Апостол Павел

Апостол Павел

Апостол  Павел,  наряду  с  апостолом  Петром,  называется  первоверховным,  столпом  Церкви  Христовой.  Он  не  входит  в  число  двенадцати  апостолов,  а  также  в  число  семидесяти  апостолов.  Апостол  Павел  называется  «апостолом  язычников».  Он  первоначально  носил  имя  Савл,  принадлежал  к  колену  Вениаминову,  родился  в  киликийском  городе  Тарсе  в  Малой  Азии.

В  те  времена  город  Тарс  славился  своей  греческой  академией  и  образованностью  своих  жителей.  Родители  Савла  были  люди  состоятельные  и  имели  благородное  происхождение.  Их  предки  издавна  пользовались  правами  римского  гражданства.  Родители  Савла  дали  сыну  наилучшее  образование,  какое  только  было  доступно  в  городе.

Окончательное  образование  Савл  получил  в  Иерусалиме,  славившемся  в  те  времена,  как  средоточие  иудейской  мудрости.  Он  был  хорошо  знаком  и  с  языческой  культурой,  ибо  в  его  речах  и  посланиях  ясно  проглядывают  следы  знакомства  с  языческими  писателями.  Таким  образом,  будущий  апостол  Павел  был  образованнейшим  человеком  своего  времени.

При  этом  Савл  проявил  себя  сильным  ревнителем  фарисейских  преданий  и  гонителей  веры  Христовой.  Возможно,  что  по  назначению  синедриона  он  стал  свидетелем  смерти  первомученика  Стефана,  а  затем  получил  власть  официально  преследовать  христиан,  даже  за  пределами  Палестины  в  Дамаске.

Господь,  усмотревший  в  нем  «сосуд  избранный  Себе»,  на  пути  в  Дамаск  чудесным  образом  призвал  его  к  апостольскому  служению.  Во  время  путешествия  Савла  осветил  ярчайший  свет,  от  которого  он  слепым  упал  на  землю.  Из  света  раздался  голос:  «Савл,  Савл,  почему  ты  Гонишь  Меня?»  На  вопрос  Савла:  «Кто  Ты?» — Господь  ответил:  «Я  Иисус,  Которого  ты  гонишь».

Господь  повелел  Савлу  идти  в  Дамаск,  где  ему  указано  будет,  что  делать  дальше.  Спутники  под  руки  привели  ослепшего  Савла  в  Дамаск.  Там  он  был  научен  вере  и  на  третий  день  был  крещен  Ананией.  При  погружении  в  воду  Савл  прозрел,  причем  не  только  физически,  но  и  духовно,  что  очень  символично.

С  того  момента  Савл  стал  ревностным  проповедником  прежде  гонимого  им  учения.  Для  всех  это  его  внутренне  перерождение  было  настолько  странным  и  необычным,  что  отблеск  его  преследовал  Савла  всю  оставшуюся  жизнь.  Его  пламенные  и  мудрые  проповеди,  ведь  он  же  был  очень  образованным  человеком,  вызывали  часто  двойной  эффект.

Одни  безоговорно  верили  ему  и  обращались  в  христианство,  другие  с  ненавистью  непонимания  его  перерождения,  в  их  понимании  предательства,  готовы  были  кидать  в  него  камни.  Ярость  иудеев,  возмущенных  его  обращением  ко  Христу,  заставила  его  бежать  в  Иерусалим,  где  он  присоединился  к  обществу  верующих  и  познакомился  с  апостолами.

Из-за  покушения  на  него  эллинов  апостол  Павел  отправился  в  родной  город  Тарс,  откуда  был  призван  Варнавой  в  Антиохию  для  проповеди,  затем  путешествовал  с  ним  в  Иерусалим  для  передачи  собранной  помощи  нуждающимся.  Оттуда  по  повелению  Духа  Святого  Савл  вместе  с  Варнавой  отправился  в  свое  первое  апостольское  путешествие  с  45  по  51  год.

В  51  году  святой  апостол  Павел  принял  участие  в  Апостольском  Соборе  в  Иерусалиме,  где  горячо  восставал  против  необходимости  для  язычников,  ставших  христианами,  соблюдать  обряды  Моисеева  закона  (обрезание).  Вернувшись  в  Антиохию,  апостол  Павел  предпринял  второе  апостольское  путешествие  с  51  по  54  годы  в  Македонию,  Грецию,  по  пути  посещая  ранее  основанные  им  церкви.

После  недолгого  пребывания  в  Антиохии  апостол  Павел  отправился  в  третье  апостольское  путешествие,  продолжавшееся  с  56  по  58  годы.  В  Эфесе  он  в  течении  двух  лет  проповедовал  в  училище  Тиранна.  Отсюда  он  написал  свое  послание  Галатам.  Народное  восстание,  поднятое  против  него  серебряных  дел  мастером  Димитрием,  заставило  его  покинуть  Эфес.

Апостол  Павел  отправился  в  Македонию,  затем  в  Иерусалим.  В  Иерусалиме  он  был  взят  под  стражу  римскими  властями  из-за  возникшего  против  него  мятежа.  Апостол  Павел  пребывал  в  заточении  сначала  при  проконсуле  Феликсе,  а  потом  при  сменившем  его  проконсуле  Фесте.

Это  случилось  в  59  году,  а  два  года  спустя  апостол  Павел,  как  римский  гражданин,  по  его  желанию  был  отправлен  в  Рим  на  суд  кесаря.  Возле  острова  Мальты  он  потерпел  кораблекрушение  и  только  летом  62  года  достиг  Рима.  Здесь  он  пользовался  большим  снисхождением  римских  властей  и  свободно  проповедовал.

 В  Риме  он  написал  большую  часть  своих  посланий.  Дальнейшая  судьба  апостола  Павла  в  точности  неизвестна.  Есть  основание  думать,  что  он  вновь  предпринимал  апостольские  путешествия,  во  время  которых  был  в  Ефесе,  где  оставил  епископом  Тимофея  и  на  Крите,  где  оставил  епископом  Тита,  и  дошел  с  проповедью  до  Испании,  по  свидетельству  святителя  Климента  Римского.

Приблизительно  в  67-68  годах,  в  царствование  жестокого  Нерона,  апостол  Павел  вновь  был  взят  под  стражу,  заключен  в  узы,  но  проповедовал  даже  при  дворе  императора  Нерона,  обратив  в  христианство  его  любимую  наложницу,  за  что  предан  был  суду.  После  девятимесячного  заключения  апостол  Павел  был  усечен  мечом,  как  римский  гражданин,  в  67  году  после  Рождества  Христова

Священные  останки  апостола  Павла  были  погребены  верующими  близ  Рима.  Впоследствии  над  его  гробом,  для  поклонения  которому  верующие  стекались  со  всех  стран,  Константин  Великий  создал  небольшую  церковь,  которая  позднее  была  расширена  Валентинианом.

«Так  скончал  течение  свое  сосуд  Христов  избранный,  учитель  языков,  всемирный  проповедник  небесных  высот  и  райских  доброт  видец,  Ангелов  и  человеков  позор  и  удивление,  великий  подвижник  и  страдалец,  язвы  Господа  свего  на  теле  понесый,  святый  верховный  апостол  Павел,  и  вторицею,  аще  и  кроме  тела,  до  третьяго  Небесе  взятся».  (Святитель  Димитрий  Ростовский)

Святой  первоверховный  апостол  Павел  написал  в  разное  время  своего  апостольства  четырнадцать  посланий.  В  этих  посланиях,  являющихся  дополнением  к  Евангельскому  учению,  апостол  Павел  разъяснил  учение  Христа,  подтвердил  необходимость  совершения  таинства  Евхаристии,  опроверг  иудеохристианство.

Послания  апостола  Павла  широко  употребляются  в  христианском  богослужении,  отрывки  из  них  читаются  во  время  Божественной  литургии  и  некоторых  других  богослужений,  а  также  на  различных  требах.  Четырнадцать  посланий  апостола  Павла  общинам  и  отдельным  людям  составляют  значительную  часть  Нового  Завета  и  являются  одними  из  главных  текстов  христианского  богословия. 

После  своего  обращения  он  стал  апостолом  Христовым,  всецело  преданным  делу  евангельского  благовестия,  счастливым  в  своем  призвании,  но  сознающим  свое  собственное  безсилие  при  исполнении  этого  высокого  служения  и  приписывающим  все  свои  дела  и  заслуги  благодати  Божией. 

По  его  глубокому  убеждению,  вся  его  жизнь  до  обращения  была  заблуждением,  грехом  и  вела  его  к  осуждению.  Только  благодать  Божия  извлекла  его  из  этого  губительного  заблуждения.  С  этого  времени  апостол  Павел  старается  лишь  быть  достойным  этой  благодати  Божией.

 Память:  29  июня  /  12  июля.

Акафист  первоверховным  апостолам  Петру  и  Павлу  смотрите  в  статье,  посвященной  апостолу  Петру.

  КАНОН    АПОСТОЛУ    ПАВЛУ

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Посе́ченный несеко́маго пресече́ и ви́де со́лнце зе́млю, ю́же не ви́де, лю́таго врага́ вода́ потопи́, и непроходи́мое про́йде Изра́иль, пе́снь же воспева́шеся: Го́сподеви пои́м, сла́вно бо просла́вися.

Я́коже су́щая нарица́я не су́щая Христо́с Боже́ственным ра́зумом, Па́вле всеблаже́нне, То́й из ма́терня чре́ва тя́ избра́ понести́ пред язы́ки Боже́ственное Его́ И́мя, е́же па́че вся́каго и́мене: сла́вно бо просла́вися.

Бу́дущее возвеща́я тебе́ сия́ние благоче́стия, Па́вле, и ле́сти очище́ние, Христо́с я́влься на горе́ молниезра́чен, о́чи у́бо помрача́ет плотски́я, душе́вныя же вразумля́ет Тро́йческим ра́зумом: сла́вно бо просла́вися.

Обре́зание у́бо соверша́я осмодне́вное и ревни́тель оте́ческих, Па́вле, преда́ний, от се́мене евре́йска, коле́на Вениами́нова, по зако́ну же фарисе́й я́влься, вмени́л еси́ вся́ уме́ты и Христа́ приобре́л еси́: сла́вно бо просла́вися.

Богоро́дичен: Чи́стая Ма́ти Бо́га Вседержи́теля, от ца́рскаго коле́на, Влады́чице, изра́стши и еди́на Бо́га, все́ми ца́рствующаго, ро́ждшая пло́тию па́че естества́, от бе́д мя́ спаси́, Сы́ну Твоему́ пою́ща: сла́вно бо просла́вися.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Ты́ еси́ утвержде́ние притека́ющих к Тебе́, Го́споди, Ты́ еси́ све́т омраче́нных, и пое́т Тя́ ду́х мо́й.

Ты́ ка́мень основа́ния ве́рным душа́м положи́лся еси́ многоце́нен, краеуго́лен Спа́са и Го́спода.

Па́вле всеблаже́нне, на основа́нии твое́м, моли́ся, доброде́телей всехва́льных назда́тися све́тлости.

Всегда́ ме́ртвость Иису́сову на твое́м те́ле соверше́нно, Па́вле, обнося́й, сподо́бился еси́ и́стинныя жи́зни.

Богоро́дичен: Тя́ вси́ стяжа́хом прибе́жище и сте́ну на́шу, христиа́не, Тя́ славосло́вим немо́лчно, Безневе́стная.

Ипакои́, гла́с 8:

Ка́я темни́ца не име́ тебе́ ю́зника? Ка́я же Це́рковь не и́мать тя́ вити́ю? Дама́ск великому́дрствует о тебе́, Па́вле, ве́де бо тя́ запя́та све́том; Ри́м, твою́ кро́вь прие́мый, и то́й хва́лится, но и Та́рс мно́жае ра́дуется и лю́бит, почита́я твои́ пелены́. Пе́тре, ве́ры ка́меню, Па́вле, похвало́ вселе́нныя, от Ри́ма соше́дшеся, утверди́те на́с.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Все́л еси́ на ко́ни, апо́столы Твоя́, Го́споди, и прия́л еси́ рука́ма Твои́ма узды́ и́х, и спасе́ние бы́сть ежде́ние Твое́ ве́рно пою́щим: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Все́де, я́коже ле́в, ярови́дно погубля́я Христо́ву Це́рковь, Са́вл иногда́, я́т же бы́в Боже́ственным гла́сом А́гнца Бо́жия, Его́же гоня́ше, ста́до я́ко па́стырю вруча́ет.

Хотя́й просвети́ти вселе́нную омрача́ется, Ана́ния же к сему́ посла́ся, душе́вное же просвеще́ние дая́й и теле́сное от Боже́ственнаго явле́ния, сосу́д избра́н показа́в того́.

Па́влом досто́йно Дама́ск напоя́ется: от сего́ бо, я́коже от рая́ иногда́, во́д Боже́ственных се́й произы́де вели́кий исто́чник и упои́ всю́ Богоразу́мием незави́стно зе́млю.

Богоро́дичен: Низложи́ си́льныя со престо́л Госпо́дь, Де́ва и Ма́ти я́коже рече́, а́лчущия же Боже́ственных бла́г испо́лни, ве́рою зову́щия: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Просвети́ на́с повеле́нии Твои́ми, Го́споди, и мы́шцею Твое́ю высо́кою Тво́й ми́р пода́ждь на́м, Человеколю́бче.

Ты́ и́стинную избра́л еси́, Па́вле, похвалу́, Кре́ст Царя́ Христа́ при́сно нося́, я́коже побе́ду, апо́столе.

Тебе́ е́же жи́ти, Христо́с, и е́же умре́ти, приобре́тение изря́дно: любо́вию бо сраспя́лся еси́ Распе́ншемуся на́с ра́ди, Па́вле пресла́вне.

Ра́дуешися вои́стинну о Го́споде, Па́вле честны́й, изше́д из телесе́ и отше́д ко Христу́, Жизнода́вцу Бо́гу.

Богоро́дичен: Моли́ при́сно Сы́на Твоего́ и Бо́га на́шего, Неискусобра́чная Мари́е Чи́стая, посла́ти на́м, ве́рным, ми́лость.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Моли́тву пролию́ ко Го́споду и Тому́ возвещу́ печа́ли моя́, я́ко зо́л душа́ моя́ испо́лнися и живо́т мо́й а́ду прибли́жися, и молю́ся, я́ко Ио́на: от тли́, Бо́же, возведи́ мя.

Вся́ пренебре́г кра́сная ми́ра, уя́звлен Влады́чнею любо́вию и о́бщаго спасе́ния жела́нием, свиде́тельствовати тому́ изво́лив, о Па́вле блаже́нне, и ны́не о вселе́нней моли́ся.

Я́ко изря́дный Влады́це подо́бник и в Того́ оде́ян, Па́вле, вои́стинну все́м бы́л еси́ вся́к, да вся́ приобря́щеши и спасе́ши лю́ди, и спа́сл еси́ я́ко вои́стинну, Христу́ улови́в концы́.

Досто́йно тебе́ дарова́ Христо́с житие́, апо́столе Па́вле, на Небесе́х: пребыва́ющаго бо зде́ не возжела́л еси́ гра́да, блаже́нне, ве́рен служи́тель бы́в и строи́тель та́ин Его́.

Богоро́дичен: Призре́ на Тя́ Госпо́дь, мое́ обновля́я существо́, я́ко Си́лен, вели́чия сотво́рь, Богороди́тельнице, я́коже рекла́ еси́, Всенепоро́чная, и спасе́ мя Тобо́ю из тли́ Бо́г мо́й, я́ко Милосе́рд.

Конда́к, гла́с 2:

Тве́рдыя и Боговеща́нныя пропове́датели, ве́рх апо́столов Твои́х, Го́споди, прия́л еси́ в наслажде́ние благи́х Твои́х и поко́й: боле́зни бо о́нех и сме́рть прия́л еси́ па́че вся́каго всепло́дия, Еди́не, све́дый серде́чная.

И́кос:

Уясни́ мо́й язы́к, Спа́се мо́й, разшири́в моя́ уста́ и испо́лнив я́, умили́ се́рдце мое́, да, я́же глаго́лю, после́дую и, я́же у́бо учу́, сотворю́ пе́рвее: вся́к бо творя́ и уча́, рече́, се́й вели́к е́сть. А́ще бо глаго́лю, и не творю́, я́ко ме́дь звеня́щая вменю́ся; те́мже рещи́ ми подо́бная и твори́ти поле́зная да́руй, Еди́не, све́дый серде́чная.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: На по́ле Деи́ре иногда́ мучи́тель пе́щь поста́ви на муче́ние богоно́сных, в не́йже три́ о́троки песносло́вяху Еди́наго Бо́га, тро́ично воспева́ху, глаго́люще: оте́ц Бо́же, благослове́н еси́.

Бы́сть, Христе́, печа́ть и вене́ц апо́столов Твои́х, и́же напосле́док зва́нный време́н, тща́нием же все́х превозше́д, с ни́мже лю́дие церко́внии пою́т Тебе́: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

А́ще и гони́в пе́рвее Це́рковь Твою́ Па́вел у́зник, но премину́ дре́внюю де́рзость Твое́ю ре́вностию последи́. Собра́ бо, Христе́, язы́ки, зову́щия: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

Ты́ из Иерусали́ма пропове́дав все́м Ева́нгелие, объя́т же о́крест всю́ зе́млю, Па́вле, да́же до коне́ц Иллири́ка, уча́, взыва́л еси́: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

Во у́жасе взя́т бы́в, тре́тие дости́гл еси́ Не́бо, пребога́те, и, услы́шав неизглаго́ланная словеса́, вопие́ши: сла́ва превы́шнему Отцу́ и Сы́ну, сия́ние же сопресто́льно испыта́ющаго я́ве Ду́ха Бо́жия глубины́.

Богоро́дичен: Я́коже на руно́ до́ждь, на Тя́ сни́де, Де́во, Христо́с Бо́г, и Плотоно́сец из Тебе́ про́йде, соединя́я пре́жде разстоя́щая, ми́р на земли́ и на Небеси́ да́руя: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: На горе́ святе́й просла́вльшася и в купине́ огне́м Присноде́вы Моисе́ови та́йну я́вльшаго, Го́спода по́йте и превозноси́те во вся́ ве́ки.

Сраствори́ся любо́вию Твое́ю Па́вел, до́брым же измене́нием изступи́: не себе́ бо живя́ше сла́вный, имя́ше же, Ще́дре, живу́ща Тя́ в себе́ во вся́ ве́ки.

Ты́ обручи́л еси́, я́коже неве́сту, предста́вити Жениху́ Христу́ Це́рковь: невестово́ждь бо сея́ показа́лся еси́, Па́вле Богоно́се. Те́мже тя́ сла́вит во вся́ ве́ки.

Подвиза́лся еси́ до́брым по́двигом и, сконча́в тече́ние твое́ зако́нно, сокро́вище ве́ры соблю́л еси́. Те́мже венце́в, Па́вле, сподо́бился еси́ пра́вды.

Богоро́дичен: Ра́дуйся, престо́ле огнезра́чный Госпо́день; ра́дуйся, Неве́сто Неневе́стная, Де́во, ра́дуйся, о́блаче, Со́лнца возсия́вшая пра́вды, Его́же превозно́сим во вся́ ве́ки.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Уста́вы прешла́ еси́ естества́, Соде́теля заче́нши и Го́спода, и две́рь спасе́ния ми́рови была́ еси́. Те́м Тя́, Богоро́дице, непреста́нно велича́ем.

Твои́м покланя́емся вери́гам, я́же за Христа́, я́ко злоде́й, носи́л еси́, я́звы же, Па́вле, облобыза́ем, я́же на сла́внем твое́м и победоно́снем но́сиши телеси́.

Ны́не разреши́лся еси́, апо́столе, ко И́же тобо́ю непреста́нно Жела́емому, с Ни́мже я́ко служи́тель водворя́яся, непреста́нными мольба́ми твоя́ рабы́ к себе́ привлецы́.

Ны́не ника́коже в гада́ниих, ниже́ в зерца́ле Христо́с тебе́ зри́мь е́сть, лице́м же па́че зри́тся к лицу́, соверше́нне тебе́ ра́зум открыва́я Божества́.

Богоро́дичен: Ты́, Пресвята́я Богома́ти, похвала́ Христо́вых апо́столов была́ еси́, му́чеников же сла́ва и проро́ков основа́ние. Те́мже, ве́рнии, Тя́ вси́ достодо́лжно велича́ем.

Свети́лен.

Апо́столов вси́ ве́рх воспое́м, Петра́ и Па́вла Боже́ственныя, вселе́нныя свети́льники, пропове́дники ве́ры, богосло́вныя трубы́, уче́ний сказа́тели, церко́вныя столпы́ и разори́тели ле́сти.

Богоро́дичен: Вели́ко и пресла́вно рождества́ Твоего́ та́инство, Богора́дованная Отрокови́це и Богома́ти Де́во, проро́цы пропове́даша, апо́столи научи́ша, му́ченицы испове́даша, А́нгели же воспева́ют и челове́цы покланя́ются.

 
 

 

 

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *