Преподобный Иосиф Волоцкий — известный церковный и общественный деятель, активный сторонник русского централизованного государства, защитник бедных и обделенных, прекрасный организатор монашеской жизни, борец за чистоту православной веры против всяких ересей и отклонений, писатель, оставивший после себя труды, не потерявшие актуальности и в наше время.
Преподобный Иосиф Волоцкий, в миру Иоанн Санин, родился в благочестивой боярской семье. В семь лет Иоанн был отдан на воспитание и обучение просвещенному и добродетельному старцу Волоколамского Кресто-Воздвиженского монастыря Арсению.
Обладая очень хорошими способностями и редким прилежанием даровитый отрок за один год изучил Псалтирь, а на второй год все Священное Писание. Современники поражались его необычайной памяти. Уже в отроческом возрасте он вел по сути иноческую жизнь. Иоанн был поставлен чтецом и певцом в церкви.
В двадцать лет преподобный Иосиф Волоцкий твердо и бесповоротно делает свой выбор — монашество. Он уходит в пустынь к старцу Варсонофию, строгому аскету-подвижнику, но правила в пустыне ему показались не очень строгими, и он, по благословению старца, отправляется в Боровск к преподобному Пафнутию Боровскому, ученику преподобных Сергия Радонежского и Афанасия Высоцкого.
Старец принял юного подвижника с любовью и в 1460 году постриг его в монашество под именем Иосиф. Молодой монах ревностно относился ко всем послушаниям, понимая, что послушание в монашеской жизни превыше всего, исполнял их смиренно и безукоризненно.
При этом преподобный Иосиф Волоцкий усердно изучал святоотеческую литературу и Священное Писание, все свободное время занимаясь молитвой и богомыслием, совершенно не принимая праздности и пустословия. У него были хорошие музыкальные способности, его пение отличалось необыкновенной благозвучностью.
Преподобный Пафнутий поставил Иосифа экклесиархом в церкви, чтобы он следил за исполнением церковного устава. Около 18 лет провел он в обители под руководством такого строгого и опытного наставника. Суровая школа аскетических подвигов духовно обогатила его.
После смерти преподобного Пафнутия Иосиф был рукоположен в иеромонаха и, согласно завещанию святого, стал преемником его на игуменском посту. Преподобный Иосиф Волоцкий ввел было строгий общежительный устав в обители, согласуясь со своими представлениями сурового аскета, по примеру Киево-Печерского, Троицево-Сергиева и Кирилло-Белозерского монастырей, но братия не приняла эти нововведения.
Тогда преподобный Иосиф Волоцкий смиренно покинул Боровский Пафнутиев монастырь. С семью единомышленниками из числа монахов, с согласия удельного князя Бориса Волоцкого отец Иосиф в глухом лесу среди озер, в родных своих местах под Волоколамском организовал монастырь в честь Успения Пресвятой Богородицы, который впоследствии стал называться Иосифо-Волоцким монастырем.
Монастырь, основанный в 1479 году на слиянии рек Струги и Сестры, на Волоке Ламском, довольно скоро был отстроен. Сам его основатель трудился на строительстве наравне со всей братией и послушниками. Обладая огромной физической силой, которой дивились даже крестьяне, он валил лес, носил бревна, пилил, строгал, а ночи проводил в уединенной молитве.
Добрая слава о новом подвижнике привлекала в обитель желающих повизаться под его руководством. Число братии скоро достигло ста. Преподобный Иосиф Волоцкий установил общежительный устав, одинаково строгий для всех иноков. Энергичный, деятельный, превосходный организатор монашеской жизни, суровый аскет, носивший под одеждой двадцатикилограммовые вериги, он успевал везде и всюду.
Одной из главных задач в своей жизни и монастырской преподобный Иосиф Волоцкий считал заботу о больных и неимущих. Для них в монастыре был построен особый двор, прозванный Богородичным. Крестьяне окрестных сел называли игумена монастыря хозяином Волоколамского края, отцом и покровителем.
Монастырь в случавшиеся голодные годы кормил по 700 человек в день. Преподобный Иосиф Волоцкий вникал в крестьянскую жизнь и старался помочь местным жителям всеми возможными способами. Он был активным сторонником объединения Русских земель в единое государство, для усиления его и прекращения междоусобиц.
Немало потрудился преподобный Иосиф Волоцкий и на поприще внутрицерковной жизни, отстаивая чистоту православной веры. С обычной своей энергией и твердостью он включился в борьбу с возникшей в те времена «жидовской» ересью. Им были написаны «Слова», разъяснявшие основополагающие вопросы веры. Они были собраны в единую книгу «Просветитель».
Эта книга преподобного, состоящая из 16 Слов, снискала широкую известность на Руси и не потеряла актуальности и в наше время. Предисловие — «Повесть о новоявившейся ереси», затем в первом Слове содержится изложение церковного учения о догмате Пресвятой Троицы, во втором — об Иисусе Христе, истинном Мессии; в третьем — о значении в Церкви пророчеств Ветхого Завета; в четвертом — о Боговоплощении; в пятом — об иконопочитании и так далее.
Преподобный Иосиф Волоцкий отошел ко Господу 9 сентября 1515 года в созданном им монастыре на 76 году жизни после приобщения Святых Таин. Был канонизирован в 1579 году. Мощи и вериги святого покоятся в Иосифо-Волоцком монастыре.
Авторитет Волоцкого игумена, его писания, миссия монастыря создали особую школу, из которой вышли выдающиеся миссионеры, публицисты, проповедники, многие церковные иерархи. Он воспитал целую плеяду подвижников.
Молитвенная традиция: 7 декабря 2009 года преподобный Иосиф Волоцкий, по благословению Святейшего Патриарха Московского и всея Руси Кирилла, объявлен покровителем православного предпринимательства и хозяйствования, а в 2019 году небесным покровителем специалистов материально-технического обеспечения Вооруженных сил Российской Федерации.
Память: 9 / 22 сентября, 18 / 31 октября.
АКАФИСТ ПРЕПОДОБНОМУ ИОСИФУ ВОЛОЦКОМУ.
Составлен иеромонахом Иоакимом (правил архимандрит Сергий). Одобрен Святейшим Синодом 14 марта 1887 года № 387.
Утвержден для общецерковного использования.
Кондак 1
Избранный угодниче Христов и дивный благочестия подвижниче, преподобне отче (наш) Иосифе, иже сугубый свыше дар приемый боговедения же и исцелений, яко имеяй дерзновение ко Святей Троице, моли избавитися нам от находящих бед и скорбей и болезней, да любовию зовем ти: Радуйся, преподобне отче (наш) Иосифе, богомудре, чудотворче.
Икос 1
Ангела во плоти тя ведуще, преподобне Иосифе, посланна от Бога, да явит тобою в человецех образ истиннаго благочестия и добрых дел, чудящеся путем Его, во временнем житии твоем явленным, и величие благоутробия Его прославляюще, во умилении сердечнем взываем ти сице: Радуйся, добраго корене отрасле благородная; радуйся, лозо винограда Христова многоплодная. Радуйся, чадо молитвы родителей благочестивых; радуйся, надеждо и утешение сердец их боголюбивых. Радуйся, издетска страх Господень стяжавый; радуйся, семя слова Божия от юности восприявый. Радуйся, измлада смирения и молчания хранителю; радуйся, молитвы и воздержания ревнителю. Радуйся, преподобне отче (наш) Иосифе, богомудре, чудотворче.
Кондак 2
Видя Христос благое сердца твоего изволение и рачение, яко от юности немолчно прославлял еси имя Господне чтением и пением псалмов и песней священных во святем храме Его, в скинии небесней вчини совершенных возносити ему купно с ними ангельское пение: Аллилуиа.
Икос 2
Разумев от писаний отеческих благих мира сего тщету, исход же от временнаго сего жития непрестанно помышляя и пребывая присно в сокровеннем подвизе молитвы, никакоже сердцем прилепился еси к сущим от мира, разве точию к единому достойнейшему от сверстник твоих, с нимже и путь богоугоднаго иноческаго жития от дней отрочества предъизбрал еси, преподобне. Темже ублажаем тя сице: Радуйся, цвете благоуханный добраго воспитания; радуйся, сосуде Божественнаго избрания. Радуйся, в разуме Богом просвещенный; радуйся, сердцем в Бозе утвержденный. Радуйся, образе содружества непорочнаго и нелестнаго; радуйся, вседушевне взыскавый царствия небеснаго. Радуйся, преподобне отче (наш) Иосифе, богомудре, чудотворче.
Кондак 3
Бурю помышлений мирских препобеждая благодатию Христовою, помыслом лучшим востекл еси к небесным, преподобне, в горняя вперив ум твой безмятежный и безстрастный, и волю всецело покорив под иго Христово, тело же твое соделал еси жилищем Духа Святаго, и отнюдуже и в телеси, яко безплотен, со безплотными взывал еси Богу: Аллилуиа.
Икос 3
Гневность имеяй о совершеннем житии христианстем и от писаний отеческих научен, еже вдати себе в послушание искусну руководителю и наставнику нелестну, в юности родители твоя оставил еси, преподобне, и положил еси в сердцы твоем вопросити духовнаго старца Варсонофия, да аще что речет, буди то тебе, яко слово Самаго Бога, еже и свершися во благое Божиим устроением; сего ради, толикое веры твоея упование ублажающе, взываем ти: Радуйся, яко любезная и красная мира сего презрел еси; радуйся, яко Небесных и нетленных желанием вожделел еси. Радуйся, внутреннею Креста Христова красотою восхищенный; радуйся, силою Свыше на труд кpecтоношения облеченный. Радуйся, волею твердою воли своея отрекийся; радуйся, отсечением страстей угодивый Богу и спасыйся. Радуйся, преподобне отче (наш) Иосифе, богомудре, чудотворче.
Кондак 4
Силою любве Божия влеком к вящшему жития иноческаго совер-шенству и мудре последуя совету и благословению прозорливаго и святаго старца Варсонофия, пришел еси во обитель преподобнаго Пафнутия и того умолил еси прияти тя в послушание, да купно с ним в трудех и подвизех выну благоугождаяй Богу, воспеваеши: Аллилуиа.
Икос 4
Провидя духом благое произволение юноши, чистоту же душевную и благодатное призвание его, преподобный Пафнутий абие облече его во иноческий образ и возложи нань иго послушаний, яже со усердием в простоте и в терпении мнозе исполняше, яко быти ему образом безпрекословнаго повиновения, труда и благочестия; темже ныне зовем ему сице: Радуйся, тесный путь спасения от юности возлюбивый; радуйся, ярем Господень на выю свою возложивый. Радуйся, священными обеты волю свою связавый; радуйся, себе и весь живот свой Господеви предавый. Радуйся, коемуждо во благо усердный служителю; радуйся, болящих и немощных упокоителю. Радуйся, помыслы плотския силою молитвы прогоняяй; радуйся, сомнящихся в вере словом Божиим утверждаяй. Радуйся, преподобне отче (наш) Иосифе, богомудре, чудотворче.
Кондак 5
Божественною любовию распаляем, и ближних твоих, иже в мире, не отверглся еси сердцем, преподобне: слышав бо старца отца твоего в разслаблении телеснем суща, умолил еси преподобнаго Пафнутия во обитель того прияти и надолзе послужил еси болящему родителю твоему, со всяким рачением призирая его и питая телесне рукама твоима и духовне словом Божиим до самыя кончины, яко тому взывати к тебе: «Не аз ти отец, но ты ми отец еси». Сей убо труд любве твоей сыновния восхваляюще, яко жертву богоприятну, поем: Аллилуиа.
Икос 5
Имый во обители осмьнадесять лет жития в послушании, бдении, пощении и научении писанием святых и духоносных отец, егда наста час блаженныя кончины преподобнаго Пафнутия, начальствовати по нем, аще и не хотяй, призван был еси и во пресвитера поставлен, да управиши добре собранное им стадо Христово; ты же вмале начальствовав, паки управляем восхотел еси быти, да приумножиши добродетелей нетленная сокровища. Темже, дивящеся ревностному добротолюбию и смиренномудрию твоему, вопием ти: Радуйся, лишении телесными многа блага духовная собравый; радуйся, нищетою дарования небесная стяжавый. Радуйся, молчания изрядный хранителю; радуйся, строгих уставов иноческих блюстителю. Радуйся, болящим, яко братии Христовой, послуживый; радуйся, высокий образ любве сыновния явивый. Ра-дуйся, власти над другими и чести уклонивыйся; радуйся, паки, яко слуга незнаемь, во обитель Кириллову вселивыйся. Радуйся, тамо брашна уготовляти определенный; радуйся, и в рубище рабстем по-знанный и обличенный. Радуйся, преподобне отче (наш) Иосифе, богомудре, чудотворче.
Кондак 6
Купцу уподобился еси, ищущему добраго бисера, Иосифе преподобне, егда в послушании и всяцем подвизе духовнем благоискусен быв, обители иноческия посещал еси: да испытно познаеши в тех лучшая и совершеннейшая и приусвоиши на пользу душ стада твоего словеснаго, еже радостию велиею возрадовася возвращению твоему, благодарственно взывая Пастыреначальнику Христу: Аллилуиа.
Икос 6
Слышав благоверный князь Борис о пришествии преподобнаго Иосифа в его пределы, изшед усердно моляше и, да изберет в его наследии место, да соградит на нем святую обитель и пребывает в ней со иноки, еже и свершися, дыханию бурну указующу место, и устроися рачением князя, паче же благословением Божиим по молитвам преподобнаго, емуже с любовию взываем сице: Радуйся, высоких подвигов жития христианского ревнителю; радуйся, новоначальных искусный руководителю. Радуйся, неизменное правило поста и покаяния; радуйся, хранителю непрестаннаго воздержания. Радуйся, мирским наставниче жизни богоугодныя; радуйся, основателю обители благоплодныя. Радуйся, яко благая начинания твоя Христос благослови; радуйся, яко сотрудника тебе в лице державнаго яви. Радуйся, преподобне отче (наш) Иосифе, богомудре, чудотворче.
Кондак 7
Велие стяжав сокровище любве, преподобне, якоже во дни первых христиан, имже бе сердце и душа едина и от нихже никтоже от имений глаголаше что свое быти, судил еси и во иноцех обители твоея, яко изволением сердца отвергшихся мира и его стяжаний, уставити сицеваго жительства образ, да вси вкупе едино взыщут стяжание вечное, Бога, Емуже и да взывают выну: Аллилуиа.
Икос 7
Новаго Феодосия, общих житий начальника, зрит в тебе страна Российская, преподобне отче Иосифе, якоже бо той, иноческия обеты восприяв, всем сердцем и душею уставом общаго иноческаго жития предан бяше, сице и ты, сим шествуяй путем, в терпении мнозе заповедем общежития святых отец неуклонно последовал еси, темже от чтущих тя слышиши таковая: Радуйся, общее житие монашествующих основавый; радуйся, тем всеоружие благочестия им подавый. Радуйся, общими труды праздных помыслов шатания упразднивши; радуйся, теми, яко бронею, страстей разжженныя стрелы отразивый. Радуйся, вселивый во обители дух общаго воздержания; радуйся, потребивый в ней плевелы любостяжания. Радуйся, бодрствованию духовному многи иноки научивый; радуйся, до конца жития первый в труждающихся бывый. Радуйся, преподобне отче (наш) Иосифе, богомудре, чудотворче.
Кондак 8
Странник пришел еси в пустыню отечествия твоего, преподобне, и абие домо владыка явился еси Богу, преклоньшу сердце во власти сущаго благовернаго князя Бориса еже послужити от имений своих на созидание церкве каменныя на месте сем, благоукрасити же ю боголепно, и келлии воздвигнути множащимся братиям, да и зде сими, яко на небеси святыми Ангелы, возносится Богу песнь: Аллилуиа.
Икос 8
Видяще ревностное по Бозе и жестокое житие преподобнаго Иосифа и братии, непрестанно в трудех и пощении подвизающихся и ходящих в рубищных и худых одеждах, нецыи от инок и всякаго чина мирских людей и князей не точию сих не отвращахуся, но паче ревностию духовною горяще и во обители купно с ними подвизатися желающе, приношаху ту имения своя на пользу общую; темже здателю тоя возглашаем тако: Радуйся, мудре предначертавый обитель нову; радуйся, поревновавый нищетолюбному житию Христову. Радуйся, святыя храмы во обители создавый; радуйся, мног собор монашествующих собравый. Радуйся, яко труд твой свыше благословися; радуйся, яко святое желание сердца твоего совершися. Радуйся, яко во обители твоей мнози души своя спасоша; радуйся, яко из нея пастыреначальницы изыдоша. Радуйся, преподобне отче (наш) Иосифе, богомудре, чудотворче.
Кондак 9
Всем сердцем возлюбивый Бога и многа дарования духовная от Него восприемый, преподобне Иосифе, и пред человеки толику благодать обрел еси, яко не точию мнози от простых, но и князи, требующе твоих наставлений, в послушание тебе вдаяху себе совершенно, имже миротворец был еси, исходатайствовав благоволение самодержца князю Юрию, иже неповинне оклеветан, под страхом смертным бяше, избавлен же быв, в радости душевней возопи Богу: Аллилуиа.
Икос 9
Благодать Божественная, привлекаемая молитвами преподобнаго, яве знаменася в нем даровании чудотворений и ведением сокровен-ных: умерша бо благочестиваго князя Иоанна молитвою своею возбуди, да конечне предуготовится покаянием и восприимет залог жизни вечныя, и тако да отыдет ко Господу; темже во гресех живущии и действеннаго возбуждения на покаяние требующии возопиим к нему: Радуйся, благочестивых отрадо и утешение; радуйся, колеблющихся в вере твердое ограждение. Радуйся, отчаяваюшихся утверждаяй во уповании; радуйся, просветивый многих твоими писании. Радуйся, мир посреде враждующих устрояяй; радуйся, неповинныя от смерти избавляяй. Радуйся, умирающия возставляяй на покаяние; радуйся, всем внушаяй жизни вечныя взыскание. Радуйся, шествовавый путем трудным и тесным; радуйся, возводяй других к обителем небесным. Радуйся, преподобне отче (наш) Иосифе, богомудре, чудотворче.
Кондак 10
Новоустроенну обитель преподобнаго Иосифа испыта Господь посещением гнева Своего, купно же и милости: за грехи бо людския глад крепок наведе на землю Волоколамску и на вся окрестныя веси, яко многим людем безгодно погибати. Преподобный же, уведев сия, усугуби во обители моление и отверзе житницы тоя алчущим; раздав же вся сущая и не могий ктому не точию тысящ пришедшаго народа, но ниже братии своея препитати, посла заимовати на обитель сребро и куплю деяй семен хлебных, никакоже остави требующия погибати гладом, детем же их малым особь созда дом, дондеже державный благочестивый Царь Василий, слышав сия, внезапу прииде во обитель и дарова довольная ко призрению бедствующих, иже, видяще в сем милосердующую руку Божию, во умилении сердец вознесоша хвалебный глас Богу: Аллилуиа.
Икос 10
Благому изволению державнаго последующе, мнози от военачальник
и князей удельных и иных христолюбцев богатая даяния в обитель Иосифову приношаху, яко всем пришедшим к ней глада ради безбедно в домы своя возвратитися и новым изобилием благословитися обители преподобнаго, к немуже взываем ныне: Радуйся, надеждо светлая в нужде и обстоянии сущих; радуйся, покровителю сирых и крова неимущих. Радуйся, гладом погибающих питателю; радуйся, чадом их виталища созидателю. Радуйся, милости источниче неистощимый; радуйся, скорбящих утешителю незримый. Радуйся, последняя твоя взаим Богови давый; радуйся, добрым расточением сущих богатая собравый. Радуйся, преподобне отче (наш) Иосифе, богомудре, чудотворче.
Кондак 11
Ведый от Божественных писаний, яко един уповающий на Господа поженет тысящи, и два двигнета тмы, не убоялся еси, преподобне, един со святым Геннадием сонмищу сильных поборников суетных лжеучений противустати, и оружием истины в конец сих поразил еси: вси бо разсеяшася, яко прах пред лицем ветра, тебе же благодарственно сердцем и усты взывающу: Аллилуиа.
Икос 11
«Веруяй в Мя, — рече Господь, — реки от чрева его истекут воды живы». Сия убо в тебе оправдишася, досточудне Иосифе; не бо священным догматом богословия во училищи некоем наставлен был еси, но сам живою верою сердца взыскуяй Бога, истину обрел еси в слове Божии и писаниих отеческих и явился еси оплот необорим Православия. Темже взываем ти: Радуйся, лжеучителей злых лукавство разоривый; радуйся, сомнящихся в православней вере утвердивый. Радуйся, бодрый учения Христова защитниче; радуйся, боголюбивою ревностию возжженный светильниче. Радуйся, благопотребне во отечествии твоем возсиявый; радуйся, веру в делех жития твоего показавый. Радуйся, разумных и препростых благоискусный учителю; радуйся, ближних и дальних россиян просветителю. Радуйся, преподобне отче (наш) Иосифе, богомудре, чудотворче.
Кондак 12
Миру водворившуся в Церкви дух злобы паки, пакости дея, подвигну сердце волоцкаго владетеля корысти ради многа смущения и утеснения творити обители, еще же и осуждение неправедно воздвигнути на преподобнаго, еже и паде на главу осудившаго; собором бо священным преподобный Иосиф с ве-ликою честию оправдан бысть, присно воспеваяй Богу: Аллилуиа.
Икос 12
Течение жития скончавая в трудех и молитвах, и подвизех благочестия, завеща преподобный неизменно хранити преданный им устав, знаменательно прирек: аще получу от Бога милость, то обитель сия ничимже скудна будет, и тако, завесу плоти отложив, отыде ко Господу и по сих исцеления подаваше больным, приходящим с молитвою к его мощем. Сего ради приносим ему похваления таковая: Радуйся, чистоты душевныя хранителю нелицемерный; радуйся, истинный рабе Христов благий и верный. Радуйся, стрелами вражиих навет неуязвимый; радуйся, спасаемых вождю непобедимый. Радуйся, досточудный образе терпения; радуйся, наставниче нелестнаго благоговения. Радуйся, и по отшествии обитель твою соблюдаяй; радуйся, молящимся благопотребная подаваяй. Радуйся, от Господа венец правды восприявый; радуйся, славою чудотворений просиявый. Радуйся, преподобне отче (наш) Иосифе, богомудре, чудотворче.
Кондак 13
О преподобне и богоносне отче (наш) Иосифе! Воспоминающе ныне подвиги и труды твоя, яже о Христе содеянная, мы, грешнии и недостойнии раби твои, смиренно просим тя: моли Милостиваго Бога, да дарует мир жительству нашему и Церкви Своей Святей, да оградит ю от всех душепагубных и безбожных учений, нам же да подаст вся благопотребная в житии сем и в будущем веце да сподобит нас воспевати Ему: Аллилуиа.
(Этот Кондак читается трижды, затем Икос 1 и Кондак 1)
Молитва первая
О великий наставниче, ревнителю и учителю православныя веры, святе премудре Иосифе! Приими моление нас, грешных, тебе приносимое, и теплым предстательством умоли в Троице славимаго Бога, да ниспослет богатыя Своя милости нам, грешным, да утвердит во Святей Своей Православней Церкви правую веру и благочестие: пастырем ея да подаст святую ревность о спасении словеснаго стада, яко да верующих соблюдут, неверующих же и отпадших от истинныя веры вразумят и обратят. Всем же нам испроси вся благопотребная во временнем сем житии и полезная к вечному спасению нашему. Помяни стадо твое, еже собрал еси, не забуди посещати чад твоих и, яко чадолюбивый отец, не презри, ниже отрини моления наша, но воздежи руце твои молитвеннеи ко Господу Богу, да отложит праведный гнев Свой, движимый на ны, и избавит нас от враг видимых и невидимых, от глада, потопа, меча, смертоносныя язвы, нашествия иноплеменных и междоусобныя брани. Ей, премилосердый заступниче наш, преславный чудотворче, всех нас управи в мире и покаянии скончати живот наш и преселитися со упованием в блаженная селения райския, идеже непрестанно славословится всепетое Имя Отца и Сына и Святаго Духа. Аминь.
Молитва вторая
О преблаженне и приснославне отче наш Иосифе! Ведуще твое велие к Богу дерзновение и к твоему твердому заступлению прибегающе, в сокрушении сердца молим тя, озари нас светом дарованныя тебе благодати и молитвами твоими помози нам бурное море жития сего прейти безмятежно и пристанища спасения неблазненно достигнути: порабощени бо суще суетными, и грехолюбиви, и немощни еже от обышедших нас зол возникнути, к кому прибегнем, аще не к тебе, явившему неоскудеваемое богатство милости в земнем житии твоем? Веруем же, яко и по отшествии твоем множайшее стяжал еси дарование милосердовати бедствующим. Темже убо, припадающе ныне к цельбоносней иконе твоей, умиленно просим тя, святче Божий: сам искушен быв, помози и нам, искушаемым; постом и бдением поправый силу демонскую, и нас от нападений вражиих защити; препитавый гладом погибающих, и нам испроси у Господа изобилие плодов земных и вся яже ко спасению потребная; посрамивый еретическая мудрования, Церковь Святую от ересей и расколов, и смущений молитвами твоими огради: да тожде мудрствуем вси, единем сердцем славяще Святую, Единосущную, Животворящую и Нераздельную Троицу, Отца и Сына и Святаго Духа, во вся веки. Аминь.