Преподобный Роман Сладкопевец

Преподобный Роман Сладкопевец

Преподобный  Роман  Сладкопевец — величайший  гимнограф  византийского  мира  конца  V  — начала  VI  века.  Он  известен  как  автор  песнопений,  называемых  кондаками.  Его  песнопения  до  сих  пор  используются  в  богослужениях  Православной  Церкви.  Кроме  того  более  поздние  авторы  брали  за  основу  его  духовные  произведения.

Гимны  Романа  Сладкопевца,  содержащие,  как  правило,  вариации  на  тему  какого-либо  библейского  сюжета,  отличаются  богатством  и  изящностью  стихотворной  формы,  особым  стихотворным  размером,  называемом  тоническим.  Немецкий  византист  Крумбахер  собирал,   изучал  и  издал  полное  собрание  гимнов  преподобного,  число  которых  превышает  тысячу. 

В  комментариях  к  книге  Крумбахер  пишет,  что  по  поэтическому  дарованию,  глубине  чувств,  образности  языка  и  возвышенности  чувств  преподобный  Роман  Сладкопевец  превосходит  всех  других  греческих  песнопевцев. 

При  этом  его  гимны  по  своему  содержанию  совсем  просты  и  понятны,  не  изобилуют  аллегоричностью.  Естественность  и  уверенность,  с  которой  творил  преподобный  Роман  Сладкопевец  поражала  современников  и  считалась  чудом.

Житие:  Святой  преподобный  Роман  Сладкопевец  был  по  присхождению  греком.  Житие  его  собиралось  по  крупицам  с  разных  источников,  большей  частью  из  его  же  песнопений,  так  как  исторических  сведений  о  нем  сохранилось  очень  мало.  Родился  он  между  480-490  годами  в  сирийском  городе  Емессе.

Преподобный  Роман  Сладкопевец  говорил  на  сирийском  языке,  принял  святое  крещение  в  молодости.  Получив  полное  классическое  образование,  он  хорошо  знал  греческую  философию  и  литературу,  разбирался  в  медицине,  судя  по  большому  количеству  медицинских  терминов  в  его  гимнах.

Преподобный  Роман  был  диаконом  в  городе  Бейруте  в  храме  Воскресения  Христова.  Бейрут  был  в  то  время  крупным  культурным  центром  восточного  Средиземноморья.  При  императоре  Анастасии  Дикоре  (491-518  годы)  он  переехал  в  Константинополь  и  стал  клириком  при  Богородичном  храме  в  Кирах.

Преподобный  усердно  помогал  в  храме  при  богослужениях,  но  не  отличался  ни  голосом,  ни  слухом.  Но,  не  смотря  на  это,  патриарх  Евфимий  любил  Романа  за  его  искреннюю  веру,  добродетельную  жизнь,  незлобивый  и  смиренный  характер.  Патриаршее  благорасположение  вызвало  зависть  прочих  клириков,  и  они  всячески  старались  досадить  Роману.

Однажды,  во  время  богослужения  перед  Рождеством  Христовым,  совершаемого  самим  патриархом  при  огромном  стечении  богомольцев,  в  присутствии  императора  и  придворной  знати,  эти  клирики  вытолкнули  Романа  на  амвон  храма  и  заставили  петь.  Смущенный  и  напуганный  преподобный  Роман  Сладкопевец  своим  дрожащим  голосом  и  невнятным  пением  всенародно  осрамился.

Святой  Роман  пришел  домой  в  подавленном  состоянии  и,  пав  ниц  пред  иконой  Божией  Матери,  долго  изливал  в  молитве  свою  скорбь.  Вдруг  пред  ним  предстала  Пресвятая  Богородица  и  подала  ему  бумажный  свиток  (по-гречески  «кондакион»),  который  повелела  съесть.  И  вот  свершилось  чудо.  Святой  Роман  получил  красивый,  мелодичный  голос  и  одновременно  поэтический  дар.

В  приливе  вдохновения  преподобный  Роман  Сладкопевец  тут  же  составил  свой  знаменитый  кондак  праздника  Рождества  Христова:  «Дева  днесь  Пресущественнаго  раждает,  и  земля  вертеп  Неприступному  приносит;  Ангели  с  пастырьми  славословят,  волсви  же  со  звездою  путешествуют;  нас  бо  ради  родися  Отроча  младо,  превечный  Бог».

На  следующий  день  преподобный  Роман  Сладкопевец  пришел  в  храм  к  всенощной  под  Рождество  Христово.  Он  настоял,  чтобы  ему  снова  разрешили  спеть  на  амвоне  и  спел  составленный  им  гимн  «Дева  днесь»  так,  что  вызвал  всеобщий  восторг.  Патриарх  и  император  выразили  искреннюю  благодарность  святому,  а  люди  назвали  его  Сладкопевцем.

С  той  поры  преподобный  Роман  Сладкопевец  украшал  богослужения  своим  дивным  пением  и  вдохновенными  молитвами.  К  своим  гимнам  он  писал  еще  и  музыку.  Любимый  всеми  он  стал  учителем  пения  в  Константинополе  и  высоко  поднял  благолепие  православных  богослужений.  Ему  приписывают  более  тысячи  молитв  и  гимнов  на  различные  праздники.

В  особенности  славится  его  акафист  Благовещению  Пресвятой  Богородицы,  который  поется  в  пятую  субботу  Великого  поста.  По  его  образцу  составлялись  прочие  акафисты.  Умер  преподобный  Роман  Сладкопевец  в  556  году  в  монастыре  Авасса  под  Константинополем.  Похоронен  в  церкви  Благовещения  в  Кирах.

Поскольку  преподобный  Роман  Сладкопевец  любил  бывать  и  служить  во  влахернском  храме  в  Константинополе,  прославившимся  Влахернской  иконой  Божией  Матери  и  праздником  Положения  ризы  Пресвятой  Богородицы,  а  также  видением  Андрея  Юродиевого  Божией  Матери,  простирающей  свой  омофор  над  молящимися,  хотя  последнее  событие  произошло  намного  позднее  в  Х  веке,  но  на  иконе  Покрова  Пресвятой  Богородицы  часто  изображают  преподобного  Романа  Сладкопевца,  создававшего  неподражаемые  хвалебные  гимны  Царице  Небесной.

Преподобный  Роман  Сладкопевец  является  покровителем  рода  Романовых.  В  1902  году  при  содействии  страстотерпца  царя  Николая  II  в  родовой  усыпальнице  его  предков  в  подклетье  Преображенского  собора  Новоспасского  монастыря  в  Москве,  был  устроен  храм  во  имя  святого  Романа  Сладкопевца. 

Преображенский собор Новоспасского монастыря 

  После революции храм был осквернен большевиками и восстановлен уже в 90-х годах XX столетия, когда началось возрождение Новоспасского монастыря.

Во  многих  странах  есть  храмы  в  честь  преподобного.  Преподобный  Роман  Сладкопевец  почитался  как  святой  уже  во  времена  Ираклия.  В  храме  Романа  Сладкопевца  в  Киеве  есть  частица  мощей  преподобного.

Преподобный Роман Сладкопевец

Молитвенная  традиция:  Преподобный  Роман  Сладкопевец  считается  покровителем  церковных  хоров  и  певчих.

Память:  1  /  14  октября.

 

АКАФИСТ   ПРЕПОДОБНОМУ   РОМАНУ   СЛАДКОПЕВЦУ

Не  утвержден  для  общецерковного  использования.

 

Тропарь, глас 3

От юности житию равноангельному ревнуя, веру, смиренномудрие и терпение стяжав, преподобне Романе Сладкопевче, обитель Святаго Духа был еси, та́же избранник Божия Матере явился еси, и от Нея милостивно сподобися дара славити Бога. Сего ради молися о нас, недостойных ученицех твоих, да воспоем с тобою сладкогласно славу нас ради Воплотившемуся Превечному Богу.

 

Кондак, глас 8

Божественными добродетельми духа измла́да украси́вся, Романе премудре, Церкви Христове пречестно́е украшение был еси: пением бо прекрасным украси́в ю, блаженне. Тем молим тя: подаждь желающим Божественнаго дарования твоего, яко да вопием ти: радуйся, отче преблаженне, красото церковная.

 

Кондак 1

Избра́нный подвижниче и земный ангеле Христов, Божественными добродетельми Духа измлада украсився, Романе премудре, пением прекрасным Церкве Христовы служитель был еси, сего ради вопием ти: Радуйся, сладкопевче Романе, красото церковная.

 

Икос 1

Ангельское житие возлюбил еси, преподобне, от юности, ум на Божественная возвел, временная и земная пренебрегл еси, тем убо вселися в тя Святый Дух, Егоже благодатию укра́шен еси; сего ради с любовию вопием ти си́це:

Радуйся, яко чистотою Ангелом уподобился еси.

Радуйся, яко постом и бдением безстрастия достигл еси.

Радуйся, светильниче Божественнаго света.

Радуйся, молитв благовонное кадило.

Радуйся, грамоте необученный, разумом стремивыйся к Богу.

Радуйся, добрыми де́лы премудрыя превосходивый.

Радуйся, сладкопевче Романе, красото церковная.

 

Кондак 2

Видя сердца твоего благое наме́рение, Господь предначерта́ узкий и тернистый путь твоего спасения, отче богомудре; темже и́го Христово благо́е и легкое усердне восприяв, смире́н и послу́шлив был еси, воспевая всех Творцу и Богу: Аллилуиа.

 

Икос 2

Разум Божественных Писаний истинною премудростию стяжал еси, отче романе, я́же, по апостолу, первее чиста́ есть, потом же ми́рна, кротка́, благопокорли́ва, испо́лнь милости и плодов благих, несумне́нна и нелицемерна. Мы же, дивящеся чистоте твоей, воспеваем:

Радуйся, на Бога Промыслителя всю надежду возложивый.

Радуйся, то́кмо Его благоволения взыскавый.

Радуйся, в послушании усердно трудивыйся.

Радуйся, в сердце имевый страх Божий.

Радуйся, житием добродетельным на земли́ просветивыйся.

Радуйся, за сие любовь Божию на небесех снискавый.

Радуйся, сладкопевче Романе, красото церковная.

 

Кондак 3

Силою любве утверждаяся, отче Романе, поревновал еси евангельское житие стяжа́ти по образу преподобных отцев. Егда же даде́ ти Господь разумение сего благоугождения, воспел еси со умилением: Аллилуиа.

 

Икос 3

Имея крепкую веру во благое промышление Божие о спасении человека, притекл еси, Романе премудре, к честно́му образу Пресвятыя Богородицы в церкви Влахернстей и смиренно молил еси Владычицу, да управит путь твой. Мы же, видяще твое неотступное упование на милость Царицы Небесныя, поем ти:

Радуйся, Божия Матере верное и возлюбленное чадо.

Радуйся, силы Ея священнаго покрова тайное постижение.

Радуйся, Заступницы Усердныя благоговейный почитателю.

Радуйся, теплыя в нощи́ молитвы к Ней слезно возносивый.

Радуйся, тако утешение в сердце своем обреты́й.

Радуйся, яко умиление приял еси благооти́шное

Радуйся, сладкопевче Романе, красото церковная.

 

Кондак 4

Бурю многих бед, зависти ради, за усердие к послушанию претерпел еси, благи́й; оба́че за поношение и уничижение воздавал еси кротостию и смирением. Мы же, мнозе дивящеся незлобию и терпению твоему, взываем: Аллилуиа.

 

Икос 4

Слыша и видя премногую добродетель твою, блаженне Романе, возлюби тя святейший патриарх и даде с кли́ром ти ра́вную часть. Мы же о сем веселящеся, глаголем си́це:

Радуйся, всем сердцем Господа возлюбивый.

Радуйся, посрамление зави́стное прие́мый в навече́рие Рождества Христова.

Радуйся, пред иконою Пресвятыя Богородицы утешение взыскавый.

Радуйся, кротостию уничижение победивый.

Радуйся, явивый сердечныя простоты́ образ светлый.

Радуйся, умягчивый сердца́ обидчиков твоих.

Радуйся, сладкопевче Романе, красото церковная.

 

Кондак 5

Богопе́сненную любовь и сердце чистое к достижению небеснаго отечества во уме твоем, отче преподобне, выну содержав, тою прославил еси Небеснаго Отца, воспевая Ему: Аллилуиа.

 

Икос 5

Видяще, о пречудне Романе, любовь твою к Богу, юже в сердце твоем вы́ну хранил еси, рцем вси:

Радуйся, трость песнописца послушная, в руце́ Христове содержимая.

Радуйся, единаго Христа от сердца возлюбивый.

Радуйся, в радость Господа вшедый.

Радуйся, Тому единому всею душею прилепивыйся.

Радуйся, сладостьми духовными нас насыщаяй.

Радуйся, возлюбленный к Богу о нас предстателю.

Радуйся, сладкопевче Романе, красото церковная.

 

Кондак 6

Проповедник неоскудеваемыя благодати и милости Божия явился еси ты, блаженне, егда от Царицы Небесныя во сне приял сви́ток книжный на снеде́ние: тем убо умудре́н, нача́ разумно пети во славу Божию, святым же писати похвальная, взывая с верою: Аллилуиа.

 

Икос 6

Возсиял еси, отче Романе, аки звезда многосветлая, испо́лнься премудрости великия, ибо Владычица, яко не́когда Сын Ея Своим апостолом, отверзла тебе ум к разумению Писаний; сего ради ублажаем тя, зовуще:

Радуйся, любве евангельския сокровище.

Радуйся, Духа Святаго вместилище.

Радуйся, от Девы Богоблагодатныя дерзновение прие́мый.

Радуйся, благодарение от се́рдца чистаго Наставнице своей возносивый.

Радуйся, сладость отречения воли своея познавый.

Радуйся, за кротость и смирение великий дар Божий приявый.

Радуйся, сладкопевче Романе, красото церковная.

 

Кондак 7

Хотяще вознести достойное благодарение Царице Небесней, возшел еси, Романе блаженне, на амво́н церковный и воспел гласом сладким кондак свой, глаголя: Дева днесь Пресу́щественнаго рождает… Тем и мы Пречистей воспеваем: Аллилуиа.

 

Икос 7

Дивная звезда явился еси ты, сладкопевче преблаги́й, украшение изя́щное Церкве Христовы; Давидову кротость, Иа́ковле беззлобие и терпение И́овле стяжал еси. Мы же вопием ти:

Радуйся, милости Божия стяжателю.

Радуйся, к Богу присный о нас предстателю.

Радуйся, ангельским пением просветивыйся.

Радуйся, радости праведных во обителех райских причастивыйся.

Радуйся, лучезарный светильниче.

Радуйся, непоколебимый сто́лпе веры Христовы.

Радуйся, сладкопевче Романе, красото церковная.

 

Кондак 8

Вси видящии и слышащии, како теча́ше от уст твоих, аки река, премудрость, удивишася; . оскорблявшии же тя кли́рицы и досаждавшии о простоте́ и неве́жествии — постыдишася и, покаявшеся, припадо́ша к ногам твоим, прощения просяще и славяще Бога, поя Ему: Аллилуиа.

 

Икос 8

Весь огнем Божественныя любве исполненный, отче преподобне, в терпении стяжал еси Дух Святый, по слову Евангелия Христова. Мы же, любовию твоею побеждаеми, дерзаем звати тебе таковая:

Радуйся, яко дивный образ Отца Небеснаго в себе явивый.

Радуйся, братию враждовавшую на тя любовию Христовою возлюбивый.

Радуйся, блага́я за злая воздава́вый.

Радуйся, пример братолюбия христианскаго всем нам оставивый.

Радуйся, злых приводяй к постыже́нию.

Радуйся, скорбящим подая́й утешение.

Радуйся, сладкопевче Романе, красото церковная.

 

Кондак 9

Все естество человеческое и лики Ангелов восхваляют тя, премудре отче, яко послушник бо, смирения исполненный, приял еси блаженный путь Христов и водворился еси в Царствии Небеснем, поюще: Аллилуиа.

 

Икос 9

Вити́я многовеща́нныя не довле́ют изглаголати чистоту духовную, юже имел еси ты, блаженне Романе; и нас научи вере кре́пцей и безропотному послушанию, с любовию зовущих ти:

Радуйся, паствы твоея изрядный послушниче.

Радуйся, Ангелов собеседниче.

Радуйся, алчущих жизни вечныя питателю.

Радуйся, мудрых словес насадителю.

Радуйся, умильно Божию славу воспе́вый.

Радуйся, сладкогла́сную струну́ Божественнаго дара приемый.

Радуйся, сладкопевче Романе, красото церковная.

 

Кондак 10

Спасти хотя многия, верный путеводитель явился еси людем, отче Романе, дивно возглашая славу Божию. Мы же, внимая слову мудрости твоея, с веселием прославляем Господа, воспевая: Аллилуиа.

 

Икос 10

Царя Небеснаго, Егоже славословят Херувимы и Серафимы, житием, верою и любовию всеусе́рднейший служитель был еси, преподобне; сего ради, яко крин благоуха́нный, со всеми избра́нниками Пречистыя Богородицы у Престола Всесвятыя Троицы предстал еси. Ттем радостно зовем ти:

Радуйся, благий хода́таю о нас ко Господу.

Радуйся, молитвенниче пресветлый и прелюбимый.

Радуйся, яко равноангельную красоту стяжал еси.

Радуйся, яко нищетою духовною обогатился еси.

Радуйся, яко тоюже нищетою богатства небесная приобрел еси.

Радуйся, яко разум свой ко Господу отверзл еси.

Радуйся, сладкопевче Романе, красото церковная.

 

Кондак 11

Пение умиленное приносим ти, скорому помощнику в ну́ждах и печалех всем к тебе с верою и любовию притекающим. Темже твоими песнопе́ньми в Церкви Божией прославляется Бог, дивный во святых Своих, зовущих непрестанно: Аллилуиа.

 

Икос 11

Яко светлейший светильник и молитвенник явился еси, Романе богоблаженне. Ныне Владыце всех предстоя и дерзновение к Нему стяжав, моли о нас, совершающих светлую память твою, зовуще:

Радуйся, Богу единому послуживый.

Радуйся, вся заповеди Божия исполнивый.

Радуйся, обителей Небесных удостоивыйся.

Радуйся, горния славы приобщивыйся.

Радуйся, гласе благознамени́тых словес.

Радуйся, в песнопениях богослове сладкозвучный.

Радуйся, сладкопевче Романе, красото церковная.

 

Кондак 12

Благодати Божия сокровища унаследовал еси, Романе прехвальне, Богородицу Марию богомудру имея себе Учителя, вразумляющу тя и науча́ющу пети: Аллилуиа.

 

Икос 12

Поюще твое достохвальное житие на земли, Романе блаженне, радостно славим дивнаго во святых Своих Царя Небеснаго, яко Того благодатию в селе́ниих праведных ныне ликуеши, иде́же зри́ши славу Божию нескончаемую. Мы же умильно воспеваем ти:

Радуйся, яко красоту и славу мира сего отрясл еси.

Радуйся, яко душу твою вперил еси к горнему званию.

Радуйся, яко твоих глаго́л веща́ние вселенную испо́лни.

Радуйся, научаяй знанию спасительному всех.

Радуйся, златокова́нная трубо, славу Божию со Ангелы возвещающая.

Радуйся, Богом увенча́нный, в молитвах своих нас не оставляющий.

Радуйся, сладкопевче Романе, красото церковная.

 

Кондак 13

О преблаженне и богоносне отче Романе! Приими́ сие малое молитвенное приношение наше и с Пресвятою Владычицею принеси молитву ко Господу Богу, да избавит нас от всякого вреда и скорби и сподобит Своего Небеснаго Царствия, иде́же вси, присно торжествующе, немо́лчно воспевают: Аллилуиа.

 

(Этот кондак читается трижды, затем икос 1 и кондак 1)

 

Молитва

О преблаженне отче наш, Романе Сладкопевче! При́зри от горния славы на нас, смиренных и немощны́х, твоея помощи и утешения просящих. Приникни к нам благосердием твоим и помози заповеди Гоподни непорочно сохраняти, веру православную крепко содержати, покаяние во гресех наших усердно Богу приносити. Научи нас, уневе́стившихся Христу, работати Ему со страхом и радоватися с трепетом. Избави нас от печали и уныния, отжени от нас гордость и славолюбие, да воспоем славу Божию, да восхо́щем то́кмо славы Небесныя. О святый отче, всели в нас любовь нелицемерную к ближним, послушание безро́потное начальником и страх Божий в сердца́ наша. Даруй познати сладость отречения воли своея; верою крепкою во благое Промышление Божие о спасении человека освяти ду́ши наша. Низпосли нам благословение от Господа, да понесем благое иго Христово в долготерпении до конца дней наших, да сподобимся с мудрыми девами внити в брачный чертог Жениха Небеснаго и купно со Ангелами воспевати славу величия Его, Отца и Сына и Святаго Духа во веки веков. Аминь.

 

 

 

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *