ГРИГОРИЮ   ПАЛЛАМЕ

Утвержден  для  общецерковного  использования.

Кондак 1, глас 8: Взбранной Воеводе:
Фессалонитскаго пастыря всеизряднаго и Церкве светило многосветлое воспоим в песнех боговещанных: Света бо незаходимаго явися селение, и подает просвещение и благодать независтную зовущим:
Радуйся, отче Григорие, благодати проповедниче.

Икос 1
Ангел в мире, яко вышних зритель, показался еси, Григорие всеблаженне, и боговидным твоим житием ангельская дарования улучил еси. Темже, твоей светлости дивящеся, отче, вопием:
Радуйся, имже Свет божественный сияет;
радуйся, имже тьма отгнася.
Радуйся, премудрости верте благовоннейший;
радуйся, наказания лучшаго причастниче.
Радуйся, высото неудобозримая высоких видений;
радуйся, глубино непроходимая даров духовных.
Радуйся, яко еси церковная светлость;
радуйся, яко показался еси православных крепость.
Радуйся, светило веры всесветлое;
радуйся, светильниче благодати незаходимый.
Радуйся, егоже ради буесловцы умолкают;
радуйся, егоже ради богословцы взыграют.
Радуйся, отче Григорие, благодати проповедниче.

Кондак 2
Зрение души твоея от юности, отче, ко Христу Царю простирая, царския презрел еси дворы и земную славу оставил еси, постническими же труды Господеви последуя, воспевал еси: Аллилуия.

Икос 2
Разуму внешнему всему обучился еси, всеблаженне, яко разумен и зело остроумен, отнюдуже Премудрости Божия доброты рачитель явился еси, Григорие, умудряя божественными словесы твоими благоговейне ти вопиющия:
Радуйся, нравов преподобных сосуде;
радуйся, Света невещественнаго сокровище.
Радуйся, корене благороднаго древо всеплодное;
радуйся, благочестия киннамоне благовонный.
Радуйся, цвете неувядаемый земледелания таинственнаго;
радуйся, финикс многоплодный благоплодия душевнаго.
Радуйся, яко презрел еси лесть мирскую;
радуйся, яко приял еси благодать богоданную.
Радуйся, Христов служителю теплейший;
радуйся, тленных всяческих превышший.
Радуйся, душевныя силы ожививый;
радуйся, страстей стремления умертвивый.
Радуйся, отче Григорие, благодати проповедниче.

Кондак 3
Силою на Афоне облеклся еси святою, прием иноческий образ, и в немощи плоти к постническим уготовался еси трудом, Григорие блаженне, Укрепляющему тя зовый: Аллилуия.

Икос 3
Просиял еси безмолвием и усердным подвигом всяким деятельнаго жительства и умною молитвою Спасу в таинстве соединился еси, Света божественнаго исполняем и просвещая тебе вопиющия:
Радуйся, светильниче безмолвия;
радуйся, образе воздержания.
Радуйся, умныя молитвы делателище;
радуйся, деятельнаго жительства сокровище.
Радуйся, сосуде многоценный дохновения Утешителева;
радуйся, уста богоносная гласа духовнаго.
Радуйся, яко превозшел еси пределы тления;
радуйся, яко взираеши на славу Божию.
Радуйся, зряй Свет божественный;
радуйся, Бога видяй и от Него видимый.
Радуйся, буяя упраздняяй мудрования;
радуйся, лютая отгоняяй нападения.
Радуйся, отче Григорие, благодати проповедниче.

Кондак 4
Пожив в безмолвии, якоже ангел, отче, горнее светозарение приял еси и, исполнь воистину божественнаго Света, отшел еси от Афона якоже солнце, Григорие богомудре, воспламеняя поющия: Аллилуия.

Икос 4
Обличил еси божественным словом и премудрости силою и догматы святыми, богомудре, злославие Варлаамово, удивив вся твоею благодатию, учитель бо божественный вопиющим показался еси:
Радуйся, цевнице благочестия;
радуйся, падение злочестия.
Радуйся, Церкве великий учителю;
радуйся, богозарности невещественныя исполненный.
Радуйся, ветие многомудрый догматов правых;
радуйся, мечу обоюдоострый на вся враждующия.
Радуйся, умных плевел искоренителю;
радуйся, добродетелей небесных насадителю.
Радуйся, многий в слове благодати;
радуйся, кроткий во всех и незлобивый.
Радуйся, верных сердца утверждаяй;
радуйся, страстей вины попаляяй.
Радуйся, отче Григорие, благодати проповедниче.

Кондак 5
Богоглаголивым языком на соборе божественнем, яко исполнь небесныя премудрости, изложил еси, отче, Православия воистину святыя догматы, яко отцем единодушный, Григорие, с нимиже зовеши: Аллилуия.

Икос 5
Святитель богомудрый, яко добродетелей сокровище и таинник восхождений божественных, и Фессалонитский пастырь боговиден и премудр был еси божественным жребием, преподобне, слыша от нас сицевая:
Радуйся, уста богословов;
радуйся, державо православных.
Радуйся, иереев правило точнейшее;
радуйся, пастырей образе богонапечатленный.
Радуйся, трубо боговещанная учений священных;
радуйся, источниче богоструйный, воду нову источаяй.
Радуйся, Солуню благославный пастыреначальниче;
радуйся, Православия богоглаголивый предстателю.
Радуйся, Света божественнаго служителю;
радуйся, жизни непорочныя учителю.
Радуйся, душевную скверну очищаяй;
радуйся, верных ревность возбуждаяй.
Радуйся, отче Григорие, благодати проповедниче.

Кондак 6
Проповедник Света божественнаго быв, богоглаголиве, яко того причастник в житии, на той подъемшия глас словес светлостию затмил еси, и вся воздвигл еси, Григорие, Богови звати: Аллилуия.

Икос 6
Возсияв на соборе, яко светлый богослов и уста неизглаголанныя Премудрости, непричаствуемо быти Божие существо боговещаяй проповедал еси, причаствуемо же действо, тебе вопиющим, отче:
Радуйся, велий священноявителю;
радуйся, божественный богоявителю.
Радуйся, вышния светлости возвестителю;
радуйся, обожения светлый тайнописателю.
Радуйся, умнаго трезвения вождю боговидный;
радуйся, молитвы внутренния наставниче непрелестный.
Радуйся, яко исполнился еси благодатей небесных;
радуйся, яко приобщился еси осияний божественных.
Радуйся, Божию видевый светлость;
радуйся, страстей изгоняяй темность.
Радуйся, догматов православных основание;
радуйся, струй боготочных источниче.
Радуйся, отче Григорие, благодати проповедниче.

Кондак 7
Велий во святителех воистину показался еси, Григорие мудре, богоявителю, яко апостольским житием и дивными добродетельми украшен, преподобне, и вся воздвизаеши пети: Аллилуия.

Икос 7
Нектар невещественный божественный и манну душепитательную и мед иже из камене источающся, яко рече священный Давид, твоих словес завещания подают, Григорие всечудне, веселяще вопиющия:
Радуйся, языче сладчайший;
радуйся, зраче божественнейший.
Радуйся, подобниче Спасов и подражателю;
радуйся, ревнителю отцем и сообитателю.
Радуйся, веяние небесное, души прохлаждающее;
радуйся, росо духорадованная, нас орошающая.
Радуйся, благовоние святое чистаго жительства;
радуйся, пище совершенная душевнаго пиршества.
Радуйся, чаше нектара безсмертнаго;
радуйся, лютых мудрований обличителю.
Радуйся, богоносцев сияние мудрых;
радуйся, людей водителю православных.
Радуйся, отче Григорие, благодати проповедниче.

Кондак 8
Странная дадеся благодать во излиянии богате устнама твоима, богоявителю, отнюдуже, яко велия река, из Едема происходящая, Григорие, Церковь всю напояеши, Господеви вопиющую: Аллилуия.

Икос 8
Гора, отче, Афонская светлыя твоя подвиги с Солунем проповедует, и вся Церковь верных яко богозарнаго тя чествует изъявителя Света иже паче смысла, имже просвещаеши вопиющия:
Радуйся, уста богоносная;
радуйся, сосуде мироносный.
Радуйся, трисолнечнаго осияния органе;
радуйся, безмолвия совершеннаго ниво.
Радуйся, доме богосветлый божественнаго действа;
радуйся, богатство некрадомое иже в Дусе живота.
Радуйся, яко приял еси божественная даяния;
радуйся, яко отвратил еси Варлаамова пустословия.
Радуйся, имже Афон величается;
радуйся, имже прелесть отгоняется.
Радуйся, светлая Солуню славо;
радуйся, твердая Православия державо.
Радуйся, отче Григорие, благодати проповедниче.

Кондак 9
Реки от чрева твоего таинственным одождением с небесе, яко рече Спас, текут, отче премудре, и жаждущая сердца напояют от животныя струи, Григорие, Богови звати: Аллилуия.

Икос 9
Легчайше, отче, подъял еси искушения различная за доброе исповедание, и якоже злато во огни искушен всеми, превозсиял еси, возводя к лучшим благоговейне ти вопиющия:
Радуйся, каменю благомужества;
радуйся, каменю терпения.
Радуйся, искушений нашествия не убоявыйся;
радуйся, страстей пещь угасивый.
Радуйся, стено неколебимая Церкве Христовы;
радуйся, светильниче многосветлый людей богомудрых.
Радуйся, яко скорби в радости понесл еси;
радуйся, яко Господеви со славою предстал еси.
Радуйся, Божия таинства проповедавый;
радуйся, верным спасительная предложивый.
Радуйся, душ домостроителю божественный;
радуйся, Христов друже божественнейший.
Радуйся, отче Григорие, благодати проповедниче.

Кондак 10
Уст твоих словесы православная вера утвердися в Дусе божественнем: древним бо божественным отцем единонравен и единодушен быв, гласы тех, преподобне, возглавил еси, поя: Аллилуия.

Икос 10
Света нетварнаго наслаждаяся лучами, возсиявшаго на Фаворе, сего словописуеши священне славу, доброту, светлость и воздвизаеши, святе, ко приобщению вопиющия:
Радуйся, света нетварнаго таинниче;
радуйся, от страстей душетленных избавителю.
Радуйся, будущаго благославия предначинание;
радуйся, сущих в скорби душ утешение.
Радуйся, яко буию показал еси мудрость Варлаамову;
радуйся, яко возвестил еси Духа благодать.
Радуйся, архиереев божественное удобрение;
радуйся, светоносное сокровище богословия.
Радуйся, света невещественнаго зерцало;
радуйся, чуждых догматов серпе.
Радуйся, радосте православных и даре;
радуйся, вражий рог низвергаяй.
Радуйся, отче Григорие, благодати проповедниче.

Кондак 11
Высоким помышлением и премудростию божественною проповедав Божия величия, Духа божественных плодов открываеши благодати, Григорие, чистым духом, ихже причащаются вопиющии: Аллилуия.

Икос 11
Светозарно твое житие добродетелей лучами, Григорие, явися, боговещанне, исполнь же света воистину учение твое, блаженне: Богови бо приводиши всяческия учении твоими, вопиющия:
Радуйся, источниче учения;
радуйся, утверждение Православия.
Радуйся, жительства святаго образе;
радуйся, Церкве божественныя венче.
Радуйся, жития чистейшаго возвестителю чудный;
радуйся, слова благодатнаго проповедниче священный.
Радуйся, яко душ всяку скверну очищаеши;
радуйся, яко на спасения стезю наставляеши.
Радуйся, светильниче невещественных осияний;
радуйся, светило вышних тайнонаучений.
Радуйся, егоже ради Церковь ликует;
радуйся, егоже ради всяк верный божественно радуется.
Радуйся, отче Григорие, благодати проповедниче.

Кондак 12
Радость испроси божественную и душ спасение, Григорие, мудрый святителю, приходящим к тебе благоговейне и светлыя твоя подвиги чествующим; света бо яко служитель, просвещаеши вопиющия: Аллилуия.

Икос 12
Поюще твоя труды и божественныя подвиги, яже совершил еси Церкве ради, благочестивых лицы выну поют тя, Григорие, и благодарными усты вопиют ти непрестанно:
Радуйся, державо Церкве;
радуйся, ветие благочестия.
Радуйся, пустослова Акиндина постыдивый;
радуйся, силу богоданную явивый.
Радуйся, апостолом купножителю, яко во всех подражатель;
радуйся, общниче и причастниче зари богоначальныя.
Радуйся, Фессалонитская светлая деннице;
радуйся, Православия подвижниче богоглаголивый.
Радуйся, душ наших наслаждение;
радуйся, всякаго православнаго утверждение.
Радуйся, храма честнаго твоего светлосте;
радуйся, людей верных твоих веселие.
Радуйся, отче Григорие, благодати проповедниче.

Кондак 13
О божественный отче, таинниче неизглаголанных, Григорие, отцев краю, твоих людей приими гласы и твое предстательство даждь всем: верно бо к тебе притекаем и Троице вопием: Аллилуия.
Сей Кондак глаголи трижды, посем 1-й Икос и 1-й Кондак.

Молитва

О треблаженная и честная воистину и превожделенная главо, безмолвия державо, монашествующих славо, общее богословов и отцев и учителей украшение, апостолов сподвижниче, исповедников и мучеников безкровный ревнителю и венчателю словесы и деяньми и благочестия поборниче и воеводо взбранный, божественных догматов высокий изъяснителю и учителю, прелести многоразличных ересей потребителю, всея Церкве Христовы предстателю, и страже, и избавителю! Ты и преставлься ко Христу назираеши убо и ныне стадо твое и всю Церковь свыше, болезни различныя исцеляя и словесы твоими вся управляя, и ереси изгоняя, и многообразных страстей избавляя. Приими же и наше сие моление и избави нас от страстей и искушений, и треволнений, и бед, и ослабу и мир и благоденствие нам подаждь, о Христе Иисусе Господе нашем, Емуже слава и держава подобает со безначальным Его Отцем и Животворящим Духом, ныне и присно и во веки веков. Аминь.

 

      

 

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *