Семь мучеников Маккавеев

Семь  мучеников  Маккавеев

Семь  мучеников  Маккавеев,  их  мать  святая  Соломония,  их  учитель  святой  Елеазар  почитаются  Православной  и  Католической  Церквами.  Их  мученичество  описывается  во  второй  книге  Библии,  Маккавейской,  (6:18 — 7:42).  Произошло  это  в  166  году  до  нашей  эры  во  время  правления  сирийского  царя  Антиоха  Епифана.

Святые  исповедовали  христианство,  и,  не  смотря  на  всевозможные  уговоры  и  соблазны,  а  позже  мучения,  святые  мученики  Маккавеи  не  отреклись  от  веры  в  Истинного  Бога,  стойко  выдержали  изощренные  пытки,  обретя  мученический  венец  во  славу  Божию.

Житие:  Во  II  веке  до  Рождества  Христова  Антиох  Епифан,  поработил  еврейский  народ,  жесткой  рукой  проводил  политику  эллинизации  населения,  вводил  греческие  языческие  обычаи  в  Иерусалиме  и  всей  Иудее.  Он  дошел  до  осквернения  Иерусалимского  храма,  поставив  там  статую  Зевса  Олимпийского,  и  заставлял  население  поклоняться  ему.

Неповеновение  каралось  очень  жестоко.  Первым  был  призван  на  суд  писец-законоучитель  девяностолетний  Елеазар.  Сначала  его  увещевали,  пытаясь  склонить  к  отречению  от  веры  отцов  и  принятию  язычества,  затем  перешли  к  пыткам.  Старец  переносил  муки  со  стойкостью  молодого  воина,  сказав,  что  не  запятнает  позором  свою  старость,  и  предал  душу  Всемогущему  Богу.

Потом  на  суд  привели  семь  братьев  Маккавеев,  которых  святой  мученик  Елеазар  наставлял  в  Законе  Божием,  а  с  ними  мать  их  Соломонию.  Перед  ними  разложили  инструменты  для  пыток,  стараясь  устрашить  их.  За  всех  братьев  отвечал  самый  старший:  «Лучше  умереть,  чем  преступить  Закон  наших  отцов!»  Ему  тут  же  за  это  отрезали  язык.

Братьев  одного  за  другим  подвергали  пыткам  на  глазах  у  всех  остальных  и  их  матери,  и  они  отходили  ко  Господу,  воспевая  славу  Ему.  Мать  и  оставшиися  братья  в  это  время  молили  Бога  оказать  им  милость  умереть  также  мужественно,  как  старший  брат.  Остался  последний,  седьмой,  самый  младший  брат.

Антиох  предложил  Соломонии  склонить  его  к  отречению,  чтобы  ей  остался  хотя  бы  один  сын,  но  она  продолжала  мужественно  его  укреплять  в  исповедании  Истинного  Бога:  «Создатель,  Который  сотворил  род  человеческий  и  Который  является  началом  всех  вещей,  вернет,  по  своему  милосердию,  дух  и  жизнь,  потому  что  вы  презрели  самих  себя  ради  Его  Закона».    Отрок  перенес  пытки  также  стойко,  как  и  все  его  старшие  братья  и  предал  свою  чистую  душу  Богу.

Потеряв  всех  своих  сыновей,  святая  Соломония,  стоя  над  их  телами,  воздела  руки  с  благодарной  молитвой  к  Богу  и  скончалась.  Подвиг  семи  братьев  воодушевил  Иуду  Маккавея,  и  он  поднял  восстание  против  Антиоха  Епифана.  Восстание  завершилось  победой,  храмы  были  очищены  от  языческих  идолов.

Хотя  эти  святые  мученики,  семь  мучеников  Макавеев,  свидетельствовали  до  воплощения  Иисуса  Христа,  они  ничем  не  уступают  тем,  кто  следовал  за  Господом,  подражая  Его  животворящим  Страстям.  Именно  вера  во  Христа  уже  жила  в них  через  надежду  на  воскресение  и  помогла  победить  все  земные  привязанности.

Рака  с  мощами  7 мучеников  Макавеев
Рака с мощами семи мучеников Маккавеев в Кельне

Мощи  святых  семи  мучеников  Маккавеев  хранятся  в  базилике  апостола  Андрея  Первозванного  в  Кельне  в  Германии.  Мощи  их  матери  Соломонии  пребывают  в  Стамбуле  в  соборе  святого  Георгия.  Семь  мучеников  Маккавеев:  Авим,  Антонин,  Гурий,  Елеазар,  Евсевон,  Алим  и  Маркелл — погибли  за  веру очень  давно,  еще  до  нашей  эры,  но  память  об  их  подвиге  осталась.

Похвальные  слова  святым  мученикам  Маккавеям  посвятили  Отцы  Церкви  святители  Киприан  Карфагенский,  Амвросий  МедиоланскийГригорий  Богослов  и  Иоанн  Златоуст.  Позже  прозвище  Маккавеи  распространилось  на  всех  защитников  и  исповедников  веры  во  время  гонений  Антиоха  Епифана.  

Празднование:  1  /  14  августа.  Празднование  семи  мучеников  Макковеев  совпадает  с  праздником  Происхождения  Честных  Древ  Животворящего  Креста  Господня,  празнеством  Всемилостивому  Спасу  и  Пресвятой  Богородице,  называемому  в  народе  Медовый  Спас  и  Маковей.

Маковей  и  Медовый  Спас — как  и  многие  другие  праздники  у  славян — одновременно  религиозный  (православный)  и  народно-календарный  (то  есть  отмечающий  сезонные  вехи  в  обычном  течении  жизни).  Кроме  того,  это  начало  Успенского  поста.

Это  время  традиционно  совпадало  с  началом  сбора  меда.  Так  религиозный  праздник  слился  с  событиями  крестьянской  жизни.  В  этот  день,  начиная  с  древних  времен  и  по  нынешние,  по  традиции  освящают  мед  и  воду,  поэтому  праздник  еще  называют  Водный  Спас  или  Спас  на  воде.

Что  касается  еще  одного  названия  Маковей,  то  это  омофон  (слово,  звучащее  одинаково  с  другим,  но  имеющее  другое  написание,  разновидность  омонима)  от  слова  Маккавеи  в  народной  этимологии.  К  тому  же  в  середине  августа  созревает  мак,  поэтому,  кроме  меда  атрибутом  праздничного  стола  на  Медовый  Спас  являются  еще  и  разнообразные  сладости  с  маковой  начинкой.

 

Тропарь, глас 1-й

Страстьми святых яже по Тебе прияша, умолен буди Господи, и вся наша болезни и страсти исцели, Человеколюбче молим Тя. (Дважды).

 

Кондак  мученикам  Маккавеям,  матери  их  Соломонии  и  учителю  Елеазару,  глас  2

Прему́дрости Бо́жия столпи́ седмочи́сленнии,/ и Боже́ственнаго Све́та свети́льницы седмосве́щнии,/ Маккаве́и всему́дрии,/ пре́жде му́чеников преве́лии му́ченицы,/ с ни́миже всех Бо́гу моли́теся,// спасти́ся почита́ющим вас.

 

КАНОН    СВЯТЫМ   МУЧЕНИКАМ   МАККАВЕЯМ

Песнь 1. Ирмос

Воду прошед яко по суху, из египетска зла избежав, израильтянин вопияше, Избавителю Богу нашему поем.

Запев: Святии мученицы, молите Бога о нас (поклон).

Лик седмочисленых страдалец явлься, единым нравом в лютых, по утвержении отеческаго закона, умрети не отрекошася.

Запев. Славу презревше юже на земли, желанием Божественаго Царствия, всяку болезнь претерпеша божествении Маккавеи. Тем же достойно ныне чтутся.

Слава. Законом соблюдением моисейским, воистину доблии Маккавеи, внегда попрати, братия явишася друг другу, антиохово безбожие.

И ныне. Богородичен. Чини Тя ангел и человек, безневестная Мати, восхваляют непрестанно. Зиждителя бо всех, яко Младенца на руку Своею понесла еси.

Катавасия: Избавите от бед рабы своя, святии мученицы, яко вси по Бозе к вам прибегаем, вы бо молите о нас Христа Бога нашего (поклон). Господи помилуй (трижды с поклонами).
 

Песнь 3. Ирмос

Небесному кругу верхотворче Господи, и церкви Зиждителю, Ты мене утверди в любви Своей. Желанием сыи край, верным утвержение, едине Человеколюбче.

Запев. По отеческих ходяще исправлениих законных, блаженнии Христовы страдальцы, жизнь нестареемую, своими стяжасте кровми прехвальнии.

Запев. Ни огнь ни мечь превратити когда, доблесть не возможе нрава блаженнии вашу, иже в вере, в ней же упразднисте мучителей шатания.

Слава. Муки претерпеша за Христа Бога, прехвалнии мученицы. И свыше прияша победы почести, непрестанно молящеся, спасти душа наша.

И ныне. Богородичен. Девою родила еси неискусобрачная. И Девою пребысть Мати безневестная, Богородице Марие, Христа Бога нашего моли спасти нас. Катавасия.

Седален, глас 8-й. Благочестно наказавшеся отроцы мудрии, мученически мучителем прещения мужески посрамисте. Яко закону поборницы, и Отцу послушницы бысте святии, с материю Богомудрою усердно пострадасте. Темже и смертию живот искупльше, воистину небесныи, вечно радуетеся Маккавеи крепкодушнии. Молите Христа Бога, согрешением оставление даровати, чтущим любовию святую память вашу.

Слава, и ныне. Богородичен. Яко Деву едину в женах, Тя без семене рождьшую Бога плотию, вси ублажаем родове человечестии. Огнь бо вселися в Тя божества, и яко Младенца доиши Зиждителя и Господа. Темже ангельскии и человеческии род, достойно славим пресвятое рожество Твое. И согласно вопием Ти, моли Христа Бога, согрешением оставление даровати, воспевающим достойно славу Твою.
 

Песнь 4. Ирмос

Из горы присенныя Тя слове пророк, из единыя Богородицы, хотящася воплотити, боговидно разсмотрь, и со страхом славословяще силу Твою.

Запев. Закон блаженнии написавше, яко же древле Моисей во своих скрижалех помысла. Не преступисте сего даже до смерти, но твердо подвизастеся.

Запев. Законныя Богови приносяще жертвы, и моисейскому ревнующе житию, преобидеша всяко законоположение мучительско, страстотерпцы Христовы. Яко же камень волненое настояние, сице многи муки страдальцы, мужеским умом Маккавеи, даже до смерти претерпесте.

Слава. Безначалная Троице, единице поклоняемая, сопрестольная единице, Троице воспеваемая, мученик молбами избави нас, от бед и напастей, воспевающия Тя.

И ныне. Богородичен. Радуися от нас святая Богородице. Радуися яже радость рождьшая мирови. Радуися едина заступление человеком, благословеная Богородице чистая. Катавасия.
 

Песнь 5. Ирмос

Иже от нощи неведения, богоразумием просвещеи концы, просвети мя утром, славословия Твоего Господи.

Запев. Яко же отеческии закон не разорше святии мученицы, венцы праведными, Христос вас Сам венчал есть.

Запев. Елеазара дети, в разуме явльшеся преблаженнии. Принесостеся со онем Христови, духовно всесожжение.

Слава. Иже святыми свобождеи от лести всяческая, спаси нас Господи тех молитвами, яко благоутробен.

И ныне. Богородичен. Херувим явльшися честнейши, Дево всепетая, молися Сыну Своему, спасти душа поющих Тя. Катавасия.
 

Песнь 6. Ирмос

Ризу ми подаждь светлу, одеяися светом яко ризою, многомилостиве Христе Боже наш.

Запев. Ризою себе мученическою одеявше святии. Сию труды страдания вашего испестристе.

Запев. Желающе быти со Христом, всеславнии мученицы, течение страдания, неуклонным помыслом преидосте.

Слава. Закон иже предаде Моисей, храняще святии, законно пострадаша, посрамльше Антиоха мучителя.

И ныне. Богородичен. Едина словом плотию, Слова рождьшая, избави молимся от сетей врага, душа наша. Катавасия.

Слава, и ныне. Кондак, глас 2-й. Премудрости Божия столпи седмочислении, и божественаго света светилницы седмосвещьнии, Маккавеи всемудрии, прежде мученик велицыи мученицы. С ними же всех Богу молитеся, спастися поющим вас.

Икос. Хвали тепле Сионе Бога твоего, яко укрепил есть сей верея врат твоих, и сыны твоя благослови. Сии бо яко воиньство победително, хранило воистину доблествено, и крепкомудрено, противу коварством злочестивых богомудрено сташа. Вкупе и победы венцы небеснаго Сиона приемлют. И божественому престолу предстоят, о всех непрестанно молящеся, просят спастися поющим их.
 

Песнь 7. Ирмос

Иже в начатцех землю основавыи, и небеса словом утверждь, благословен еси Господи Боже отец наших.

Запев. Мученическими пострадавше болезньми, мучительских не устрашистеся боязней. Христови вопиюще, благословен Бог отец наших.

Запев. (Повторяем стих).

Слава. Терпения пождавше болезней, вражия лютая победисте коварьства, Христови вопиюще, благословен Бог отец наших.

И ныне. Богородичен. Иже во утробу Девыя вселивыися, и Тоя ради Адама обновль, благословен Бог отец наших. Катавасия.
 

Песнь 8. Ирмос

Безначалнаго цесаря славы, Его же трепещут небесныя силы. Пойте священнии, людие превозносите Его во веки.

Запев. Истине рачителе, и закону известнии ревнителе бывше, прехвалнии мученицы, поете Христа во веки.

Запев. Седморасленыи плод святаго корене, яко воистину седмь Маккавей, и мученики Господни почтем достойно. Закону ревнителей, единодушныя страдальцы вернии, седмь Маккавей с рождьшею их, почтем достойно.

Слава. Троице неразделимая единице, в божестве славлю едину, и в триех пою тя лицех едину силу.

И ныне. Богородичен. Иже в последняя нас ради, от Девы воплощеннаго Бога, священнии пойте, и превозносите Его во веки. Катавасия.
 

Песнь 9. Ирмос

Возвеличим Тя Матерь света, и прославим Тя Богородице Дево. Яко Спаса рождьши душам нашим.

Запев с поклоном. Сокровище божественых даровании, воистину показастеся. Богатьство неотъемлемое, всехвалнии мученицы.

Запев. Молитвеницы доблии, к Зиждителю всех суще, испросите невлаемую жизнь душам нашим. Иже божественою ревностию и теплотою души, творящыя вашу память, сохраните неснедаемы от лукаваго.

Слава. С Сыном Отцу и Духу правому поклонимся (поклон) со ангелы зовуще, слава в вышних Богу.

И ныне. Богородичен. Радуися Двере Святая, Богови отверзстая, единому Премудру. Юже осени Дух Святыи. Катавасия.

Отпуст: Господи Исусе Христе, Сыне Божии, молитв ради пречистыя Твоея Матере, и святых мученик седми братии по плоти Маккавей, и учителя их Елеазара, и матере их Соломонии, и всех ради святых, помилуй и спаси нас, яко Благ и Человеколюбец. Аминь. Господи помилуй (трижды). Исходные поклоны.


 

 

    

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *